Permalänk
Medlem

Costum loop i Corsair 540 air.

EDIT 2015-11-29:
Väntar på ett nytt grafikkort. INET/EKWB strular.
Först fick jag vänta fem veckor på vatten blocket, när väl SMSet kom att min bestälning hade anlänt och jag nästan monterat ihop delarna. (två skruv kvar) upptäcker jag att hålbilden på vatten blocket är fel. Nu ligger delarna hos Inet och det har gått sju veckor sedan jag först beställde. Tråkigt, men man får inte ha brådis när man leker med vatten.

Förutom det, så har jag uppgraderat nedan dator med ytterligare en 280mm radiator i taket. Fläktarna är uppgraderade till svarta Noctua (2000rpm) och slutligen har jag bytt alla slangar på "framsidan" till chromade 12mm VVS rör. Dessa kommer och går till skott genomförningar i mellan väggen. På baksidan har jag flyttat pump/res till framkant och här på "baksidan" har jag kvar slangar, för att dämpa vibrationer från pumpen. Alla diskar sitter numera där pump/res satt innan.

Bild på nuvarande konfiguration.

-----------------
2014-07-31:
Påbörjade detta för en dryg månad sedan, efter ett par månaders funderande.
Det som kickade igång mej var ändå att Intel släpte sin nya i7 4790K processor.
Jag åkte förbi en lokal dator handlare och inhandlade ett Corsair 540 Air. Hem och packa upp, och började fundera hur bäst lösa installation.

Sedan planera vilka delar man skall köpa. (Man vill ju att allt skall få plats som man tänkt sej.)

Dator komponenter:
Moderkort - ASUS Sabertooth Z97 Mark-1.
Grafikkort - ASUS GTX 770 Direct CU II 2Gb.
Processor - i7 4790K.
Minnen - Corsair Vengence 2400
Diverse - SSD, HDD... Dock INGEN optisk enhet i denna.

Kylning:
Slang - transparent 10/13 PVC slang.
Anslutningar - EK 10/13-1/4"
Radiator - AlphaCool NexXxoS UT60 280mm.
CPU block - EK Supremacy Acetal.
GPU block - EK FC770 GTX DCII Acetal+Nickel.
Pump - XSPC Laing D5 Vario Motor RPM.
Reservoar - EK-D5X-Res 140 CSQ Acetal.

Insidan Original:

540 kommer med tre 140mm fläktar. Två fram, en bak. Fram finns plats för två 140mm eller tre 120mm.
fästen för 140mm sitter som ni ser, så att fläktarna hamnar i mitten. Jag vill ha reservoaren som högsta punkt, så det blir till att göra nya hål 40mm längre ner.
Jag demonterar precis allt innan jag gör metall arbete i chassiet. Efter blåser jag rent med tryckluft, för att bli av med eventuella metall spån. (Vill inte att de skall titta fram efter en månad och kortsluta nått.)

Fläktar fram ner flyttade:

Som Jonas brukar säga. "Dagst att stoppa i lite komponenter"

Gott om plats kvar för en 60mm tjock radiator!

Kronan på verket:

Körde datorn i en vecka med original luft kylning.
Nu trilla lite roliga bitar in.

Konstaterade redan med luft kylning att medföljande fläktar inte kommer täcka mina krav. Så jag inhandlade ett par Noctua med PWM reglering (Då mitt nya moderkort har stöd för det.)
Här provmonterade med radiatorn. Grafikkortets kretskort touchar skruvskallen som håller fläkten, så jag rekomenderar inte längre grafikkort om man vill ha en 60mm radiator i fronten.

Jag hade ingen aning om att reservoaren jag bestälde, var så stor. Trode det skulle vara som ett lite provrör...
Jag hade lite planer på att montera den hängande i takfläktarna med M3 gängstång. Men när jag såg den i verkligheten insåg jag att jag får hitta på nått annat.
Tur att chassiet har en kammare till !
Nästan lika stor som en öl sejdel... (Bara vatten i sejdeln!)

Jag blev grymt imponerad över lösningen att dämpa vibrationer. D5 kan uppfattas som lite högljuda enligt en del forum inlägg jag läst.
Min första, så jag har inget att jämföra med. Men med de centimeter höga gummifötterna den står på, hör jag den nästan inte alls.
Vattnet i mina radiatorer för uppvärmning av lägenheten, låter mycket högre än pumpen på sina gummi fötter.

Nu var frågan, var montera denna pjäs?
Chassiet hade faktiskt en plats som gjord för den. Till och med skruvhålen passade utan några som helst modifikationer.

Nu kunde jag inte längre montera SSDn på avsed plats ovanför nätdelen, för där sitter pump/reservoar nu.
Då 540 Air har stående 5,25" platser, hade jag ändå inte tänkt montera någon optisk läsare. Så de två platserna monterade jag SSD och HDD med adaptrar.
Monterade också två lagrings diskar i "hotswap" platserna i golvet under moderkortet.

Men innan SSD/HDD kom på plats, byglade jag 24 pin kontaktens gröna kabel och en svart med ett gem. Täckte över med toapapper, fyllde systemet med vatten och startade pumpen. Den fick stå så i 20 timmar.

Efter ytterligare en veckas väntan, med GPUn luftkyld, plus en vecka i Turkiet, kom så äntligen GPU blocket här om dagen, och jag kunde äntligen få datorn klar.
Jag skall skriva en simpel guide om hur man löser GPU blocket på ett grafikkort med "backplate". Det var lite krångligare än vad medföljande bygg beskrivning beskrev.

När jag beställde ett par anlutningar till GPU blocket, passade jag på att även beställa två till Noctua fläktar.
PWM (Pulse Wide Modulation) tillåter nämnligen fläktar att snurra löjligt långsamt jämfört med vad de är specade för.
Då mitt moderkort stödjer PWM ser jag ingen anledning att inte köra det. Mina 1500rpm fläktar snurrar ibland i 170rpm... Då blir det tyst!
Avslutade med en gammal Noctua fläkt bak. Den är inte PWM, men jag vill ändå att den skall snurra på ganska redigt, då den suger ut luft från över grafikkortet.

Efter lite pill i BIOS och i medföljande ASUS Termal Guard 2 samt att jag vände en av de små fläktarna på moderkortet, är nu datorn mycket tyst!

Lite temperaturer vid vanlig surf...

Färdig... Nästan...
Med moderkortet medföljer tre temp sensorer för att placeras på valfri plats.
Två har dedikerade platser. Före och efter radiatorn, så jag kan se delta. (Se ovan bild)
Den tredje har jag inte dragit kabeln speciellt snyggt till, den ligger lös i bakkant just nu och ger ett värde på luft temp nära GPU.
Vet inte var den hamnar till slut, men det är där jag behöver den just nu.

Ursäkta den mediokra bild kvalitén. Alla bilder är tagna med mobilen.
En guide på ombyggnation från DCII (Luft) kylning till vatten på mitt GTX 770 kommer snart. (Om det är intressant?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Discokungen

Glöm inte att spänna anslutningarna så slangen inte glider ur när den värms upp, för den blir mycket mjukare då!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har kännt på koplingarna ett par gånger efter installation. Jag är snarare rädd att jag drar sönder gängan i plasten, i tex pump huset.

Noctua fläktarna fungerar fint, väldigt tysta i lågfart.
Jag vill ha positivt tryck i chassit, så jag vände den bakre fläkten att blåsa in, fram och bak, tar in luft, top/tak fläktarna suger ut luft.
Efter några dagar tyckte jag mej höra ett svagt ljud, så jag lekte lite med "Termal radar" programet och stoppade/varvade fläktarna en ock en, kom fram till att det var den gamla Noctua fläkten som börjat låta.
(Den har gått hårt i PnP konfiguration i över fem år, så även om den säkert hade klarat några år till, bestämde jag mej för att pansionera den.)
Så jag köpte två svarta 2000rpm fläktar, bytte till dem framför radiatorn och monterade den ena överblivna där bak.
Sedan ändrade jag lite i fläktkurvorna så att fram och bak inte går under 600rpm, medans de i taket kan sakta in till 180rpm.

Den svarta fläkten finns som 2000, eller 3000rpm. De har specat min-rpm på 500 respektive 800rpm.
Jag testade mina 2000 fläktar i 800rpm (minsta hastighet för den snabbare) och kan säga att i den hastigheten, låter de!
Inte jätte mycket, men det är inte längre tyst i lådan. Så jag är glad jag köpte de långsammare.
4,18 i statiskt tryck räcker långt, väldigt långt!

Nästa gång jag skall in och rota, skall jag ha inköpt delar så att jag kan installera en avtappning. Som det är nu, var jag tvungen att lossa ena slangen på grafikkortet, vilket resulterade i en rejäl skvätt över kortet innan jag fick slangen över kärlet.
Då jag ändå skulle hålla på ett tag, stoppade jag grafikkortet i ugnen på 60 grader, bakade den i ca 4 timmar, så den garanterat var torr.
Jag kom fram till att en avtappning nog är en billigare investering än att behöva köpa nytt grafikkort.

Nästa projekt är att bygga om till akrylrör istället för slang.
Flytta pump/reservoar till framkant, istället för över nätagget. (Känns bätre än att ha vatten över nät delen.)
Jag vet inte om jag skall köpa ett likadant chassi till att modda, eller om jag skall försöka genomföra modden snabbt, kan ju inte vara utan dator i många timmar.

Tanken är att installera två skottgenomförningar bakom främre radiatorn. En uppe, och en nere i hörnet, därifrån med akryl till GPU -> CPU -> 280-radiator i taket -> Främre radiator och 90 grader kopling in i skottet.
På andra sidan väggen, från skottgenomförning, till pumpen med slang, från pumpen med slang till skottgenomförning, och cirkeln är sluten.
På baksidan väljer jag slang för att inte få vibrationer från pumpen ut i system och chassi. (Pumpen är gummiupphängd.)

Idag sitter SSD/HDD i 5,25" platserna.
Monterar jag pumpen i framkant, så kan jag montera SSD'n i original fäste över nätdelen och HDD'n i gallret där pumpen sitter idag.
I framtiden skulle man kunna byta ut 5,25" luckorna mot plexi om man vill visa reservoaren. (Där SSD/HDD sitter idag.)
Skall försöka hitta en lösning för att få bort de två diskarna nere i golvet också. Det är två värmekällor...
Troligtvis flyttar jag 3Tb disken till andra kammaren, om jag hittar en monterings lösning, den andra HDDn får jag klara mej utan.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

En väldigt bra, men också dum grej med moderkortet ASUS Sabertooth Z97 Mark-1 är de två små fläktarna som medföljer.
40mm fläkten vid I/O plåten är klockren. Jag satte den att suga in luft (Det medföljer även ett luftfilter) så den tar in luft som kyler ner VRM- ström kretsarna runt CPU.
35mm fläktens funktion där emot, är jag lite mera skeptisk till. Värme skölden på moderkortet är gjord så fläkten skall monteras för att blåsa in in luft bakom skölden. Problemet är bara att fläkten sitter precis över grafikkortet, som ju inte är PCns svalaste komponent!!!
Jag lyckades vända på fläkten utan några modifikationer i konstruktionen, så den istället suger ut luft från bakom skölden.
Det sänkte temperaturen på PCH med 5-10 grader direkt.

Det som jag upplever som det enskilt största problemet, vad gäller varma komponenter i datorn, så är det den så kallade "PCH" kretsen, eller som den hette förr "Sydbryggan".
Det sitter en kylfläns under RAM minnena, överdelen ligger precis kant i kant med grafikkortet.
Den kommer lätt upp i drygt tio grader varmare temperaturer, än både CPU/GPU. (Efter att jag vänt fläkten)
Googlade lite och såg att andra också varit oroliga. Det är tydligen normalt, och den kan bli över 100 grader..? (WTF?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!