Permalänk
Medlem

Bygglogg: Mini HTPC scratch bygge i trä

Välkommen till mitt första scratch bygge

Kort historia:
Varje gång jag skulle kolla på film så blev det att dra fram HDMI kabeln, dra den tvärs över rummet samt börja pilla med inställningar på datorn. Ibland så vill jag sitta vid datorn och spela eller dylikt men flickvännen vill kolla film då blir det också komplicerat. Hursom lösningen blir en HTPC. När man har suttit här och sett era byggloggar så blir man allt sugen själv, så varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?

Vad som ska göras:
Som sagt det blir en HTPC i mini format, yter måtten på det tänkta chassit är 209x207x116mm. Chassit ska göras i trä (för att jag tycker det är ett så vackert byggmaterial), färg schemat blir svart, brunt och lite guld detaljer.

En Väldigt simpel och snabb gjord 3D model av bygget. NOTERA att måten stämmer inte, det är bara för att ni ska få en snabb uppfattning om hur jag har tänkt.

DvD spelaren samt fläktarna kommer vara försänkt i chassit

Som ni ser en väldigt snabb gjord model. Om intresset/ behov finns så kan jag lägga upp flera konsept bilder

Nu sitter ni och tänker vart ska PSUn få plats!? Ni kan vara lugna den har jag inte glömt bort. Ska införskaffa en Pico PSU på 120w.

Har faktiskt små börjat och redan beställt delar och fått dom! (Tog inet bara 24h att leverera mitt paket!) Inga värsting delar den här gången.

Vem älskar inte paket?

Det första vi tittar på är SSDen, ingen värsting men duger gott för mina krav som OS-disk.

Inga konstigheter här 4Gb behövs mer för en HTPC?

Älskar m-itx kort!

Räcker gott och väl för mina behov; HDMI, RJ45, USB 3.

Tänkte ge AMD en chans för första gången med deras Kabini Athlon 5350 @ 2.05 GHz.

Får se hur den här klarar sig.. troligen blir den snabbt utbyt.

Fint uppstälda.

Glömde fota dvd spelaren men skulle gissa på att den inte är så väldigt intressant Nu på onsdag så ska jag till min pappas jobb och börja kappa upp trät.

Det var allt för dena gång, hoppas ni är lika taggade som jag är! Så ses vi snart igen!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Har alltid vart ett fan av träbyggen. Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Kul! Vilket trädslag kommer du att använda dig av? Och jag är även lite nyfiken på hur du tänker lösa det med kablarna till I/O:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Ledsen var sent svar.

Skrivet av oolllee:

Har alltid vart ett fan av träbyggen. Lycka till!

Tack!

Skrivet av Curemylife:

Kul! Vilket trädslag kommer du att använda dig av? Och jag är även lite nyfiken på hur du tänker lösa det med kablarna till I/O:)

Tråkigt nog så i det här bygget är det spånskivor med en Fanér av valnöt men till nästa bygge så ska jag fixa massivträ Kablarna tänker jag leda genom ett hål i botten så kablarna kommer ut samlat, har sett det på andra byggen och tycker det är riktigt snyggt, dessutom så kommer man inte att pilla så mycket med kablarna när dom väl är på plats

Update
så vad har hänt sen sist?
Har monterat ihop komponenterna som jag har fått, fick ett tilll paket igår. Idag var jag på pappas jobb och Sågade ut alla bitar. Hann även att fräsa lite. Nu lite bilder!!

Första gången med fräsen.

Ser inte så lovande ut nu men har inte fin putsat det och sen ska den ha en omgång med sandpappret.
Han inte mer i verkstaden idag, får se när nästa gång blir eller om jag kan fixa det sista hemma.

Så tunna dom är!! Testade att köra dom på 12V och ljudnivån är fullt behaglig även för mina relativt kräsna öron. Får se om jag använder något motstånd för att få ner varvtalet. Två fläktar ska stå för inblåset och den sista får ersätta AMDs fläkt och samtidigt agera utblås i toppen.

Trion ställer upp för en bild.

De var allt den här gången! Hoppas ni gillar det Nu ska jag ta och slippa till trät lite. Ha det bra så ses vi snart!!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Mini update!!

Igår tog jag tiden och fixade med den eftertraktade DVD spelaren. Den här gången har jag lyckats få några bilder på den

Inte så vacker men det ska vi lösa

Redo för en makeover!

Efter drygt 3-4 lager så blev resultatet så här

Bestämde mig för att bara spraya toppen av flera anledningar, man kommer bara se toppen resten kommer vara nedsänkt i chassit. När jag såg sidorna så kom jag inte på något bra sätt att maskera för alla hålen. Dock så har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra med fronten, ska jag lämna det som det är? eller ska jag sätta fast en fanél så det matchar chassit?

Det var denna mini update. Ha det bra till nästa gången så hörs vi

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Yay, trä, det gillas. Dessutom med liten formfaktor, ännu bättre! Ser på sketchen tyvärr inte jätteplatseffektivt ut, men det utrymmet kanske går åt till annat, typ kablar, och så kanske det ser med ut där än det kommer göra i verkligheten. Det är ju dessutom bra med marginaler (har jag märkt).
Lycka till!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Yay, trä, det gillas. Dessutom med liten formfaktor, ännu bättre! Ser på sketchen tyvärr inte jätteplatseffektivt ut, men det utrymmet kanske går åt till annat, typ kablar, och så kanske det ser med ut där än det kommer göra i verkligheten. Det är ju dessutom bra med marginaler (har jag märkt).
Lycka till!

Trä och m-itx det är finna grejer tillsammans Den sketchen är väldigt missvisande när det kommer till storlek.. (borde göra om den )

Här är lite bättre bilder på hur det ser ut just nu:

Snet bakifrån utan bakstycke

bakifrån

Fram ifrån

AMD fläkten ska bort så det blir lite mera frispel

Utan topplocket på

Btw så är mitt sista paket på väg med posten nu

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Oj, ja, verkligen skillnad. Inser nu dessutom att jag kollade fel på ritningarna och trodde att disken och optiska läsaren skulle ligga bredvid moderkortet, verkade lite smått meningslöst... Men nu verkar det betydligt mer planerat. Lite tjocka väggar bara (imo), men det kanske behövs eller var det du hade liggandes eller något.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Oj, ja, verkligen skillnad. Inser nu dessutom att jag kollade fel på ritningarna och trodde att disken och optiska läsaren skulle ligga bredvid moderkortet, verkade lite smått meningslöst... Men nu verkar det betydligt mer planerat. Lite tjocka väggar bara (imo), men det kanske behövs eller var det du hade liggandes eller något.

Haha som sagt den där sketchen är inte bra dom är 18mm tog dom av flera anledningar dels var det ett billigt pris, var osäker på hur tjocka jag verkligen behövde för att det inte skulle falla ihop eller gå sönder

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970