POR (Power) Recovery Count i SMART-värdena (Samsung SSD)

Permalänk
Inaktiv

POR (Power) Recovery Count i SMART-värdena (Samsung SSD)

Det står 124 i Raw-värden är det normalt?

Har skrivit nästan 9TB på disken och varit igång lite över 8000timmar.

Enligt Samsung:

ID # 235 Power Recovery Count

A count of the number of sudden power off cases. If there is a sudden power off, the firmware must recover all of the mapping and user data during the next power on. This is a count of the number of times this has happened.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Har en Samsung 840 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Nu är det uppe i 131.

Vad kan det vara som orsakar detta?

Permalänk

Datorn kanske bryter strömmen till ssd för snabbt vid reboot eller shutdown.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jo det låter som den får "strömavbrott" för snabbt. Kanske behöver fin justera tiden innan windows "bryter strömmen", eller så får du kolla om du har nån cache inställning som inte är rätt (om disken inte hinner klart i tid).

Det kan också vara så enkelt som en glappande strömkontakt, testa byt den om du kan.

Permalänk
Medlem

Det händer om strömmen bryts abrupt. Tex om du stänger av den i BIOS eller om datorn hänger sig.

Men vad jag vet är Windows rätt snabbt på att stänga av nätdelen när den går ner i viloläge så många enheter i datorn hinner inte stänga av sig i tid efter dom får kommando att gå i viloläge av windows.
Så samsung enheten retar sig kanske på att den inte hinner skriva deverse information, meta data mm till nandet och därför får den återskapa det nästa gång den bootar upp igen.

Rätt vanligt problem med samsung 840 EVO vad jag sett i vissa system och även Mac med OS X vad jag läst.