SweClockers drop!

"operating system not found" Sony vaio hjälp?!

Permalänk
Medlem

"operating system not found" Sony vaio hjälp?!

Tja.

Tappade min laptop i golvet för ett antal veckor sen och sedan dess har den ej fungerat alls.
När jag startar den så kommer först sony vaio logon upp på skärmen och därefter bli det bara svart och texten: Operating system not found, kommer upp.
Jag har själv testat att byta ut hdd´n och se om det va den som hade gått åt skogen men så var det ej.
Är själv inte speciellt insatt i just hårdvara osv så tänkte fråga er om ni har någon aning om vad som kan ha skett och hur jag fixar detta om det nu går...?

Laptopen är av modellen: Spny Vaio pcg-71911M

Edit: Den gör också ett svagt surrande ljud som jag är ganska säker på att det ej va där förrut. låter inte mycket men hörs då och då med korta mellanrum.

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudet kan bero på att en kylare flyttat sig så att fläkten tar i nånting och du kan ha skadat kretskortet så att det inte kan ansluta till hddn, tex slagit loss satakontaktens lödningar, man måste öppna datorn och kolla hur pass skadad den blev av smällen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem på min för ett par dagar sedan och inte fått igång den än. Hittade dock en youtube video där man visade att man skulle öppna datorn på baksidan och ta ut hårddisken, göra rent och sätt i den igen. Verkar fungera för många, dock inte för mig men kan vara värt ett försök!

Permalänk
Medlem

Sitter väl en mekanisk hårddisk i den, kan ju haft sån otur att den gått sönder av fallet, har du tur har bara kabeln lossnat, men delarna i en bärbar brukar sitta med så bra precision att det inte direkt kan glappa loss..