Växla in tiokronor

Permalänk
Medlem

De gånger jag har jobbat i kassa får vi alltid ut växeln i de förseglade rören, trots att vi hade ett helt kontor enbart för att hantera kontanterna. De man viker ihop själv kunde komma enstaka gånger när det var brist på växel, men då kunde vi lika gärna få pengarna i en påse eller helt skippa mynten. Vi växlade ytterst sällan ut mynt pga jämna priser.

För övrigt har jag aldrig sett någon sprätta en myntrulle, vi knäckte dem alltid över bordskanten.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Jag nöjde mig med att kontrollväga rör när jag jobbade i butik, men det hände bara någon enstaka gång att folk faktiskt bemödade sig med att stoppa pengarna i rör.

Det var då en tillit som du själv valde att ge kunden, vilket kanske fungerar när det handlar om enstaka fall, men om det någon gång hade felat så hade det ju varit på ditt ansvar. Som sagt så tror jag inte att varken banker eller affärer idag generellt tar emot rullar om det inte handlar om någon som är känd på något vis.

Skrivet av henkiii:

De förbaskade plastpåsarna som "innehåller 40kronor jag lovar" var däremot förvånande vanligt (givetvis innehöll de aldrig mer än 37,50 heller ).

Precis: det är därför man kontrollräknar . Jag har tidigare i mitt liv räknat och kontrollräknat min beskärda del av dagskassor och liknande, och det ska väldigt mycket till för att jag idag blint ska lita på andras räkningar om jag inte av erfarenhet vet att de brukar räkna rätt (och det är väldigt få människor som nått så långt att jag inte ens skulle tänka på att ifrågasätta deras räkning). På samma sätt så ser jag det inte som något konstigt att andra inte per automatik litar på en räkning jag gjort.

Det handlar inte bara om illvillighet från personer i olika led som vill lura till sig pengar (även om det inte är ovanligt; kanske extra mycket inom vissa branscher), utan även om hur vanligt det är med "slarvfel" och misstag. Om jag skulle direkt lita på någon okänd extern part så är ju båda dessa risker på mitt samvete.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JamesBanana:

De gånger jag har jobbat i kassa får vi alltid ut växeln i de förseglade rören, trots att vi hade ett helt kontor enbart för att hantera kontanterna. De man viker ihop själv kunde komma enstaka gånger när det var brist på växel, men då kunde vi lika gärna få pengarna i en påse eller helt skippa mynten. Vi växlade ytterst sällan ut mynt pga jämna priser.

Ja, mig veterligen så fick vi aldrig icke-förseglade rör från växelkontor, utan om de förekom så var det alltid från den "interna" myntsamlingen som de som hanterade kontantinsättningen själva hade pysslat ihop.

Skrivet av JamesBanana:

För övrigt har jag aldrig sett någon sprätta en myntrulle, vi knäckte dem alltid över bordskanten.

Efter att ha sett den metoden generera mynt spridda i alla vinklar och vrår över inölade bargolv i relativt mörker så föredrog jag att riva upp dem på ett lugnare sätt direkt över kassalådan .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Vad har du för bank?

Swedbank och Nordea här på stan tar emot mynt i automater fortfarande. Bara att stoppa in sitt kort (antar att man måste vara kund där) och sen lägga mynt så att de faller ned i "hålet". Sen finns de på kontot direkt och du får ett kvitto.

Stoppade in 1700:- i enkronor får några månader sen. Va glad att du bara har 10or.

Tror inte det. Jag är kund hos Swedbank och skulle lägga in 1000kr på kontot i form av sedlar. Swedbank kontoret hade stängt för dagen där också tillgång till in/ut sättnings maskinen också var låst. Gick då till närmaste SEB bank ca 10minuter ifrån och där funkade på exakt samma sätt. (Dra in kontokort, pinkod, välja konto, släng in pengar, uppreppa för maskinen inte läste av alla korrekt (upprepa 50ggr) och konfirmation)

Fick ingen avgift och pengarna hamnade på kontot nästan på samma sekund som jag tryckte OK.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

gå till banken och be om pengarör för tior. kommer du tillbaka med pengarör fyllda av tior blir dom bara glada, och för mig har dom aldrig tagit någon avgift iaf

http://maudterne.files.wordpress.com/2012/02/2012-02-24-12-43...

Jag brukar också fylla upp rör och växla in till min lokala närbutik, dom brukar bli rätt glada.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alla bankomater från storbankerna och sparbanker som samarbetar är gemensamma via bankomat. De fungerar även för de som är kunder i banker som inte äger Bankomat AB. Du kommer alltså in i maskinhallen och kan använda maskinerna. Just myntinsättning finns bara på vissa håll i landet. T.ex. finns ingen i Göteborg enligt bankomats hemsida. Sedelinsättning är vanligare. Det är hur som helst dessa man får använda om man har bank utan kontanthantering, och även om man har så är de smidiga.

Permalänk

Jag växlade in en väldigt massa mynt för ett tag sen. Jag gick till min lokala ICA-butik och så fick jag en stängd kassa för mig själv att lägga i mynten i en mynt-betalningsapparat. Sedan fick jag pengarna i sedlar.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

gå till banken och be om pengarör för tior. kommer du tillbaka med pengarör fyllda av tior blir dom bara glada, och för mig har dom aldrig tagit någon avgift iaf

http://maudterne.files.wordpress.com/2012/02/2012-02-24-12-43...

nej har du rör tar dem ingen avgift.
Men kommer man med 342 enkronor, 211 femmor, och 91 tior, hur kan man tycka det är konstigt att de tar en avgift då? Ngn ska ju sortera
Tid=pengar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag växlade in en väldigt massa mynt för ett tag sen. Jag gick till min lokala ICA-butik och så fick jag en stängd kassa för mig själv att lägga i mynten i en mynt-betalningsapparat. Sedan fick jag pengarna i sedlar.

Det var vänligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makn:

nej har du rör tar dem ingen avgift.
Men kommer man med 342 enkronor, 211 femmor, och 91 tior, hur kan man tycka det är konstigt att de tar en avgift då? Ngn ska ju sortera
Tid=pengar

Detta gäller inte generellt. Vissa banker tar avgift för rör, vissa gör det inte. Vissa tar avgift för pengar som inte är sorterade, vissa gör det inte. Vanligen sköter en maskin sorteringen om det finns tillgängligt snarare än att en person ska göra det manuellt. Vissa aktörer tar avgifter över en viss summa, vissa tar en procentuell summa, vissa har minimisummor, etc.

Här är en undersökning från 2005 gällande hur det går till att växla in mynt hos banker i Malmö — notera hur proceduren skiljer sig på egentligen alla undersökta banker. Notera också att mycket har ändrats sedan 2005 gällande vilka bankkontor som hanterar kontanter och vilka avgifter de tar ut, mer eller mindre enbart till det dyrare, så se inte uppgifterna från 2005 som något som gäller idag. Banker vill av många anledningar hålla kontanthantering till ett minimum.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har aldrig hört att någon bank skulle ta betalt för rör, att det sen är svårare att få tag i dem nu än för 10 år sen stämmer säkert, men de finns kvar.

Än så länge får jag rör gratis, men bankerna är klart mindre villiga att lämna dem ifrån sig, antagligen eftersom de inte hanterar kontanter, och därmed inte ser någon nytta i att ta hem nya åt sig själva... Sådan är dock bara min erfarenhet, det verkar variera, precis som hur svårt det är att få folk att ta emot rören. Jag har aldrig haft problem med det i heller.

Jag har heller aldrig varit med om att någon ska "kontrollräkna". Rören radas upp sida vid sida, och kontrolleras så de är lika höga. Sen vägs de och man delar vikten med antalet rör, och jämför med vad som står på rören att de ska väga. Varpå jag får prasslande pengar i näven, och de fått klirrande mynt i papprör.
Det är ju hela vitsen med att det står på rören vad de ska väga...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Än så länge får jag rör gratis, men bankerna är klart mindre villiga att lämna dem ifrån sig, antagligen eftersom de inte hanterar kontanter, och därmed inte ser någon nytta i att ta hem nya åt sig själva... Sådan är dock bara min erfarenhet, det verkar variera, precis som hur svårt det är att få folk att ta emot rören. Jag har aldrig haft problem med det i heller.

Enligt en Facebookkonversation med en SEB-representant så verkar de hänvisa kunder som vill ha myntrör till en näthandlare som säljer sådana produkter. Här säger de samma sak, och säger att de tar emot mynt i "påsar" som de själva räknar ihop snarare än i rör.

Som du säger så skiljer det starkt från bank till bank. Det är möjligt att det även finns allmänna regionala skillnader gällande hur snabba bankerna varit på att fasa ut kontanthantering.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

I Facebook konversationen du länkar till är det iofs en affärsidkare som behöver rör, och att man rekommenderar dem att köpa rör är kanske inte helt oväntat. Jag anser fortfarande att det är felaktigt, men "väntat". Det framkommer dock även att SEB på officiell nivå tagit beslutet att inte längre ha rör, vilket är lite upprörande, speciellt eftersom det är "min" bank, och jag snart behöver nya rör. Speciellt till enkronor. Som tur är, är jag även kund i Handelsbanken, så jag får väl be dem om rör. Då de fortsätter hantera kontanter, torde de även ha rör, men vad vet man... Står en myntväxlings automat mitt i stan. Skit med parkering, men det får man kanske leva med... Undrar hur mycket mynt de får plats med i en sådan automat, det känns som om man ska ladda en resväska, och åka och testa någon dag. För att ringa tidningen när det inte går att bli av med all växel. Rån risken måste ju vara substantiellt större när ett par 100 pers sett att man inte kunde mata i mynten i automaten, menar jag...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Va många dumma och kostsamma förslag som det var här...

För svenska spel har mängder med växlingsautomater lite varstans typ i varenda pizzeria och jag brukar använda dessa och växla in mina mynt. Svenska spel tar ingen avgift alls för detta och växlingsmaskinerna finansieras genom att vissa mindre begåvade använder växlingsmaskinerna som en leksak och spelar för pengarna, när vinstoddsen på växlingsautomaterna är superlåg.
Jag brukar alltså ha med en en stor påsse och fylla på svenska spels växlingsautomat, därefter ta ut ett kvitto och få pengarna tillbaka i sedlar i kassan.

Permalänk
Medlem

Du har mer tur än jag har, kan man säga då. Här i området är alla spelautomaternas myntfunktion avstängd. Men fungerar det är det ju en bra väg att gå, för alla inblandade. Svenska spels automater töms av butiksinnehavaren, som automatiskt får tillgång till din växel utan kostnad, så även om han suckar lite över att myntfacken är fyllda igen, är det till dennes fördel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns det växel i Malmö-området kan jag ta de! Använder väldigt mycket växel i ett av mina företag.

Permalänk
Entusiast

Varför många använder växlingsautomater beror inte enbart på kontrollräkning. Växlingsautomaterna har metoder för att detektera falska mynt. Man får alltså en dubbel funktion där. Räkning och säkerhet.
Att ta emot fyllda myntrör från icke tillförlitliga källor utan att bryta och köra igenom en myntautomat av något slag är något oerhört få gör. För stor risk för bedrägerier. (Exempel: En bunt metallbrickor med samma vikt mellan två äkta mynt i ett rör)
Att lita på folk var kanske något som fungerade förr i tiden. Men idag är samhället annorlunda. Folk idag drar sig inte en sekund för att försöka sig på olika typer av bedrägerier så fort de ser chansen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har ett lokalt Handelsbankenkontor där jag bor, går alldeles utmärkt att lämna in rullar med mynt där. Däremot tar de ut en avgift om du ska sätta in pengarna på ett konto som inte är Handelsbanken, eller om det inte gick alls, minns inte.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Varför många använder växlingsautomater beror inte enbart på kontrollräkning. Växlingsautomaterna har metoder för att detektera falska mynt. Man får alltså en dubbel funktion där. Räkning och säkerhet.
Att ta emot fyllda myntrör från icke tillförlitliga källor utan att bryta och köra igenom en myntautomat av något slag är något oerhört få gör. För stor risk för bedrägerier. (Exempel: En bunt metallbrickor med samma vikt mellan två äkta mynt i ett rör)
Att lita på folk var kanske något som fungerade förr i tiden. Men idag är samhället annorlunda. Folk idag drar sig inte en sekund för att försöka sig på olika typer av bedrägerier så fort de ser chansen.

Det här har du helt enkelt inte belägg för. Väldigt få har myntautomater, väldigt många tar emot rör.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har heller aldrig varit med om att någon ska "kontrollräkna". Rören radas upp sida vid sida, och kontrolleras så de är lika höga. Sen vägs de och man delar vikten med antalet rör, och jämför med vad som står på rören att de ska väga. Varpå jag får prasslande pengar i näven, och de fått klirrande mynt i papprör.
Det är ju hela vitsen med att det står på rören vad de ska väga...
B!

Är ju som sagt bara att väga rören. Visst finns möjligheten att något utländskt mynt skulle vara samma storlek och väga ungefär lika mycket men aldrig vart med om det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Det här har du helt enkelt inte belägg för. Väldigt få har myntautomater, väldigt många tar emot rör.

De bankkontor jag lämna in mynt på, har i regel brutit upp rören och sedan lagt allt i en myntautomat. En del gånger står myntautomaten i direkt närhet av kassan. Andra gånger har den stått i ett avgränsat utrymme bakom kassorna.
Bara för att man inte ser automaten, så betyder det inte att de inte har en.
Det har varit ett fåtal gånger som kassören själv suttit och räknat mynten, och då har det varit för att växeln ifråga är liten nog att det inte är värt besväret att gå till myntautomaten.

Detta är dock min upplevelse de gånger jag lämnat in växel på olika orter runtom i Stockholm.

Sedan har jag inte sagt att de inte tar emot rör. Bara att de i regel bryter upp rören för att kontrollera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

De bankkontor jag lämna in mynt på, har i regel brutit upp rören och sedan lagt allt i en myntautomat. En del gånger står myntautomaten i direkt närhet av kassan. Andra gånger har den stått i ett avgränsat utrymme bakom kassorna.
Bara för att man inte ser automaten, så betyder det inte att de inte har en.
Det har varit ett fåtal gånger som kassören själv suttit och räknat mynten, och då har det varit för att växeln ifråga är liten nog att det inte är värt besväret att gå till myntautomaten.

Detta är dock min upplevelse de gånger jag lämnat in växel på olika orter runtom i Stockholm.

Sedan har jag inte sagt att de inte tar emot rör. Bara att de i regel bryter upp rören för att kontrollera.

Jag har jobbat på bank och vet att det finns flera av de olika bankerna som inte längre har mynträknare (vissa tar inte ens emot kontanter). Då blir det till att räkna för hand med myntbrickor.

Rören underlättar räkningen väldigt mycket och tas gladeligen emot.

Edit: Jag tolkar din tidigare post som att det är precis det du säger, du nämner först att man inte alltid ser maskinen och sen att de tar inte emot rör utan att bryta upp dem och slänga dem i maskin. Jag hävdar att hälften är rätt men att maskinen inte alls är nödvändig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Testa lämna in 10200:- i sedlar, första frågan man fick "Vart har du fått dom här sedlar ifrån, jag växlade alla mynt med en vän och fick dessa. Dom kan vi inte ta emot för du kan tvätta pengar. Jaha så hela min sparbössa är tvättade pengar, har du inget kvitto så tar vi inte emot dom".

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Testa lämna in 10200:- i sedlar, första frågan man fick "Vart har du fått dom här sedlar ifrån, jag växlade alla mynt med en vän och fick dessa. Dom kan vi inte ta emot för du kan tvätta pengar. Jaha så hela min sparbössa är tvättade pengar, har du inget kvitto så tar vi inte emot dom".

Ta bort 300kr så hamnar du under 10 000 kr. Då är det inga problem eller frågor som de kräver dokumentation för. Eller så går du till Forex som alla skumma typer. Många banker har insättningsgräns på 10 000 kr över 7 dagar via insättningsmaskinerna. Sätter man in mer över kassan brukar man behöva föranmäla och redovisa var det kommer ifrån när det är över 10 000 kr. Eller så får man gå någon annan stans. Hos Forex har de ingen sådan gräns och det räcker normalt sett om du säger att det kommer från en bilaffär eller liknande. Fast det är ju bäst att undvika större kontantsummor när det går.

Permalänk
Medlem

Orkar inte riktigt läsa tråden, men krogar vill alltid ha cash och framförallt växel, de betalar för att få mynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ta bort 300kr så hamnar du under 10 000 kr. Då är det inga problem eller frågor som de kräver dokumentation för. Eller så går du till Forex som alla skumma typer. Många banker har insättningsgräns på 10 000 kr över 7 dagar via insättningsmaskinerna.

SEB, insättningsmaskin. 30.000:- Misstänker att det är /månad, men det har jag inte någon koll på. Däremot en grym besvikelse. Har man inte "kassa tjänst" eller vad de kallar det, så kan man inte sätta in mer, ens om man HAR underlaget för att visa att det inte är penningtvätt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Varför många använder växlingsautomater beror inte enbart på kontrollräkning. Växlingsautomaterna har metoder för att detektera falska mynt. Man får alltså en dubbel funktion där. Räkning och säkerhet.
Att ta emot fyllda myntrör från icke tillförlitliga källor utan att bryta och köra igenom en myntautomat av något slag är något oerhört få gör. För stor risk för bedrägerier. (Exempel: En bunt metallbrickor med samma vikt mellan två äkta mynt i ett rör)
Att lita på folk var kanske något som fungerade förr i tiden. Men idag är samhället annorlunda. Folk idag drar sig inte en sekund för att försöka sig på olika typer av bedrägerier så fort de ser chansen.

Efter att ha jobbat i detalj och servicebranchen i snart åtta år så kan jag säga att falska mynt känns som mer jobb än vad det värt. Annat är det med falska sedlar..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP