Nvidia G-Sync i bärbar dator utan särskild modul – förvillande likt AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Nvidia G-Sync i bärbar dator utan särskild modul – förvillande likt AMD Freesync

En läckt drivrutin leder fram till upptäckten att Nvidia G-Sync för bärbara datorer mystiskt nog inte kräver någon extra styrmodul för att fungera, vilket ger upphov till en rad frågetecken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Interesting...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Kul för de som köper skärmar med g-sync så går det att fixa med en drivrutin

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur nvidia fanboysen kommer bortförklara denna manöver. Helt otroligt hur mycket svin saker ett företag kan göra på så kort tid. Måste vara rekord även för nvidia.

Permalänk
Medlem

Vilka knasbollar de är...

Men om de är som de säger - att det blir en praktiskt skillnad med och utan modulen. Så borde det också vara skillnad mellan G-sync och FreeSync.
Ser fram emot tester som säger ifall det ena är bättre än det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kul för de som köper skärmar med g-sync så går det att fixa med en drivrutin

Precis!
Vi utvecklar en dyr teknik, sedan gör AMD samma sak fast mycket enklare. Woops, vi kan också göra saker enkelt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

Vore riktigt tragiskt om det visar sig att Nvidia officiellt snackat ner freesync men i verkligheten använder liknande eller kanske samma teknik. Speciellt om den skulle vara stulen.

Med tanke på 970 fiaskot så skulle det inte förvåna mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Undrar hur nvidia fanboysen kommer bortförklara denna manöver. Helt otroligt hur mycket svin saker ett företag kan göra på så kort tid. Måste vara rekord även för nvidia.

Jag har alltid haft nvidia och ska bara försöka reklamera mitt 970, sedan kommer jag inte titta åt det hållet mer.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om det är så här, speciellt för dom som redan köpt G-Sync skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Undrar hur nvidia fanboysen kommer bortförklara denna manöver. Helt otroligt hur mycket svin saker ett företag kan göra på så kort tid. Måste vara rekord även för nvidia.

Lugna ner dig lite. Har du inte lärt dig att man ska höra hela historien innan man spyr galla?
De säger att det är skillnad på att ha modulen och inte. Om även det är lögn så kan du spy vidare.

Permalänk
Medlem

"varför vägrar då Nvidia att ge stöd för den öppna standarden i fristående skärmar?"
TO MAKE MONEEEYS

Permalänk
Medlem

Enkelt, Nvidia vill tjäna pengar (precis som alla företag, INGA undantag). Men jag tror de blir lite mer pressade nu att även få freesync att funka med sina kort nu när det här dyker upp. Det kan nog PR-mässigt finnas lite kunder och pengar att tjäna på detta nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är Oroväckande!!

Önskar att AMD får mer konkurrens kraft under 2015 för fortsätter Nvidia vara marknads ledande kommer de kunna göra vafan de vill och vi konsumenter blir drabbade.

Hoppas det läcker ut mer interna hemligheter ur detta företag!

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Kom igen nvidia, sluta vara så tjurskalliga!!! Gör som AMD och släpp standarden kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

nVidia tappar bollen igen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nvidia i ett nötskal...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Ja det blir ju bara bättre och bättre detta här....trodde jag gjorde rätt som gick från AMD till Nvidia det här får ju mig att tvivla ännu mera...

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Kul att mitt nyhetstips kom med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Nvidia fanboy här (Dessutom sittande på ett 970 GTX)... Man börjar ju undra nu alltså... :-S

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Betyder det att man kan skruva upp skärmarna på G751 till 100 hz redan nu?

Permalänk
Medlem

Hehe hade vridigt mig i skratt om det kommit ut att modulerna egentligen inte gör något och enbart är billiga dummys för att tjäna pengar och att dom hela tiden har använt sig av liknande teknik som freesynk.

(inser att så inte är fallet)

Dom kanske hoppades på att ingen skulle märka detta som med 970s minneshantering.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Börjar lukta lite Creative om detta...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Detta är Oroväckande!!

Önskar att AMD får mer konkurrens kraft under 2015 för fortsätter Nvidia vara marknads ledande kommer de kunna göra vafan de vill och vi konsumenter blir drabbade.

Hoppas det läcker ut mer interna hemligheter ur detta företag!

Fast.. Vad menar du med marknadsledande? Inom uppdateringsbara skärmfrekvenser verkar ju AMD gjort rätt från första början, eftersom Nvidia nu hakar på med ett liknande/samma koncept? Ofta inom elektronik är ju den billigare lösningen den 'bästa', även om den inte presterar bäst. Jag gissar att det är just därför Nvidia implementerar liknande teknik till bärbara där prispressning är A/O. Om det är så att det också drar mindre energi så känns det ju som nästan ett måste

Det ska bli intressant att höra exakt vad skillnaderna är, samt att se om Nvidia gör några småfulingar ^^ Kanske inte optimerar drivrutinerna för module-less GSync på samma nivå, för att den proprietära teknologin ska verka bättre? Det känns som något som Nvidia skulle göra om de kunde, så jag hoppas på att Freesync till laptops fungerar ypperligt och att Nvidia blir lite pressade

Permalänk
Medlem

Skönt om NVIDIA hoppar på den mjukvarubaserade varianten. Kunde inte bry mig mindre om de fortsätter att hävda att den hårdvarubaserade lösningen fortfarande är bättre (även om den inte är det) så länge som resultatet blir att tekniken blir tillgänglig för oss konsumenter billigare och utan inlåsningar.

Men det är klart att alla nyheter om NVIDIA kommer att granskas väldigt mycket hårdare den närmsta tiden med 970-debaclet så färskt i minnet så de behöver nog vara försiktiga en tid då även skitsaker kan komma att skada varumärket ytterligare.

Permalänk
Medlem

Hittade en artikel/bloggpost som behandlar ämnet. För er som vill läsa [HÄR]. Vet ej sanningshalten i det hela, men rätt intressant läsning.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite tester mellan FreeSync, G-Sync och "G-Sync Mobile". Kan ju vara som nVidia säger att det blir ännu bättre med hårdvarustöd/separat styrkrets, men man vill ju se om det är så och i så fall hur mycket. Många kanske ändå skulle nöja sig med mjukvaruvarianten (=gratis).

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Detta tillsammans med 970-affären får mig att tänka på att byta till AMD nästa gång. 390X möjligtvis?

Nu krävs det något mycket trevligt från det gröna laget för att återställa vårt förtroende.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Jag gillar Nvidia men alltså detta är ju bara förjävla tramsigt. ALLA tjänar på öppna standarder. Nu när en exakt likadan teknik utan hårdvarukrav standardiserats borde de bara ge upp och stödja freesync istället. Det är dålig PR att hålla på som de gör nu. Man skäms ju för fan för att ha ett Nvidia-kort i burken när man läser det här!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skäggig legend

Alltså… Visar det sig att kortet inte gör någon skillnad, är inte det samma sak som med GTX970? d.v.s. falsk marknadsföring?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Master of Overkill

"Det hela fungerar visserligen ännu inte helt fläckfritt och Nvidia klargör att det kommer att finnas upplevelsemässiga skillnader mellan G-Sync för bärbara och stationära datorer"

Roligt att alla läser, btw stog också att det fungerade inte 100 % på laptopen och att ibland fick den blackscreen kort och tappa ibland.

Och det sa Nvidia att de va det framebuffern i G-sync modulen i stationära skärmar löste så tror det finns anledning till varför stationära skärmar har det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240