Gör något användbart av Caps Lock! Eller vilken tangent som helst.

Permalänk

Gör något användbart av Caps Lock! Eller vilken tangent som helst.

Hej på er. Efter att till slut ha tröttnat helt på att sträcka mitt stackars lillfinger milsvid för att nå backsteg, så sökte jag runt efter ett sätt att använda Caps Lock till just backsteg. De lösningar jag hittade handlade antingen om mjukvara som körs i bakgrunden, eller att gräva i regedit och skriva in en väldigt lång kod med massvis med svårräknade nollor.
Då hittade jag programmet Sharpkeys! I detta program kan man lätt ge instruktioner för vilken tangent som ska ersätta en annan, och programmet sparar sedan själv detta i registret. Efter en omstart så fungerar allt som det ska, och ingen extra mjukvara behövs läggas i Autostart och köras i bakgrunden.

Länk till Sharpkeys: http://sharpkeys.codeplex.com/

Att byta plats på caps lock och backsteg är en jättebra lösning för mig, jag kan backa med båda händer, vänster lillfinger är mycket närmare än höger, och jag använder aldrig caps lock.

Vad tycker ni? Har ni några tangenter som ni vill byta plats på? Tycker ni jag är dum i huvudet? Har ni några tangenter ni vill slita loss från tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Att byta ut knappar är en väldigt bra idé! All min programmering sker i vim och där används escapeknappen väldigt flitigt, så jag har bytt min högra windowsknapp till just escape för att slippa sträcka mig så långt. Min caps-lock har jag även ändrat till enterknappen, otroligt skönt (och ergonomiskt) att slippa behöva släppa musen och flytta hela armen bara för att trycka på enter.

Visa signatur

AMD 5800X Asus TUF B550-PLUS Asus GeForce GTX 1070 Strix AOC Agon AG271QG 16GB Corsair Vengeance 3600MHz Fractal Design Newton R3 600W Fractal Design Define R4 Asus Xonar Essence STX Philips Fidelio X1 Ducky Shine MX Blue Razer Naga

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tack som fan för tipset för det programmet. Att mappa om just Caps Lock till Backspace är en väldigt bra idé och den ska jag anamma. Nu märker jag bara att kruxet blir att lära om sig att instinktivt använda sig utav nämnd ändring.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Inaktiv

Min FN knapp på mitt qpad mk-85 har gett sig. Kan jag binda om den till tex F10 eller liknande så jag kan använda F10 som FN knapp istället?

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Min FN knapp på mitt qpad mk-85 har gett sig. Kan jag binda om den till tex F10 eller liknande så jag kan använda F10 som FN knapp istället?

Det tror jag inte, FN-knappen påverkar nog bara själva tangentbordet, datorn registrerar nog inte att du trycker ner den. Men ladda ner och pröva, jag kan ha fel.

Angående att vänja sig vid att trycka annorlunda så tycker jag att det är lättare än vad det låter, om man bara tänker till lite i några dagar, sen sitter det.

Skickades från m.sweclockers.com