Oculus förvärvar Xbox-designern Carbon

Permalänk
Melding Plague

Oculus förvärvar Xbox-designern Carbon

Uppstartsföretaget Oculus får förstärkning av ett välrenommerat designföretag, som bland annat står bakom handkontrollen till Xbox 360.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Låter positivt för Oculus; handkontrollen till X360 är ju (till skillnad från DualShock 3) faktiskt riktigt bra!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan hoppas på att Oculus Rift får en riktigt snygg design när den släpps som konsumentversion, för idag är den allt annat än vacker. Dock har den blivit vackrare med åren För vem kan glömma den tjusiga prototypen?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Snusfri

Trevligt, Xbox 360 handkontrollen är den överlägset bästa någonsin, där har Sony verkligen något att ta efter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skäggig legend

Xbox 360 kontrollen är en av de vackraste jag vet, kan bara bli bra!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jahapp, där sket det sig ifall de ska ha en sådan handkontroll till. Styrtallrik istället för riktigt styrkors igen då? Blir det lika bumlig "ergonomisk" design som tvingar en att hålla kontrollen på ett visst sätt då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jahapp, där sket det sig ifall de ska ha en sådan handkontroll till. Styrtallrik istället för riktigt styrkors igen då? Blir det lika bumlig "ergonomisk" design som tvingar en att hålla kontrollen på ett visst sätt då också?

Är du helt tappad bakom släpet?

Artikeln handlar inte huruvida du ska ha en handkontroll till eller inte. Den handlar om att samma företag som designade bla xbox 360 kontrollern ska designa Oculus utseende.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på stämningen från Microsoft

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jahapp, där sket det sig ifall de ska ha en sådan handkontroll till. Styrtallrik istället för riktigt styrkors igen då? Blir det lika bumlig "ergonomisk" design som tvingar en att hålla kontrollen på ett visst sätt då också?

Really? Vilken handkontroll utgiven de senaste 10 åren har inte haft en analog styrspak som huvudsaklig kontroll? Funkar nog kanon med ett analogt styrkors. Eller inte.

Att den "tvingar dig att hålla kontrollen på ett visst sätt" är i mina ögon bara bra anpassning. Har du dina tröjor bak och fram?

Tryckfel
Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jahapp, där sket det sig ifall de ska ha en sådan handkontroll till. Styrtallrik istället för riktigt styrkors igen då? Blir det lika bumlig "ergonomisk" design som tvingar en att hålla kontrollen på ett visst sätt då också?

Du är väl fri att använda vilken kontroll du vill? Bara för att de potentiellt utvecklar en kontroll så betyder det knappast att den blir obligatorisk.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Oculus ska släppa ett VR-input-system, antingen i samband med CV1 eller CV2, så sannolikt kommer Carbon snarare att designa detta än en vanlig handkontroll. Det handlar om avläsning av händer och fingrar osv...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

bara ja här som inte gillar microsofts kontroll? föredrar Sonys Dualschock alla dagar framför pyttmjuks historia

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nu väntar vi bara på stämningen från Microsoft

Vad har Microsoft att förlora av detta?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Låter positivt för Oculus; handkontrollen till X360 är ju (till skillnad från DualShock 3) faktiskt riktigt bra!

D-pad suger ju hårt till 360 handkontrollen, sämsta någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad har Microsoft att förlora av detta?

Inte förlora, snarare chansen att tjäna (stämningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Inte förlora, snarare chansen att tjäna (stämningen).

Tänkte inte på själva stämningen, utan att Oculus har anställt Carbon.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lessismore:

Inte förlora, snarare chansen att tjäna (stämningen).

Skrivet av Dalton Sleeper:

Nu väntar vi bara på stämningen från Microsoft

Varför skulle Microsoft stämma? Carbon Design Group har inget med Microsoft att göra. De är en oberoende designfirma som anlitats av bland annat Microsoft för vissa produkter. De har arbetat med massa andra företag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varför skulle Microsoft stämma? Carbon Design Group har inget med Microsoft att göra. De är en oberoende designfirma som anlitats av bland annat Microsoft för vissa produkter. De har arbetat med massa andra företag.

Det var väll mer ett skämt om att det är modernt att stämma hejvilt. Det skulle dock inte förvåna mig om Microsoft skulle försöka stämma skiten ur Fejjan och Oculus för plankning av ett och annat, speciellt då CDG varit inblandad i designen av deras "lyckade" spelkonsol. Om vi tar Apple som exempel skulle det säkerligen kunna vara något i stil med en grej designad specifikt att ha i handen, ev. med en och annan stryrspak och ett par knappar, överlappar med sisådär 150 av våra patent. Behöver väll inte äns nämna Zenimax och Oculus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

D-pad suger ju hårt till 360 handkontrollen, sämsta någonsin.

Den uppdaterade versionen är helt ok och på Xbone är den riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Många förefaller kommentera innan de ens läser mer än rubriken och sett bilderna.
Oculus köper designföretaget som tidigare anlitats av Microsoft för att designa många av deras produkter.

Det ställer mig undrande varför de köper företaget.

För att Oculus tror sig ha så många kommande uppdrag att Carbon kommer vara fullt sysselsatta år framöver?
För att de anser Carbon är bäst och vill ha ensamrätt på dem?
För att Carbon i kontrakten med Microsoft gått med på att inte designa motsvarande produkter till andra aktörer, vilket Oculus kommer runt om de köper företaget och således designar åt sig själva?
Bara för att de kan?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Många förefaller kommentera innan de ens läser mer än rubriken och sett bilderna.
Oculus köper designföretaget som tidigare anlitats av Microsoft för att designa många av deras produkter.

Det ställer mig undrande varför de köper företaget.

För att Oculus tror sig ha så många kommande uppdrag att Carbon kommer vara fullt sysselsatta år framöver?
För att de anser Carbon är bäst och vill ha ensamrätt på dem?
För att Carbon i kontrakten med Microsoft gått med på att inte designa motsvarande produkter till andra aktörer, vilket Oculus kommer runt om de köper företaget och således designar åt sig själva?
Bara för att de kan?

Oculus kommer garanterat använda Carbon för formgivning av själva hjälmen samt design av deras VR-input-system som de lanserar senare, för trackning av händer och fingrar osv...

Dessutom har Oculus numera en eller flera spelstudios som utvecklar spel enbart för Riften så gissningsvis vill Oculus skapa en helhetsupplevelse.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Är du helt tappad bakom släpet?

Artikeln handlar inte huruvida du ska ha en handkontroll till eller inte. Den handlar om att samma företag som designade bla xbox 360 kontrollern ska designa Oculus utseende.

Det framgår väl inte heller? Uppfattningen jag har fått är att Oculus även ska ha en handkontroll, om de då köper denna firman så är det negativt. Du invände inte mot de som talade positivt om Xbox-kontrollern btw? Varför? de har väl lika fel som jag om de också uppfattat att det ska komma en handkontroll för Oculus?

Skrivet av whitewhale:

Really? Vilken handkontroll utgiven de senaste 10 åren har inte haft en analog styrspak som huvudsaklig kontroll? Funkar nog kanon med ett analogt styrkors. Eller inte.

Att den "tvingar dig att hålla kontrollen på ett visst sätt" är i mina ögon bara bra anpassning. Har du dina tröjor bak och fram?

Ja Nintendo och Sony kör med styrkors istället för med styrtallrikar. Styrtallrik brukar vara på budgetskräp som handkontroller från Trust. Sonys analoga knappar fungerar ju dessutom utmärkt. Och det ger ju ingen som helst ergonomi ifall en handkontroll mer eller mindre är formgjuten efter en viss handstorlek med ett visst grepp. Om man inte vill att handkontrollen fyller upp i handflatan? Om man tycker det begränsar rörligheten och snabbheten i tummarna? Gamla NES-kontrollen ligger ju som en dröm i handen eftersom man kan hålla den lite hur som helst. Din tröjanalogi är förövrigt riktigt dum, vilken tröja föredrar du, den som tvingar dig ha armarna i ett läge för att inte skava satan eller den som tillåter dig ha armarna i flera olika lägen?

Skrivet av Jonny Myran:

Du är väl fri att använda vilken kontroll du vill? Bara för att de potentiellt utvecklar en kontroll så betyder det knappast att den blir obligatorisk.

Nä det så klart, men jag håller det för rimligt att Oculus lanserar sin egen handkontroll som enligt dem är extra anpassad för VR. Och ifall de gör det så vill man ju att den ska vara så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja Nintendo och Sony kör med styrkors istället för med styrtallrikar. Styrtallrik brukar vara på budgetskräp som handkontroller från Trust.

Fram tills nyligen hade ju Nintendo patent på styrkors. Det är ju därför som 360 hade en "tallrik" och Playstation hade separata knappar. Nu har patentet gått ut och Xbone har numera ett riktigt kors.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Fram tills nyligen hade ju Nintendo patent på styrkors. Det är ju därför som 360 hade en "tallrik" och Playstation hade separata knappar. Nu har patentet gått ut och Xbone har numera ett riktigt kors.

/hulle.

Bra att veta. Tack!
Men separata knappar i korskonfiguration är ju att föredra framför tallrik och inget patent hindrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

bara ja här som inte gillar microsofts kontroll? föredrar Sonys Dualschock alla dagar framför pyttmjuks historia

Jag håller med dig men jag gillar inte något som är stort och ergonomsikt och microsoft kontroll är helt värdelös i fighting spel och andra spel som kräver mycket buttonmash sen är det ju min personliga upplevelse och åsikt så va andra har och säga skiter jag i

Permalänk
Medlem

Men NEJ... Jävla XBOX...

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Oculus - endast till XBOX One!!!!!!1111one-one-one!!!111

Nåja, kommer det några konkurrenter tro?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Om det hade stått Xbox bara. 360 kontrollen utmärker sig inte på något sätt enligt mig.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Oculus - endast till XBOX One!!!!!!1111one-one-one!!!111

Nåja, kommer det några konkurrenter tro?

Va?

Du vet att Oculus har köpt en designbyrå va?

Ingenting med Xbox att göra...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Att ha "transforming D-pad" i sin repertoar är kanske inte ett plus i klanten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.