Permalänk

Uppdatera datorn

Hej köpte min dator från greattech förra året och den är så jävlaaa seg atm. Nån som har lust att hjälpa mig säga vilka delar som är sämst och bör bytas ut? Vill inte direkt lägga ner flera tusenlappar men vissa saker kan jag iaf byta. Mvh

-GT-43068 Infinity stealth
- GTX650 nVidia GeForce 2048MB
-Crosair Vengeance 1600mhz DDR3 8GB
-Kingston SSDnow V300-120gb
-XFX550W core P1-550S-xxB9-80plus
-CNPS5X Zalman performa
-Extra fläktar
-Dämpmattor

Det var allt, Ska fixa en hårdisk så jag slipper allt på SSd'n :s

Tackar!

Permalänk
Medlem

Om den har blivit seg nu så kan det vara tid att rensa datorn från onödigt skit, alternativ omformatera. Mycket billigare alternativ.

(Med uppfattning om att segheten kommit på senare tid, på ett år ska inte komponenterna segas ner)

Permalänk
Medlem

Datorn blir seg tillslut även om du har dom bästa komponenterna som finns.
Gör en omformatering av Windows så ska du se att datorn blir som ny igen.

Jag formaterar om datorn minst en gång om halvåret.

Permalänk
Medlem

Behöver man formatera sin dator flera gånger om året gör man fel.

Permalänk

Försvinner Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Behöver man formatera sin dator flera gånger om året gör man fel.

Hur gör man rätt då?

Kan ju vara skönt att formatera datorn någon gång om året så man vet att den håller sig fräsch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Behöver man formatera sin dator flera gånger om året gör man fel.

Om man inte behöver det så använder man inte sin dator.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Behöver man formatera sin dator flera gånger om året gör man fel.

Inget fel med det alls. Vidareutveckla gärna

Skrivet av Bondenrolf:

Försvinner Windows?

Ja och nej

Att formatera om datorn innebär att du installerar om Windows. Det du gör först är att ta bort allt som finns på hårddisken (inklusive Windows) och sen bootar upp på en skiva eller USB som har Windows Installationen på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

Hur gör man rätt då?

Kan ju vara skönt att formatera datorn någon gång om året så man vet att den håller sig fräsch.

Det finns ingen åldring av komponenter som sådan som gör att datorn skulle bli långsammare med tiden. Med största sannolikhet beror det på oaktsamhet när man installerar program och dylikt. Många klickar bara vidare, vidare, vidare, OK och vips så har man sjutton toolbars och en massa "virusskydd". Det finns förvisso en mikroskopisk risk att kylflänsar o.dyl är igensatta av damm i datorn och att detta skapar värmeproblem vilket för till följd att processorn ex klockar ned sig som ren skyddsåtgärd. Detta kan inträffa efter en tids användning men är inte något som löses med en formatering.

Ett annat alternativ är ju att man med tiden kanske drabbas av virus eller spyware och liknande. Ett vettigt virusprogram och en brandvägg bör hantera det mesta av dessa problem dock.

Har man bara en smula koll på vad man installerar behövs principiellt ingen formatering. Endast i nödfall när ex drivrutiner har gått riktigt åt skogen är en formatering egentligen motiverad (eller när man "bara är trött på skiten" och vill börja om så att säga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Det finns ingen åldring av komponenter som sådan som gör att datorn skulle bli långsammare med tiden. Med största sannolikhet beror det på oaktsamhet när man installerar program och dylikt. Många klickar bara vidare, vidare, vidare, OK och vips så har man sjutton toolbars och en massa "virusskydd". Det finns förvisso en mikroskopisk risk att kylflänsar o.dyl är igensatta av damm i datorn och att detta skapar värmeproblem vilket för till följd att processorn ex klockar ned sig som ren skyddsåtgärd. Detta kan inträffa efter en tids användning men är inte något som löses med en formatering.

Ett annat alternativ är ju att man med tiden kanske drabbas av virus eller spyware och liknande. Ett vettigt virusprogram och en brandvägg bör hantera det mesta av dessa problem dock.

Har man bara en smula koll på vad man installerar behövs principiellt ingen formatering. Endast i nödfall när ex drivrutiner har gått riktigt åt skogen är en formatering egentligen motiverad (eller när man "bara är trött på skiten" och vill börja om så att säga).

Jag är extremt försiktig med vad jag installerar och trycker på men kan ändå känna att med tiden att datorn inte är lika rapp som när den var nyformaterad.
Det lagras ju filer och skit i Windows med tiden även hur försiktig man är.
Så kan tyvärr inte hålla med dig i det det där med formateringen.

Permalänk

Okey grabbs, MEn kan ni se om nån av mina komponenter är ganska dålig gämfört med det andra som man kan uppgradera upp?

Permalänk
Medlem

Vad vill du uppnå med uppgraderingen? Spelar du mycket eller är det primärt i windowsmiljö? Vad har du för processor och moderkort?

Permalänk
Medlem

Klart den är seg, när det varken finns moderkort eller CPU

Går inte säga vad du ska göra med datorn riktigt utan att veta det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen anledning varför en dator skulle behöva få sitt operativsystem ominstallerat för att fungera rimligt. Det behöver underhållas möjligen, se till så att det inte är för mycket skräp liggandes där det inte ska som tar upp onödig processortid.

Om man får dra en klassisk analog med bilar. Man kör inte ett par år med en bil och sen byter motor, växellåda eller inredning. Det är saker som kan gå sönder och behöver fixas men det skulle motsvara att kritiska filer blir korrupta i en dator snarare eller att hårddisken pajar. På en bil byter man slitdelarna, byter olja och fyller på spolarvätska. Jag håller väldigt mycket med om att om man känner att man måste installera om operativsystemet då och då bör man se över sitt användande. Kanske sitter man och kör runt med ettans växel genom stan med handbromsen i.

Sen råkar det vara så att installera om ett operativsystem är en relativt enkel procedur och då väljer folk att ta den vägen istället för att ta hand om den installation man har. Kan vara så att man faktiskt kör en fransk bil sen också och även om man sköter den rätt så faller den ihop iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Om man inte behöver det så använder man inte sin dator.

Nja sedan jag skaffade min 60 gb intel ssd så har jag kört samma windows och det har inte krånglat ännu faktiskt och inte kännts särsklt segt heller för den delen, har haft den sedan sommaren 2013 btw. ligger på 6480 timmar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Intel i7 tror jag, vette fan den andra. Spelar cs go flera timmar per dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det finns ingen anledning varför en dator skulle behöva få sitt operativsystem ominstallerat för att fungera rimligt. Det behöver underhållas möjligen, se till så att det inte är för mycket skräp liggandes där det inte ska som tar upp onödig processortid.

Om man får dra en klassisk analog med bilar. Man kör inte ett par år med en bil och sen byter motor, växellåda eller inredning. Det är saker som kan gå sönder och behöver fixas men det skulle motsvara att kritiska filer blir korrupta i en dator snarare eller att hårddisken pajar. På en bil byter man slitdelarna, byter olja och fyller på spolarvätska. Jag håller väldigt mycket med om att om man känner att man måste installera om operativsystemet då och då bör man se över sitt användande. Kanske sitter man och kör runt med ettans växel genom stan med handbromsen i.

Sen råkar det vara så att installera om ett operativsystem är en relativt enkel procedur och då väljer folk att ta den vägen istället för att ta hand om den installation man har. Kan vara så att man faktiskt kör en fransk bil sen också och även om man sköter den rätt så faller den ihop iaf.

Klockren jämförelse och en helt korrekt analys!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nja sedan jag skaffade min 60 gb intel ssd så har jag kört samma windows och det har inte krånglat ännu faktiskt och inte kännts särsklt segt heller för den delen, har haft den sedan sommaren 2013 btw. ligger på 6480 timmar

Bara för att användarupplevelsen inte känns seg så innebär inte det att allt är som de ska. DLL-filer m.m. som man oftast inte ser har en tendens att jäklas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather