Permalänk
Medlem

Ritplatta - köpråd

Hej,

Vilken ritplatta rekommenderas att införskaffa sig? Har tidigare inte använt någon ritplatta, men vill verkligen lära mig. Jobbar som grafisk designer (UX) så den kommer antagligen användas en del när jag väl kommit in det.

Förstår att Wacom är the way to go, men i vilken prisklass? Duger de billigare (700 kr) eller man behöver betala lite mer för att få något någorlunda?

/Emil

Permalänk
Medlem

Jag har en Wacom Intuos-bräda... är väldigt nöjd med just Wacom för grejerna "bara funkar" till skillnad mot andra enklare som jag testat innan. Den brädan jag har nu "Wacom Intuos Pro Large" är snudd på för stor för hur jag arbetar / ritar (photoshop och SAI)... använder sällan hela ytan faktiskt. Min rekommendation är "du får vad du betalar för", men att du kanske ska börja med en mindre (men inte FÖR liten) Kanske en Intuous Pro Small vore något. Pennan är riktigt trevlig och det följer med, vad är det... 10st olika tips för olika känsla, och är trådlös med helt ok batteri - bara det

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har en Wacom Intuos-bräda... är väldigt nöjd med just Wacom för grejerna "bara funkar" till skillnad mot andra enklare som jag testat innan. Den brädan jag har nu "Wacom Intuos Pro Large" är snudd på för stor för hur jag arbetar / ritar (photoshop och SAI)... använder sällan hela ytan faktiskt. Min rekommendation är "du får vad du betalar för", men att du kanske ska börja med en mindre (men inte FÖR liten) Kanske en Intuous Pro Small vore något. Pennan är riktigt trevlig och det följer med, vad är det... 10st olika tips för olika känsla, och är trådlös med helt ok batteri - bara det

Okej, tack.

Är det värt att välja pro-versionen över standard-versionen?

Använder du touch-funktionen på plattan eller det är bara överflödigt? Läst mycket om att den fungerar extremt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

Okej, tack.

Är det värt att välja pro-versionen över standard-versionen?

Använder du touch-funktionen på plattan eller det är bara överflödigt? Läst mycket om att den fungerar extremt dåligt.

Hej!

Jag har Haft både Intuos 5, Bamboo och pro. jag skulle definitivt rekommendera att köpa en version med multitouch. (Jag vet inte var du har fått att den fungerar dåligt ifrån). Bamboo fungerar väl, men det är mer leksaker som du kommer vilja byta ut fort.

Beställde i förrgår en Cintiq Companion Hybrid, för att få ut en tablet och en Cintiq samtigt, hoppas att det blir bra!

När det gäller storlek, så skulle jag nog säga att medium/small är det som passar för de flesta.
Det finns vissa som gillar large, men jag själv känner mig obekväm när jag måste flytta armen så pass mycket för att göra penseldrag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."