Oculus Rift tar plats i berg-och-dalbana

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift tar plats i berg-och-dalbana

Ett gäng tyska studenter utforskar möjligheterna med Oculus Rift genom att ge den gamla berg-och-dalbanan en ny och minst sagt omtumlande dimension.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Stört coolt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fan va ballt

Skulle nog bli väldigt åksjuk om jag hade suttit med dem på dock

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Blir detta framtiden för Liseberg tro?

Permalänk
Medlem

shit detta är ju hur smart å kul som helst!

Permalänk
Inaktiv

Roller Coaster Tycoon 4

Permalänk
Medlem

Känner på mig att många som testar detta kommer bli sanslöst åksjuka

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Sötast

År 2014, året då man botar åksjuka i VR headsets med hjälp av en berg-och-dalbana

Permalänk
Medlem

"very first"? Är detta alltså samma snubbar som gjorde samma sak för någon månad sedan?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

blev man inte åksjuk innan så blir man garanterat det nu!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det coola var att man kan ta bort spår räls i videon och göra en free ride i luften i VR utan att förlora G-krafter

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Entusiast

När man inte trodde att berg och dalbanor kunde bli bättre än vad de redan är! Hoppas verkiligen att Liseberg inför det här för frivilliga!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det coola var att man kan ta bort spår räls i videon och göra en free ride i luften i VR utan att förlora G-krafter

Det ända som behövs är liggvagnar för att få den riktiga superman känslan.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas, för datorns del, att dom använder SSD:er som hårddisk

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Detta är något jag inte hade valt, jag hade hellre viljat se den vanliga turen. Även om jag älskar oculus så är detta inget för mig.

Permalänk

Jag tror nog snarare att man skulle bli mindre åksjuk, eftersom man blir ju åksjuk med headsetet för att kroppen ser rörelser som man inte känner och spelar balansinnet ett spratt. När man åker berg och dal bana samtidigt som man har headsetet på sig stämmer ju rörelserna överens med vad man ser.

Permalänk

Riktigt häftigt. Som andra skriver borde inte åksjuka vara något större problem eftersom kroppen rör sig med bilderna.

Detta vill man testa!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Detta är något jag inte hade valt, jag hade hellre viljat se den vanliga turen. Även om jag älskar oculus så är detta inget för mig.

Varför nöja sig med det ena om man kan få båda?

Permalänk
Medlem

Äsch, berg och dalbana på riktigt är ju mycket roligare än att låtsas åka berg och dalbana i en virtuell värld enligt mig iallafall.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag hoppas, för datorns del, att dom använder SSD:er som hårddisk

Jag hoppas, för din del, att du vet att en SSD inte är en hårddisk.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Blir detta framtiden för Liseberg tro?

#Framtiden

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Varför nöja sig med det ena om man kan få båda?

För mig tjäns det helt fel xD att åka en riktig berg o dal bana bara för att uppleva det med en skärm över ansiktet. Att göra en berg o dal bana är självklart snyggt å coolt (eller en "drak" bana etc som dom visade) men att få uppleva en i verkligheten är trevligare enl mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

För mig tjäns det helt fel xD att åka en riktig berg o dal bana bara för att uppleva det med en skärm över ansiktet. Att göra en berg o dal bana är självklart snyggt å coolt (eller en "drak" bana etc som dom visade) men att få uppleva en i verkligheten är trevligare enl mig.

Men det kommer du aldrig att göra, att åka en "drakbana" vill säga. Du kan alltid åka berg och dal bana. Iaf beroende på när Liseberg eller vad det nu blir har öppet. Men att flyga runt i ett rymdskepp kan man inte uppleva. Det är sånt som är kul med VR. Att kunna ta sig t ex till en annan värld. En berg o dal bana som är nuförtiden i princip en vardagliggrej (nja inte riktigt men det är inte som att man inte skulle kunna åka 300 ggr/år om man ville) så varför inte åka på en drakbana? Det är inte som att man får åka 1 gång/år direkt. Så åk vanligt hur många ggr du vill, sen testa på något annorlunda.

Permalänk
Medlem

Det vore kul om de trollade lite med deltagarnas magar genom att halvvägs in i åkturen så visar bilden de ser exakt tvärtom vad som sker i berg-och-dalbanan. Det vore nog rätt häftigt om allt är realistiskt och sen svänger banan skarpt åt vänster och VR-bilden lika mycket åt höger.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Det vore kul om de trollade lite med deltagarnas magar genom att halvvägs in i åkturen så visar bilden de ser exakt tvärtom vad som sker i berg-och-dalbanan. Det vore nog rätt häftigt om allt är realistiskt och sen svänger banan skarpt åt vänster och VR-bilden lika mycket åt höger.

Kanske inte lika roligt för personen som promenerar i lugnan ro under berg- och dalbanan och får en kaskadspya i huvudet

Permalänk
Skrivet av voidkahn:

Men det kommer du aldrig att göra, att åka en "drakbana" vill säga. Du kan alltid åka berg och dal bana. Iaf beroende på när Liseberg eller vad det nu blir har öppet. Men att flyga runt i ett rymdskepp kan man inte uppleva. Det är sånt som är kul med VR. Att kunna ta sig t ex till en annan värld. En berg o dal bana som är nuförtiden i princip en vardagliggrej (nja inte riktigt men det är inte som att man inte skulle kunna åka 300 ggr/år om man ville) så varför inte åka på en drakbana? Det är inte som att man får åka 1 gång/år direkt. Så åk vanligt hur många ggr du vill, sen testa på något annorlunda.

Jag vet inte, kan inte förklara men det känns så dumt och onödigt för mig, jag kan förstå att andra gilla det men hade det funnits en "oculus rift" option på helix så hade jag valt bort den, att falla fritt irl rätt ner efter den loopen e en sak jag aldrig väljer bort emot en dum skärm framför nyllet (enl mig då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jag vet inte, kan inte förklara men det känns så dumt och onödigt för mig, jag kan förstå att andra gilla det men hade det funnits en "oculus rift" option på helix så hade jag valt bort den, att falla fritt irl rätt ner efter den loopen e en sak jag aldrig väljer bort emot en dum skärm framför nyllet (enl mig då)

Poängen som jag försöker få fram är att du kan falla fritt så många ggr du vill. För min del är inte berg o dal banor så roliga. De är intressanta de första 3 sekunderna. Sen vänjer man sig och det blir tråkigt och enformigt. Så jag brukar åka en gång och det räcker. Säger inte att det är tråkigt, men åker man fler än 1 eller 2 ggr så blir det det till slut, iaf för mig. Det finns andra attraktioner som jag tycker är roligare att åka flera gånger dock, som "höjdskräcken" t ex (i Liseberg).

Så att när på 3e gången det blivit tråkigt så kan man testa med detta. Tänk också att i #framtiden så kommer du inte ens att märka att du använder VR utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Blir detta framtiden för Liseberg tro?

En avsevärt förbättrad "variant" av http://sv.wikipedia.org/wiki/Simulatour ...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av voidkahn:

Poängen som jag försöker få fram är att du kan falla fritt så många ggr du vill. För min del är inte berg o dal banor så roliga. De är intressanta de första 3 sekunderna. Sen vänjer man sig och det blir tråkigt och enformigt. Så jag brukar åka en gång och det räcker. Säger inte att det är tråkigt, men åker man fler än 1 eller 2 ggr så blir det det till slut, iaf för mig. Det finns andra attraktioner som jag tycker är roligare att åka flera gånger dock, som "höjdskräcken" t ex (i Liseberg).

Så att när på 3e gången det blivit tråkigt så kan man testa med detta. Tänk också att i #framtiden så kommer du inte ens att märka att du använder VR utrustning.

Då har vi olika åsikter om berg o dalbana, åkte helix 2 gngr för första gången nu senast å älskade varje milli sekund. Skulle aldrig vilja sätta på mig en VR medens jag sitter där å visst, #framtiden men jag lever i #nuet <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

En avsevärt förbättrad "variant" av http://sv.wikipedia.org/wiki/Simulatour ...

Jag saknar den. Den var grym på ett nostalgiskt sätt.