Permalänk
Medlem

Dator startar ej

Har problem med en c:a 2,5 år gammal dator som starta och sedan stänger av sig efter 8-10 sekunder.
Videoklipp: https://vid.me/gETm (ni kan behöva skruva upp volymen lite).

Bakgrundsinformation:
Jag var bortrest över jul och nyår och stickkontakterna hade varit urdragna under den tid jag har varit borta.

Felbeskrivning:
När jag kom hem så satte jag i stickkontakterna och tryckte på datorns strömbrytare.
Datorn startade men stängde av sig efter 8-10 sekunder för att sedan ytterligare sekunder starta upp sig bara
för att stänga av sig själv efter 8-10 sekunder. Vid det här läger så bröt jag strömmen till nätaggregatet
genom att ställa dess strömbrytare till av-läge.
Skärmen var helt svart under tiden och inga pip hördes (har ingen pc-speaker)

Felsökning:
Jag plockade ur en av de två minnesstickorna som satt i, satte nätaggregatets strömbrytaren till På och prövade att starta datorn.
Denna gång startade datorn, fick ett felmeddelande om felinställningar för minne, jag valde att använda default-inställningarna.
Datorn startade nu upp ordentligt och Windows bootade normalt.

På eftermiddagen dagen efter när jag satt och lyssnade på musik så kom det plötsligt ett högt oväsen ur hörlurarna.
Datorn hade helt låst sig och det enda så gick att göra var att bryta strömmen med hjälp av nätaggregatets strömbrytare.

Datorn gick nu inte att starta längre utan uppförde sig precis på samma sätt som dagen innan.

Efter att ha funderat några dagar på hur jag skulle lösa problemet så tog jag kontakt med Corsairs support
eftersom de är tillverkare av minnena och öppnade ett supportärende på deras support.

Efter någon veckas diskussioner och tester (se nedan) så godkände de en returneringen av minnena.
Jag skickade tillbaka dem för c:a 1,5 veckor sedan och fick de nya minnena levererade idag.

Jag installerade dem och provade att starta datorn men problemet med att datorn stänger av sig kvarstår.

Det jag har testat är följande:

Testat att starta datorn med hjälp av ett annat nätaggregat (samma märke och modell som sitter i min dator)
Utfört gemtestet på min dators nätaggregat.
Testat att starta datorn utan några minnen alls i.
Testat att starta datorn med den nya minnena.
testat att starta datorn med hårddiskar och optiska enheten urkopplade.

Jag utgår ifrån att de gamla minnena som returnerades var defekta eftersom nya minnen skickades till mig,
hade de gamla minnena varit hela så hade de rimligen inte skickat nya minnen?

Så då är frågan vilka andra komponenter som är trasiga och vad som orsakat det hela från början?
Datorn har fungerat utan problem fram tills nu.

Datorns spec:

Moderkort: MSI Z77A-G45
Processor: Inte Core I7 3770 3.50GHz
Proc.kylare: Noctua UH12.
Minnen: Corsair XMS3 DDR3 2x4GB (CMX8GX3M2A1333C9)
Grafikkort: Asus GTX Geforforce 560Ti Direct CUII
Hårddiskar: Crucial SSD 240GB + några SATA-diskar.
Optiskt enhet: Samsung DVD RW
Nätaggregat: Corsair AX750
Låda/Chassi: NZXT H2
Ljudkort: integrerat.
Monitor: BenQ E2200HD
Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit

MK, CPU, SSD och minnen är c:a 2,5 år gamla. Nätaggregat är c:a 3 år gamla.
Åldern på grafikkortet kommer jag inte ihåg men det är nog runt 3-4 år sedan jag köpte det.

Lite kompletterande info som jag inte vet om den är relevant eller ej;
Det handlar om att vi i höstas (bor i hyreshus) i varje lägenhet. fick nya kontakter (jordade istället för ojordade) och ny elcentral
med snabbsäkringar istället för den gamla elcentralen med proppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Har problem med en c:a 2,5 år gammal dator som starta och sedan stänger av sig efter 8-10 sekunder.

Bakgrundsinformation:
Jag var bortrest över jul och nyår och stickkontakterna hade varit urdragna under den tid jag har varit borta.

Felbeskrivning:
När jag kom hem så satte jag i stickkontakterna och tryckte på datorns strömbrytare.
Datorn startade men stängde av sig efter 8-10 sekunder för att sedan ytterligare sekunder starta upp sig bara
för att stänga av sig själv efter 8-10 sekunder. Vid det här läger så bröt jag strömmen till nätaggregatet

Felsökning:
Jag plockade ur en av de två minnesstickorna som satt i, satte nätaggregatets strömbrytaren till På och prövade att starta datorn.
Denna gång startade datorn, fick ett felmeddelande om felinställningar för minne, jag valde att använda default-inställningarna.

På eftermiddagen dagen efter när jag satt och lyssnade på musik så kom det plötsligt ett högt oväsen ur hörlurarna.
Datorn hade helt låst sig och det enda så gick att göra var att bryta strömmen med hjälp av nätaggregatets strömbrytare.

Datorn gick nu inte att starta längre utan uppförde sig precis på samma sätt som dagen innan.

Efter att ha funderat några dagar på hur jag skulle lösa problemet så tog jag kontakt med Corsairs support
eftersom de är tillverkare av minnena och öppnade ett supportärende på deras support.

Efter någon veckas diskussioner och tester (se nedan) så godkände de en returneringen av minnena.
Jag skickade tillbaka dem för c:a 1,5 veckor sedan och fick de nya minnena levererade idag.

Jag installerade dem och provade att starta datorn men problemet med att datorn stänger av sig kvarstår.

Testat att starta datorn med hjälp av ett annat nätaggregat (samma märke och modell som sitter i min dator)

Jag utgår ifrån att de gamla minnena som returnerades var defekta eftersom nya minnen skickades till mig,

Så då är frågan vilka andra komponenter som är trasiga och vad som orsakat det hela från början?

Datorns spec:

Åldern på grafikkortet kommer jag inte ihåg men det är nog runt 3-4 år sedan jag köpte det.

Det handlar om att vi i höstas (bor i hyreshus) i varje lägenhet. fick nya kontakter (jordade istället för ojordade) och ny elcentral

För mig känns det som att batteriet på moderkortet är kasst, kanske kortslutning så det sabbar din bios, kan vara värt att testa att byta det och nollställa biosen samtidigt och prova igen.

Permalänk
Medlem

grafikkortet ditt är en fabriks överklockad modell så du får sänka hastigheterna eller höja spänningen en bit om det går via msi afterburner.
eller byta grafikkortet till något annat om du nu behöver kunna spela lite enklare spel eller hänga med de nyaste ett tag till iallafall

Standard hastigheterna du borde ha på ditt grafikkort är.

822 mhz på core.
shader speed 1645 mhz
memory 1002

om det blir stabilt efter detta så var det nog en utav de simplare fixarna man kan ha gjort ^^

Permalänk
Medlem

Har bytt CMOS-batteriet samt testat med ett äldre grafikkort men det gjorde ingen skillnad så jag antar att
det är hela moderkortet som har kraschat.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Bakgrundsinformation:

Felbeskrivning:

Felsökning:

Datorns spec:

Dold text

Det är ett ganska krångligt problem du beskriver. Det är möjligt att det faktiskt har varit flera fel på datorn, med tanke på att minnena blev utbytta. Om det är flera fel så är det så klart svårare att felsöka.

Jag skulle börja med att koppla ur ALLT som inte behövs. D.v.s. allt utom processor, minne, processorfläkt. Förutom dessa kontakter ska inget (dock självklart ström) sitta i moderkortet. Detta för att få bort "luriga" felkällor, t.ex. att av/på-knappen är trasig. Om detta inte hjälper skulle jag plocka ur moderkortet ur chassit och göra samma test, då det är möjligt att chassit kortsluter på något vis.
Om man efter detta inte får något annat resultat så är felet helt enkelt processorn, moderkortet eller nätagget. Om du inte kan felsöka dessa genom att koppla in i andra system så får du nog lämna in.

Permalänk
Medlem

...bad ram can cause a corrupt bios which will make you very sad....
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=160445.0

upgrade bios
live update http://www.msi.com/support/mb/Z77AG45.html#down-utility&Win8.... 64
manual http://www.msi.com/support/mb/Z77AG45.html#down-bios
reset cmos på moderkortet enligt manual

Vilken biosversion du har?
Har du överklockad -MSI Afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det är ett ganska krångligt problem du beskriver. Det är möjligt att det faktiskt har varit flera
fel på datorn, med tanke på att minnena blev utbytta. Om det är flera fel så är det så klart svårare att felsöka.

Jag skulle börja med att koppla ur ALLT som inte behövs. D.v.s. allt utom processor, minne, processorfläkt.
Förutom dessa kontakter ska inget (dock självklart ström) sitta i moderkortet. Detta för att få bort "luriga" felkällor,
t.ex. att av/på-knappen är trasig. Om detta inte hjälper skulle jag plocka ur moderkortet ur chassit och göra samma test,
då det är möjligt att chassit kortsluter på något vis.
Om man efter detta inte får något annat resultat så är felet helt enkelt processorn, moderkortet eller nätagget.
Om du inte kan felsöka dessa genom att koppla in i andra system så får du nog lämna in.

Som jag skrev i trådstarten så har jag testat med ett annat likadant nätaggregat men det löste inte problemet.
I samband med det så var all icke-nödvändiga strömanslutningar bortkopplade från Nätaggregatet.

Jag förstår vart du vill komma med att chassi-kortslutning men är det verkligen sannolik att det skulle kunna uppstå av
sig självt såpass långt efter att datorn monterades ihop?

Skrivet av doom27:

...bad ram can cause a corrupt bios which will make you very sad....
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=160445.0

upgrade bios
live update http://www.msi.com/support/mb/Z77AG45.html#down-utility&Win8.... 64
manual http://www.msi.com/support/mb/Z77AG45.html#down-bios
reset cmos på moderkortet enligt manual

Vilken biosversion du har?
Har du överklockad -MSI Afterburner?

Bios-version är samma som var installerad från fabrik, jag har inte uppdaterat den.
Nej, vare sig CPU, minnen eller grafikkort är manuellt överklockade utan jag har kört med standardinställningar på samtliga tre.

---

Personligen tycker jag att det är för mycket slump att den slutade fungera just när jag kom hem och att något har skett
,när jag återanslöt datorn till elnätet, som då skadat minnena och eventuellt moderkortet och eller bios.

Ska testa att återställa CMOS så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Har nu provat att starta datorn med moderkortet utanför lådan samtidigt som alla hårddiskar+optiska enheten var urkopplade
men det gjorde ingen skillnad. Ej heller hjälpte återställning av CMOS.

Permalänk
Medlem

Har haft den inne hos en datorfirma som har kollat på den. Enligt dem så är det troligen CPUn som defekt.
Det går bara att starta datorn med en minnesmodul och endast med modulen isatt i minnesslot 4.
De har testat med ett nytt moderkort av samma modell men det gjorde ingen skillnad.

Hursomhelst så kommer jag antagligen att byta ut MK och CPU.