Permalänk

Informations hjul?

Hej
Jag har en uppgift att skapa ett "hjul" som ska representera året.... Dvs månaderna i en cirkel och sedan stora tårtbitar där man ska kunna fylla på med information.
Jag har ingen direkt bra lösning på hur jag ska skapa detta hjul till att börja med. Gillar ju när jag kan aligna saker så det blir perfekt runt och med samma avstånd osv. Så helst vill jag inte sitta och manuellt böja ett hjul av en spalt med text (månader)... Finns det några bra lösningar för skapande av sådana saker?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Permalänk

Hej!

Lite nyfiken, läser du vid Uppsala universitet?

IAF. Föra några år sen hade jag en uppgift där jag skulle göra en kalender i en kurs. Var lite tråkigt att göra en vanlig kalender så jag gjorde en kalender som just var en cirkel. Med Olika animationer osv.

Det finns många sätt att göra detta, jag tog en enkel väg och gjorde en klass som ritade en tårtbit.
Sen ritade jag ut alla tårtbitar 1 för respektive dag/månad, alla på samma ställe, för att sedan använda mig av transform och flyttade runt tårtbitarna till deras plats.

Själva tricket är alltså "transform" för att flytta tårtbitarna till rätt plats.

Lycka till

Edit: http://docs.oracle.com/javase/tutorial/2d/advanced/transformi...
Länken till transform.

Permalänk

Inte löst detta.
Jag försöker skapa något snyggt i Excel men det saknas bra stöd för att placera ut text i cirkeln och få den att aligna mot varje ruta i cirkeln osv. Jag vill egentligen skapa något väldigt enkelt, men det ska vara lika stort och se rakt och stilrent ut.

En cirkel med text för varje tårtbit på samma plats osv.

Jag kan inget om java osv. Söker ett program att arbeta i...

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE