Vilken platta för studier?

Permalänk

Vilken platta för studier?

Hejsan.

Skall börja studera nu till hösten mest troligt och är nu inne lite på att köpa en surfplatta istället för laptop.
Har kollat runt en hel del och har fastnat lite för Win 8.1 plattorna. Så som surface 2 PRO,Dell Venue 11 Pro och lenovo miix 2.
Surface 2 PRO verkar ju vara bra men är dyr och tillbehören måste ju köpas till. De andra två har jag hört både gott och ont om.
Hur funkar dessa som alternativ till en laptop? Att hålla på med webbdesign t.ex?
Äger ingen laptop idag så blir det inte en platta så får det bli en laptop. Kände dock spontant att en platta kunde vara mer smidig att ha.

Mvh
Baronen

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att en Surface Pro är bra för dina krav. Men det finns grymt bra bärbara t.ex. ASUS som har väldigt tunna och lätta laptops. Det skulle kanske vara bra det också om du är sugen på laptop. Jag själv skulle nog köra på laptop istället, blir skönare om man skriver mycket.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Hejsan.

Skall börja studera nu till hösten mest troligt och är nu inne lite på att köpa en surfplatta istället för laptop.
Har kollat runt en hel del och har fastnat lite för Win 8.1 plattorna. Så som surface 2 PRO,Dell Venue 11 Pro och lenovo miix 2.
Surface 2 PRO verkar ju vara bra men är dyr och tillbehören måste ju köpas till. De andra två har jag hört både gott och ont om.
Hur funkar dessa som alternativ till en laptop? Att hålla på med webbdesign t.ex?
Äger ingen laptop idag så blir det inte en platta så får det bli en laptop. Kände dock spontant att en platta kunde vara mer smidig att ha.

Mvh
Baronen

Jag pluggar själv webbutveckling och köpte mig en Nexus 10 för den underbara upplösningen på 2560x1600, men jag antar de flesta plattorna ligger runt den siffran idag. En polare till mig har en 1280x800 platta och det är inte alls samma upplevelse. Texten känns kantig och jobbigt att läsa.

Min platta har främst används till att bara läsa studiematerial - att skriva på den är otroligt jobbigt om man inte har ett litet bluetooth tangentbord med. Även om man har tangentbordet så är det otroligt jobbigt att programmera/utveckla eftersom tangentbordet är så kompakt.

Om du inte redan har en laptop är det nog mer värt att köpa en fullfjädrad laptop med windows. Tänk på att du kanske stöter på ASP.NET eller någon annan microsoft produkt i programmet du ska läsa och då är ofta MSSQL och Visual Studio krav.

Jag studerar på Högskolan på Gotland (Uppsala universitet idag) och vi fick datorer ifrån skolan - kolla så du inte får samma deal. Då kan du glatt köpa dig en surfplatta!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Asus Transformerbook T100 kanske är något att titta på.

Tangentbord medföljer, samma sak med Office.
Det är en helt okej surfplatta med bra batteritid.

Skärmen kanske är för liten ibland, men fungerar fint för mig när jag har studerat på resande fot.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en laptop för studier i mindre skärmstorlek och det enda problemet är väl vikten ibland (dagens är nog lättare). Det finns plattor som man kan "docka" till ett smidigt tangentbord. Men eftersom du pratar om webbdesign och att du inte har en laptop tycker jag du bör satsa på just en laptop trots allt.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en Microsoft Surface 2 eller Surface Pro 2.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Surface Pro 2 utan tvekan, har flera kompisar som har en sådan i studierna och de är mycket nöjda. Alternativet är 13 tums laptop t.ex. Macbook Air eller någon windows med liknande storlek.

Permalänk
Medlem

denna är ju rejält prisdumpad för tillfället http://www.dustinhome.se/product/5010759974/sony-vaio-tap11-c...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Titta på xps 12 2013(late), är en hybrid på 12.5 " http://www.dell.com/se/p/xps-12-9q33/pd

Har själv spanat in på den, men väntar till hösten innan jag köper något, är också tänkt för studier.

Permalänk

Jag har själv en sådan här till studier: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2268624. Sjukt nöjd med den, och det är riktigt trevligt att ha datorn att anteckna på också. Rekommenderar den starkt!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Hejsan.

Skall börja studera nu till hösten mest troligt och är nu inne lite på att köpa en surfplatta istället för laptop.
Har kollat runt en hel del och har fastnat lite för Win 8.1 plattorna. Så som surface 2 PRO,Dell Venue 11 Pro och lenovo miix 2.
Surface 2 PRO verkar ju vara bra men är dyr och tillbehören måste ju köpas till. De andra två har jag hört både gott och ont om.
Hur funkar dessa som alternativ till en laptop? Att hålla på med webbdesign t.ex?
Äger ingen laptop idag så blir det inte en platta så får det bli en laptop. Kände dock spontant att en platta kunde vara mer smidig att ha.

Mvh
Baronen

Vad ska du plugga? Jag som läser till Civilingenjör tycker att en dator är mer värd än en surfplatta... Sen har jag en iPad ändå, men den inhandlades bara eftersom litteraturen till vårterminens kurser ändrat tillhandahålls i pdf-format. Detta är dock tämligen ovanligt...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W