Permalänk

Byta fjäderben?

Besiktade bilen, en Mitsubishi Carisma -97 för några dagar sedan och fick nedslag på "Nedre fjädersäte höger fram". Det har börjat rosta och måste bytas. Fjädersätet är en del på fjäderbenet och såvitt jag förstår måste hela fjäderbenet bytas.

Funderar att beställa ett nytt fjäderben och skruva på, men frågan är vilka omkringliggande delar som bör bytas samtidigt? Har förstått att man bör byta på båda sidorna om man ska byta dämpare.

http://www.skruvat.se/Stotdampare-P337359.aspx

Tack på förhand!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

tror även du kommer åka på framvagnsinställning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Besiktade bilen, en Mitsubishi Carisma -97 för några dagar sedan och fick nedslag på "Nedre fjädersäte höger fram". Det har börjat rosta och måste bytas. Fjädersätet är en del på fjäderbenet och såvitt jag förstår måste hela fjäderbenet bytas.

Funderar att beställa ett nytt fjäderben och skruva på, men frågan är vilka omkringliggande delar som bör bytas samtidigt? Har förstått att man bör byta på båda sidorna om man ska byta dämpare.

http://www.skruvat.se/Stotdampare-P337359.aspx

Tack på förhand!

Dold text

Helt rätt att byta på båda sidor.

Fjäderbenslagren ovanpå fjäderbenet (mellan fjäderben och kaross) bör du förmodligen byta,
om du inte är 100% säker på att de är helt ok.
(Vanligt att lagren rostar ihop på tex VAG-bilar, vet inte något specifikt om hur det är just med Mitsubishi.)

Dammskydden bör också kontrolleras noga (ev bytas) när du ändå har fjädrarna demonterade.

Fo3

EDIT: Beroende på skick, och din ambitionsnivå, kan man även överväga att byta fjädrarna...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Hur se dammskydden ut och var sitter de?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hur se dammskydden ut och var sitter de?

Sitter runt stötdämpar-kolvstången, innanför fjädern.
Skyddar så att smuts och fukt inte kommer in och förstör tätningarna där stången går in i dämparhuset..

Ex bilder på dammskydd.
https://www.google.se/search?q=dammskydd+fj%C3%A4derben&sourc...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Byt båda sidor, och även fjädrarna med så vet du att du inte behöver göra det på massa år

Permalänk

Har en följdfråga;

Har bytt fjäderben på höger sida nu, men pga. tidsbrist så hann jag inte byta på vänster sida. Vad säger de på efterkontrollen på besiktningen om jag kommer med bara högersida bytt? Egentligen ska de väl bara kolla så att höger sida ser OK ut, eftersom det var den jag fick anmärkning på?

Ska självklart byta vänster så fort som möjligt också, men hinner nog inte innan besiktningen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Då kommer den att gå igenom