Skärm + Grafikkort = Kompatibla?

Permalänk
Medlem

Skärm + Grafikkort = Kompatibla?

Hej!

Jag hade tänkt gå och köpa mig en ny skärm och jag hade lite funderingar kring kompabiliteten, då jag inte fann någon info om det hos min vän Mr Google.

Grafikkortet jag har är ett Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 som i specarna har stöd för en maximal upplösning av 2560 x 1600.
Skärmen jag har tittat på är en Samsung LU28D590P 28" LED / 4K / 1 ms / HDMI och ska enligt specarna lira i 3840 x 2160.

Nu till min fråga: Fungerar dessa ihop? Skulle jag kunna koppla in skärmen med exempelvis displayport och tvinga ner upplösningen till 2560 x 1440 som mitt grafikkort stödjer, eller vilka val kommer jag få välja vid installation av det hela? Min tanke är vid ett senare tillfälle köpa ett nytt grafikkort som har stöd för 4K.

Tack på förhand!
Inashu

Permalänk
Medlem

Jag antar att skärmen funkar som alla andra LCD skärmar och ser skit ut om det ej är i nativ upplösning. I de bästa fallet kanske du kan göra så att bara rätt mängd pixlar visar det den klarar av så att resten senare är svarta.

Annars kanske du bör titta på https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908?...

Den är mycket större än den du länkade till. Då jag tykcer nog att 28" med 4k upplösning är onödigt kanske då man nog ej ser sån stor skillnad.

Men vad ska du göra med skärmen? Menar det är en TN panel så film och bildredigering är den nog inte så speciellt bra för. Sen är det sån hög upplösning så spel lär gå skit dåligt på den. Jag skulle nog hellre satsa på en lägre upplösning sen välja saker efter vad du ska använda skärmen till.