Asus A88X-Plus Raid problem

Permalänk
Medlem

Asus A88X-Plus Raid problem

Har ett A88X-Plus moderkort som jag har skaffat 2 st Adata SSD diskar till som jag vill köra i raid.
Men jag får det inte att fungera alls.
Uppdaterade Bios till senaste.
Satt Raid i Bios på portarna & IDE på portarna 4-8
Initierat dem & kör dem i raid 0

Men sen skall jag installera windows så kommer jag till att den frågar efter drivrutiner vilket jag har laddat ner senaste från asus hemsida.
Installerar denna drivrutin & den hittar diskarna som den ska, installationen fortsätter tills den har kopierat alla filer den ska starta om för att fortsätta installera windows.
Då får jag BSOD vid windows loggan

Har googlat runt som en tok men hittar ingen lösning på problemet alls

Inga probem alls att installera windows på 1 disk vilket är uppenbart, men hela meningen med 2 ssd diskar försvinner ju.

Kör jag safe mode så stannar den vid disk.sys som krashar burken.
Har absolut ingen aning om vad som kan vara fel

*EDIT*
Raid diskarna får enhetsbokstaven F medans den USB eller HDD som jag använder att ladda in drivrutinen från får C
Vet inte om det är det som ställer till det.

Visa signatur

Athlon XP 2400 | 1024 Kingston SDram | Radeon 9600 128MiB Ram | Aspire 520w | 1 x 300GiB | 1 x 250GiB | 2 x 200GiB | 2 x 180GiB | 2 x 160GiB | 1 x 120GiB | 1 x 80GiB | = 1.83TiB | Coolermaster chassi|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bast:

Har ett A88X-Plus moderkort som jag har skaffat 2 st Adata SSD diskar till som jag vill köra i raid.
Men jag får det inte att fungera alls.
Uppdaterade Bios till senaste.
Satt Raid i Bios på portarna & IDE på portarna 4-8
Initierat dem & kör dem i raid 0

Men sen skall jag installera windows så kommer jag till att den frågar efter drivrutiner vilket jag har laddat ner senaste från asus hemsida.
Installerar denna drivrutin & den hittar diskarna som den ska, installationen fortsätter tills den har kopierat alla filer den ska starta om för att fortsätta installera windows.
Då får jag BSOD vid windows loggan

Har googlat runt som en tok men hittar ingen lösning på problemet alls

Inga probem alls att installera windows på 1 disk vilket är uppenbart, men hela meningen med 2 ssd diskar försvinner ju.

Kör jag safe mode så stannar den vid disk.sys som krashar burken.
Har absolut ingen aning om vad som kan vara fel

*EDIT*
Raid diskarna får enhetsbokstaven F medans den USB eller HDD som jag använder att ladda in drivrutinen från får C
Vet inte om det är det som ställer till det.

Standard är att system-partitionen har C:. Får du fortfarande blåskärm om du partitionerar om SSD:erna till C:?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som är problemet att jag kan ju inte bara sätta i ssd:erna & sen installera windows utan att sätta i en usb med drivrutinerna för annars finns ju inte diskarna.

Men testar jag att göra en "repair" av windows så ser jag ju att ssd:erna har enhetsboktaven F & USB:t C, hjälper inte att installera drivisarna & sen ta bort USB´t för den verkar inte fatta att ssd:erna skall ha C.

Om det nu är det som är problemet eller om det är drivisen till raiden som är kass.

Visa signatur

Athlon XP 2400 | 1024 Kingston SDram | Radeon 9600 128MiB Ram | Aspire 520w | 1 x 300GiB | 1 x 250GiB | 2 x 200GiB | 2 x 180GiB | 2 x 160GiB | 1 x 120GiB | 1 x 80GiB | = 1.83TiB | Coolermaster chassi|

Permalänk
Medlem

Problem löst.
Den installaions skivan jag hade var från 2010
Så jag laddade ner nyaste windows 7 & vips så fungerar allt klockrent.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bast:

Problem löst.
Den installaions skivan jag hade var från 2010
Så jag laddade ner nyaste windows 7 & vips så fungerar allt klockrent.

Bra att det löste sig

Visa signatur