Funkar en MacBook Pro 13 tum för tyngre bildbehandling?

Permalänk
Medlem

Funkar en MacBook Pro 13 tum för tyngre bildbehandling?

Frun är i behov av en ny bärbar, främst för bildbehandling i Photoshop och hon är sugen på en MacBook Pro 13 tum (retina).

Är det någon som har erfarenhet av prestandan och kan säga om den kommer att funka till hennes ändamål? Skärmen är såklart liten, men planen är att koppla den till en större skärm när hon inte är på språng.

Tankar och förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Vilket modellår/modellnummer? Specifikation om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Vilket modellår/modellnummer? Specifikation om det finns.

Oj, jag kanske skulle vara lite tydligare

Det gäller alltså en ny MBP 13", troligtvis med 2,6GHz cpu, alltså standardutförandet som Apple säljer för 11995:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonax:

Det gäller alltså en ny MBP 13", troligtvis med 2,6GHz cpu, alltså standardutförandet som Apple säljer för 11995:-

För en bildbehandlings dator är det nästan enbart CPU, RAM & skärm som har vikt. På skärmfronten så är Apple bra, däremot behöver jag mer specifikation för att säga något om CPU'n och RAM minnet. GPU'n har självklart inverkan men i de flesta fronter så bör de som skickas med CPU räcka till för bildbehandling.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonax:

Är det denna du refererar till?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2751682

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Just den, enda skillnaden är att den du länkar till har en större disk, 256 istället för 128 gb ssd.

Permalänk

Min MacBook Pro 13 tum (retina) fungerar bra när jag sitter i photoshop, nu vet jag inte om jag gör så tunga grejer i photoshop. Jag har dock inte kopplat in den till en skärm. Ett plus med mac:en är just skärmen, jag beställde nyligen några utskrifter från Crimson, Färgmässigt så är det fantastiskt hur lika dom är

Jag har också 16GB ram ska jag tillägga

Permalänk
Medlem

Har inte märkt av några problem i PS med min 13" Pro Retina (några månader gammal) heller. Jag har dock 16GB RAM, men har svårt att se att det skulle vara några problem med 8GB.

Sen är det förstås skillnad på att jobba med en 2000x2000 pixlars upplösning, och 30,000x30,000 pixlar.

Visa signatur

---

Permalänk

beror på vad det är för typ av bildredigering. Är det hobby så, ja. Skärmen är väldigt bra och jag chansar på att ni tittar på 13" tack vare dess mobilitet, då är nog den datorn the way to go. Jag skulle uppgradera ramminnet dock, inte för att det kanske skulle behövas idag men 8gb kommer vara lite inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

rekommenderar 16gb ram då om det är riktigt högupplösta bilder. övrigt ska funka utmärkt

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era råd. Ja, lite mer ram skadar aldrig och det är dumt att snåla i onödan

Permalänk
Skrivet av Yonax:

Tack så mycket för era råd. Ja, lite mer ram skadar aldrig och det är dumt att snåla i onödan

Ja, jag talar av personlig erfarenhet nu köpte jag visserligen min för 4 år sedan så jag kan byta upp om jag vill men jag har haft den i det utförandet i 4 år nu och siktar på 6-7år minst. Fortfarande fantastisk battertid och lika snabb som när den var ny.

Lycka till med köpet!

Permalänk
Inaktiv

128GB hårddisk är inte mycket när man ska jobba med större bilder, fast då skenar prislappen iväg.

Har hon tänkt och använda usb hårddisk, nas eller någon annat för att spara filerna? Isåfall går det att spara in på hd, även om stor hd alltid är gött att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

128GB hårddisk är inte mycket när man ska jobba med större bilder, fast då skenar prislappen iväg.

Har hon tänkt och använda usb hårddisk, nas eller någon annat för att spara filerna? Isåfall går det att spara in på hd, även om stor hd alltid är gött att ha.

Vi har möjlighet att koppla två externa diskar till routern, så det blir en form av fattigmans-nas kan man säga. Nej 128gb hdd räcker inte långt, det vet jag av egen erfarenhet