Har ni haft problem med Rapid-mode på era samsung 840 ssds!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Har ni haft problem med Rapid-mode på era samsung 840 ssds!

jag aktiverade just rapid mode på min och undrade om det är större riska att nått går fel eller liknande, hittade inget specifikt på nätet undrade om någon av er vet mer om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av marcmud:

jag aktiverade just rapid mode på min och undrade om det är större riska att nått går fel eller liknande, hittade inget specifikt på nätet undrade om någon av er vet mer om det.

Jag fick blåskärmar när jag aktiverade det. När jag stängde av de så slutade blåskärmarna. Vet inte om de är något annat som triggar blåskärmarna men de stod i kraschdumpen "samsung rapid..bla bla.SYS" har kraschat..

i7 8700K / FD R5 / MSI Z370 SLI Plus / 64GB DDR4 / Asus GTX1080 OC / Samsung 850 Evo M2 512GB / 3 x PB278QR
[Min HTPC-Guide][Mitt biorum]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2009

Jag har kört med det hela tiden och jag har inte märkt några problem.

4770k WC | Gryphon Z87 | GTX 780 WC | 4x4GB DDR3 @2Ghz | Newton R3 600W | Define R4 (fan controller=dead CPU!) | PA140.3 | DC12-220@5v | XL2720z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av radx:

Jag fick blåskärmar när jag aktiverade det. När jag stängde av de så slutade blåskärmarna. Vet inte om de är något annat som triggar blåskärmarna men de stod i kraschdumpen "samsung rapid..bla bla.SYS" har kraschat..

RAPID använder ram-cache, så kanske du har minnesfel?
Värt att köra memtest och se.
RAPID skall/borde faktiskt spara lite livslängd på disken då den kan skriva till ram först, och sedan ordentligt till disk efter, alternativt inte skriva till disk alls om det bara var något som skulle cachas temporärt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Detta ganska dugliga resultat får jag med rapid på (quad-channel 2133Mhz RAM).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av radx:

Okej då stänger jag av det, läste att det var ibland ökad risk för fel av olika slag när man startade det ibland, så att ge fan i det är nog bäst för stabiliteten(=

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av JBE:

RAPID använder ram-cache, så kanske du har minnesfel?
Värt att köra memtest och se.
RAPID skall/borde faktiskt spara lite livslängd på disken då den kan skriva till ram först, och sedan ordentligt till disk efter, alternativt inte skriva till disk alls om det bara var något som skulle cachas temporärt.

Skrivet av marcmud:

Okej då stänger jag av det, läste att det var ibland ökad risk för fel av olika slag när man startade det ibland, så att ge fan i det är nog bäst för stabiliteten(=

Kan inte utesluta att de är minnesfel på den datorn som detta strula på. Jag har kört memtest86 men den hitta inga fel.

i7 8700K / FD R5 / MSI Z370 SLI Plus / 64GB DDR4 / Asus GTX1080 OC / Samsung 850 Evo M2 512GB / 3 x PB278QR
[Min HTPC-Guide][Mitt biorum]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av marcmud:

Naturligtvis hade inte Samsung gjort denna funktionen om inte den varit stabilt testad, och dessutom väl använd av nån miljon Samsung SSD kunder. Faran ligger i om du skriver information, och poff, strömmen går. Då har den kanske inte hunnit skriva allt till disk.
Du får alltid ha en balans mellan prestanda och pålitlighet, och det är upp till dig att avgöra.

Skrivet av radx:

Kan inte utesluta att de är minnesfel på den datorn som detta strula på. Jag har kört memtest86 men den hitta inga fel.

Dolda minnesfel är ett H att hitta och fixa. Men med tanke på att så många andra kan använda den utan problem, tror jag du har något drivrutin eller minnes fel på den maskinen. Om den fungerar 100% utan RAPID, så kör utan. Men det är lite som att ignorera ett dolt fel på sin bil... det där lite konstiga ljudet som uppstod ibland.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Har kört det sedan det kom och inga problem ännu. (840 pro - W8.1)

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Paddanx:

Naturligtvis hade inte Samsung gjort denna funktionen om inte den varit stabilt testad, och dessutom väl använd av nån miljon Samsung SSD kunder. Faran ligger i om du skriver information, och poff, strömmen går. Då har den kanske inte hunnit skriva allt till disk.
Du får alltid ha en balans mellan prestanda och pålitlighet, och det är upp till dig att avgöra.

Sannolikheten att tappa information för att strömmen går är rent teoretiskt inte större med RAPID än vad det är med den vanliga disk-cachen i Windows på slagen (vilket nog alla har då den är på som förval). Det finns en specifikation från Microsoft kring hur en disk-cache måste agera, t.ex. så kräver vissa funktioner att de ska blocka fram till det att data verkligen fysiskt ligger på disk och RAPID implementerar detta.

Största skillnaden mellan RAPID och diskcache är att RAPID är tight interagerad med firmware i MEX-kontrollen på ett sätt som gör det möjligt att avlasta visa saker till datorns CPU (som är mycket snabbare än CPUn på SSD-kontrollen) och därmed hålla delar av I/O-hanteringen i RAM i stället för att direkt skicka det över SATA. Om man t.ex. skriver en bit av ett block för att sedan läsa tillbaka en annan del som ändå rent fysiskt ligger på samma block så skulle Windows disk-cache inte träffa för man har inte läst det data, men RAPID kan träffa vilket då betyder att man helt slipper gå över den relativt långsamma SATA-bussen. Det är förklaringen till att man kan få helt galna IOPS siffror.

För mig har RAPID fungerar klockrent på den 250GB 840Evo disk jag har som systemdisk i min laptop.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer