Flytta SSD från MBP/OSX till Win7

Permalänk
Medlem

Flytta SSD från MBP/OSX till Win7

Har precis installerat en ny SSD-disk (Samsung 840 Evo 250GB) i min Macbook Pro (late 2008) och flyttat den gamla hårddisken som jag tidigare hade i laptopen (Samsung 840 Evo 500GB) till min stationära dator där jag behöver utrymmet mer. I OSX (10.9 Mavericks) står det att jag på den mindre disken har ett totalt utrymme på 249.2/250GB men i Windows 7 finns bara 465/500GB tillgängligt på den större disken? Borde inte närmare 500 av 500 vara tillgängligt? Vet att det skiljer sig en del i utrymmesberäkningarna på vanliga mekaniska diskar, men jag får inte ihop detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Win räknar inte rätt utan blandar mellan Giga och Gibibyte
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Det har för det första inget att göra med att det är en SSD och inte en HDD du har.

Denna fråga är en av de absolut vanligaste här på SweClockers, och svaret är även denna gång att Windows är dumt i huvudet och anger storlek i MB, GB osv trots att det räknar i MiB, GiB osv. Din SSD är alltså på 465 GiB (465 × 2^30 B), vilket är lika med 500 GB (500 × 10^9 B).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vet att detta är en vanlig fråga, men min tanke var om det låg någon gömd partition som tog upp data eller om det var detta vanliga fenomen med GiB/GB. Tack för informationen. Jag har en följdfråga, det ligger en EFI-systempartition som tar 200 MB. Är detta en rest från OSX och något man kan ta bort, eller är detta något Windows använder? Jag har OS installerat på en annan hårddisk och denna SSD är för närvarande tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Vet att detta är en vanlig fråga, men min tanke var om det låg någon gömd partition som tog upp data eller om det var detta vanliga fenomen med GiB/GB. Tack för informationen. Jag har en följdfråga, det ligger en EFI-systempartition som tar 200 MB. Är detta en rest från OSX och något man kan ta bort, eller är detta något Windows använder? Jag har OS installerat på en annan hårddisk och denna SSD är för närvarande tom.

Borde gå att ta bort med DISKPART.

Öppna cmd med administratörsrättigheter
skriv DISKPART
skriv LIST DISK
skriv SELECT DISK X (obs! ange enhetsbokstav för rätt disk här)
skriv CLEAN
skriv EXIT för att lämna diskpart

nu ska disken vara helt rensad

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Vet att detta är en vanlig fråga, men min tanke var om det låg någon gömd partition som tog upp data eller om det var detta vanliga fenomen med GiB/GB. Tack för informationen. Jag har en följdfråga, det ligger en EFI-systempartition som tar 200 MB. Är detta en rest från OSX och något man kan ta bort, eller är detta något Windows använder? Jag har OS installerat på en annan hårddisk och denna SSD är för närvarande tom.

EFI partitionen krävs om du kör Windows med GPT boot och inte det föråldrade MBR så det beror på hur Windows är installerat helt enkelt. Sedan om den använder denna partitionen eller någon egen kan jag inte säga då Microsoft följer inte sina egna standarder och långt ifrån andra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

EFI partitionen krävs om du kör Windows med GPT boot och inte det föråldrade MBR så det beror på hur Windows är installerat helt enkelt. Sedan om den använder denna partitionen eller någon egen kan jag inte säga då Microsoft följer inte sina egna standarder och långt ifrån andra.

Tolkade det som att det är en rest från OS X (Är detta en rest från OSX och något man kan ta bort?) dels eftersom den är på 200 MB och dels för att windows 8 använder sig av 350 MB och inte 200 MB. Tror samma gäller för windows 7. I så fall ska den bort och sen skapar windows en ny systempartition på det utrymme den behöver d.v.s 350 MB.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Tolkade det som att det är en rest från OS X (Är detta en rest från OSX och något man kan ta bort?) dels eftersom den är på 200 MB och dels för att windows 8 använder sig av 350 MB och inte 200 MB. Tror samma gäller för windows 7. I så fall ska den bort och sen skapar windows en ny systempartition på det utrymme den behöver d.v.s 350 MB.

Storleken spelar inte så stor roll på EFI partitioner. Microsoft sade 500MB tidigare i deras dokumentation men ser ut att ha ändrat det lite nu: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824839.aspx#Disk...

Nu vet jag inte om Windows 7 eller 8 för den delen är intelligent nog att hitta tidigare partitioner av EFI boot och faktiskt placerar sig där eller om den gör sitt vanliga, skriv eget skit i resten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Vet att detta är en vanlig fråga, men min tanke var om det låg någon gömd partition som tog upp data eller om det var detta vanliga fenomen med GiB/GB. Tack för informationen. Jag har en följdfråga, det ligger en EFI-systempartition som tar 200 MB. Är detta en rest från OSX och något man kan ta bort, eller är detta något Windows använder? Jag har OS installerat på en annan hårddisk och denna SSD är för närvarande tom.

Om du ska börja om med en "tom" disk, så bör du kunna rensa allt. Dock vet jag att Windows Vista/7/8 har en gömd recovery partition. Den används för att kunna hjälpa dig felsöka och reparera om Windows inte kan starta.
Om du dock aldrig har haft i den disken i denna datorn innan, så töm den helt. Riskerar bara bli problem om du låter något gammalt ligga kvar.

Gör som sp1k3n föreslagit, eller ta ner Low Level Format tool, så rensar den åt dig (det räcker med att bocka i "perform quick wipe", ta bort partitionstabeller och MBR).

Sen kan du klona din systemdisk eller installera om beroende på vad du vill göra.

Ang storleken så har Alling en viktig poäng, men glömde att notera att NTFS tyvärr också slukar lite mer än jag tror din Mac gör. Blir ofta en besvikelse när man pluggar in en HDD och märker att ca 7% (på GB nivå) är borta.
(1000/1024)^3= ca 0.931 eller ca 7% förlustomräkning från tillverkarens sätt att räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det har för det första inget att göra med att det är en SSD och inte en HDD du har.

Denna fråga är en av de absolut vanligaste här på SweClockers, och svaret är även denna gång att Windows är dumt i huvudet och anger storlek i MB, GB osv trots att det räknar i MiB, GiB osv. Din SSD är alltså på 465 GiB (465 × 2^30 B), vilket är lika med 500 GB (500 × 10^9 B).

Är dom så kallade MiB och GiB ens standard.. MB (megabyte), GB (gigabyte) och TB (terabyte) har vart använda troligtvis sedan dom första datorerna.
bara för att någon hittar på något annat så är det ingen som säger att det måste användas.

Vet du någon som ens använder dessa i dagligt tal... kibibyte mebibyte gibibyte tebibyte.
"Jo jag köpt en ny hårddisk.. på hela fyra tebibite"
"Ehm.. läspar du eller ?? det heter terabyte" ;O)

Om Macintosh gör något annorlunda mot PC, det är inte direkt förvånande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Är dom så kallade MiB och GiB ens standard.. MB (megabyte), GB (gigabyte) och TB (terabyte) har vart använda troligtvis sedan dom första datorerna.
bara för att någon hittar på något annat så är det ingen som säger att det måste användas.

Vet du någon som ens använder dessa i dagligt tal... kibibyte mebibyte gibibyte tebibyte.
"Jo jag köpt en ny hårddisk.. på hela fyra tebibite"
"Ehm.. läspar du eller ?? det heter terabyte" ;O)

Om Macintosh gör något annorlunda mot PC, det är inte direkt förvånande.

Det är egentligen slarvigt utnyttjande av prefix, Mega och Giga har ju sina rötter i ett 10 baserat talsystem medan datorerna använder 2 och 8 och allt eftersom diskarna blir större så blir skillnaderna mellan systemen större, det var nog få som noterade det när det var "smådiskar" men idag sä kan det ju bli som att "det fattas fler hundra Gigabyte"

En ny fråga är om ssder också inför ett nytt fenomen eftersom de reserverar yta för slitageutjämning, den är än så länge liten men med tiden kan ju även det leda till "storlekskullerbyttor" av en ny typ, vi får väl se om det kommer nån bra lösning så att alla anger kapaciteten på ett enhetligt och icke förväxlingsbart sätt nångång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alpha77:

Är dom så kallade MiB och GiB ens standard..

Ja.

Citat:

MB (megabyte), GB (gigabyte) och TB (terabyte) har vart använda troligtvis sedan dom första datorerna.

När man började med att felaktigt använda kilo som 2^10 fanns det ingenting som var ens i närheten av en gigabyte, varför skillnaden antagligen ansågs som försumbar. Nuförtiden är den inte det.

Citat:

bara för att någon hittar på något annat så är det ingen som säger att det måste användas.

Bara för att något har använts länge är det inte nödvändigtvis rätt eller ens lämpligt.

Citat:

Vet du någon som ens använder dessa i dagligt tal... kibibyte mebibyte gibibyte tebibyte.
"Jo jag köpt en ny hårddisk.. på hela fyra tebibite"
"Ehm.. läspar du eller ?? det heter terabyte" ;O)

Finns inga hårddiskar som är på 4 TiB; hårddiskars storlek anges alltid med decimala prefix och det finns ingen hårddisk som är 4,4 TB.

Citat:

Om Macintosh gör något annorlunda mot PC, det är inte direkt förvånande.

Både OS X och Linux gör rätt och använder binära prefix när binära prefix avses. Det är Windows som är det svarta fåret.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers