Permalänk
Medlem

laptopoch kyla.

Hej.
Har funderat lite på en sak.
Brukar glömma kvar laptopen i bilen under natten.
Kan den ta skada av kylan nu under vintern.

mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cummins:

Hej.
Har funderat lite på en sak.
Brukar glömma kvar laptopen i bilen under natten.
Kan den ta skada av kylan nu under vintern.

mvh

Ja det kan den, om den ligger i bilen ute över natten på vintern, är det garanterat att laptopen blir lika kall som bilen, några minus grader?
Risken finns då om du startar den att den blir kortsluten medans den är kall, rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Ja, det är riskabelt. Främst på grund av att skärmen tar skada (Sprickor, frysta pixlar, döda pixlar i långa rader). Hade en iPhone som fick hela rader bortkopplade när jag var i Åre. Den låg i bilen i ett par timmar, minus 10 grader.

@Jojje - Under minusgrader så är lufttorrheten nära 100%, så du löper ingen chans att kortsluta. Kortslutning kan dock hända om man däremot har datorn i regndjungeln, luftfuktigheten tränger in och bildar små droppar inuti men det är inget realistiskt scenario

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Ja, det är riskabelt. Främst på grund av att skärmen tar skada (Sprickor, frysta pixlar, döda pixlar i långa rader). Hade en iPhone som fick hela rader bortkopplade när jag var i Åre. Den låg i bilen i ett par timmar, minus 10 grader.

http://puu.sh/d5wqv/0338b24e57.png

@Jojje - Under minusgrader så är lufttorrheten nära 100%, så du löper ingen chans att kortsluta. Kortslutning kan dock hända om man däremot har datorn i regndjungeln, luftfuktigheten tränger in och bildar små droppar inuti men det är inget realistiskt scenario

Jag snackar om när tex mobilen,laptopen har legat i bilen i tex 10c minus, och sedan man tar in den i ett hus direkt med 25c plus grader, och sedan man startar laptopen så blir den ju varm, borde inte det leda till kondens och sedan kortslutnig?

Permalänk
Medlem

Tidigare i karriären så hände det att jag mätte det trådlösa näten i frysar för transportsektorn. I dessa var det -28 grader C och där inne vandrade jag omkring och mätte mottagningen och plottade min position på en laptop. Det är i regel inga problem med kylan i sig mer än att effekten på batteriet är uselt (blir bra när batteriet blir varmt igen) Likaså så kan dåliga kontakter och lödningar avslöjas snabbare.

Det man däremot måste akta sig för är kondens. Man var tvungen att stänga av datorn och ta ut batteriet innan man lämnade frysen. Direkt när man lämnar frysen så blir datorn vit av frost som beror på att fuktigheten i luften kondenserar på den kalla datorn och sedan fryser till is.
Femton minuter efter att du lämnat frysen så kan man bokstavligen hälla kondensvatten ur datorn om man lutar på den.

Så, se till att datorn har kommit upp i den temperatur som rummet har och ge den tid att torka ut innan den får tillbaka strömmen.

Permalänk
Medlem

Tackar, då vet jag lite mer.