Andrahandsvärde på Macbook Pro Retina Mid 2012

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärde på Macbook Pro Retina Mid 2012

Tjena alla sköna Sweclockare.

Jag undrar vad andrahandsvärdet på Macbook Pro Retina Mid 2012 kan tänkas vara?

Specen är följande:
15.4" Retina (lol på ordet för 2880x1800)
2.3GHz quad-core Intel Core i7 processor (Turbo Boost up to 3.3GHz) with 6MB shared L3 cache
8GB DDR3 1600MHz
Intel HD Graphics 4000
Nvidia Geforce GT 650M 1GB GDDR5
256GB SSD

Kvittot finns kvar och även kartongen.

Har en vän som funderar på att sälja sin och frågade mig vad han möjligen kan få för den.
Jag är själv inte intresserad eller ett fan av Apple så jag har ingen som helst koll på vad apple produkter brukar vara värda.

Jag har kollat runt på blocket lite. Är det fantasi priser som folk begär där?
Billigaste jag hittat på blocket kostar 12000. Är det vad man brukar kalla blocket priser? Eller är det normalt pris?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är ett normalt pris. Apple har otroligt bra andrahandsvärde och är väldigt lätta att sälja på t.ex. Blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Skulle säga att det är ett normalt pris. Apple har otroligt bra andrahandsvärde och är väldigt lätta att sälja på t.ex. Blocket

Okej. Jag förstår. Det låter nästan lite för bra för att vara sant. Finns det möjligen någon här som har sålt någon liknande macbook som kan dela med sig av sina erfarenheter?

EDIT:
Eller du kanske själv säger detta från egna erfarenheter?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Apple produkter har nästan för bra, finns vissa fall du nästan till och med kan sälja det dyrare.

Permalänk
Medlem

Det är alltid lite knepigt att kolla på slutpriserna på Tradera, men kan ju ge en fingervisning iaf.

Här en 2013 15" Retina som inte såldes med ett utropspris på 14k.
http://www.tradera.com/item/302394/204665344/macbook-pro-reti...

Och här är en stendöd 2013 15" Retina som såldes för 7k.
http://www.tradera.com/item/302394/207556382/macbook-pro-reti...

En annan metod om man kollar på Blocket är att jämföra tid och pris.

En som säljer en 15" Retina och fått sänka priset 14k till 12k.
http://www.blocket.se/stockholm/Apple_MacBook_Pro_15__Retina_...

Så 10-12k är förmodligen i runda slängar vad man kan räkna med. Men varför inte sätta ut annonsen för säg 13k och kolla intresset. Efter några dagar kommer det ha dykt in en del bud, både skambud och seriösa och säljaren kommer att ha fått en god uppfattning om värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

Apple produkter har nästan för bra, finns vissa fall du nästan till och med kan sälja det dyrare.

Okej. Ja det är efterfrågan och tillgängligheten som sätter priset. Är efterfrågan hög så kan man sälja specifika varan dyrare oftast.

Skrivet av hakro807:

Det är alltid lite knepigt att kolla på slutpriserna på Tradera, men kan ju ge en fingervisning iaf.

Här en 2013 15" Retina som inte såldes med ett utropspris på 14k.
http://www.tradera.com/item/302394/204665344/macbook-pro-reti...

Och här är en stendöd 2013 15" Retina som såldes för 7k.
http://www.tradera.com/item/302394/207556382/macbook-pro-reti...

En annan metod om man kollar på Blocket är att jämföra tid och pris.

En som säljer en 15" Retina och fått sänka priset 14k till 12k.
http://www.blocket.se/stockholm/Apple_MacBook_Pro_15__Retina_...

Så 10-12k är förmodligen i runda slängar vad man kan räkna med. Men varför inte sätta ut annonsen för säg 13k och kolla intresset. Efter några dagar kommer det ha dykt in en del bud, både skambud och seriösa och säljaren kommer att ha fått en god uppfattning om värdet.

Tack för svaret. Ska nog göra som du säger. Ska rekommendera att han sätter ut den för 12-13 om han nu bestämmer sig för att sälja.

Tack till alla andra också. Poängen med tråden är uppfyllt nu.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Macbook Pro har extremt bra andrahandsvärde och är inga problem att bli av med. Är den i bra skick (inga repor, kvitto, garanti osv) kan man få en 80% av inköpspriset.
När jag skulle köpa en ny Macbook Pro med "Retina" och sålde då min Macbook Pro, fick jag över 70 e-post meddelande bara första dagen. Jag sålde min för ett slut pris på 9.000, och gav väl en 13.000 för den som ny.

Ett tips är väl att faktiskt använda dig av nyhetstidningar på din ort, då får du förhoppningsvis mera seriösa personer som faktisk är intresserad av att köpa. Jag la upp min på Blocket.se och fick massor - massor - massor av folk som försökte blåsa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Macbook Pro har extremt bra andrahandsvärde och är inga problem att bli av med. Är den i bra skick (inga repor, kvitto, garanti osv) kan man få en 80% av inköpspriset.
När jag skulle köpa en ny Macbook Pro med "Retina" och sålde då min Macbook Pro, fick jag över 70 e-post meddelande bara första dagen. Jag sålde min för ett slut pris på 9.000, och gav väl en 13.000 för den som ny.

Ett tips är väl att faktiskt använda dig av nyhetstidningar på din ort, då får du förhoppningsvis mera seriösa personer som faktisk är intresserad av att köpa. Jag la upp min på Blocket.se och fick massor - massor - massor av folk som försökte blåsa mig.

Okej. Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Okej. Ja det är efterfrågan och tillgängligheten som sätter priset. Är efterfrågan hög så kan man sälja specifika varan dyrare oftast.

Tack för svaret. Ska nog göra som du säger. Ska rekommendera att han sätter ut den för 12-13 om han nu bestämmer sig för att sälja.

Tack till alla andra också. Poängen med tråden är uppfyllt nu.

Återkomma gärna med uppgifter om pris och försäljningssätt om han beslutar sig för att sälja, kan vara intressant för andra som vill sälja sin dator i ett senare skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Återkomma gärna med uppgifter om pris och försäljningssätt om han beslutar sig för att sälja, kan vara intressant för andra som vill sälja sin dator i ett senare skede.

Absolut. Det ska jag göra.

Visa signatur

Jag har en data