Väldigt undermålig paketering utav HDD från Netonnet

Permalänk
Medlem

Väldigt undermålig paketering utav HDD från Netonnet

Vill slänga upp ett finger i vädret och varna andra för deras undermåliga sätt att skicka mekaniska hårddiskar.

De kommer i ett ihoprullat vadderat kuvert, inslaget i ett större paket med HELT utan annan vaddering runtom för att stabilisera dom under transporten. (utifrån mailkonversation med dom så tycks detta vara deras standard) Vilket gör att de har möjligheten att fara omkring under transport/hantering i alla led.
Album - http://imgur.com/a/VuEqM

För mig som har hållit på i drygt 15 år med postorderhandel över nätet så, är det här första gången jag har varit med om att behöva bli rejält tiltad på den här punkten på någon leverantör.
En fraktskada är en grej, felskick må vara en annan, att det fattas är lika så... Men att man inte klarat av som en gigant inom elektronik, att se till att ett så par viktiga element och känsliga delar som ett par mekaniska hårddiskar ligger relativt tryggt och bekvämt under färd från lager till kund, är ju ett stort misslyckande om inte också oprofessionellt.

Min första tanke när jag sprättade upp paketet under förra lördagen var att de hade blivit ett "ops" eller att det har gjorts ett misstag från deras sida. Så jag skickade dagen där på ett mail med bilder och beskrivning, samt en lösning som jag tyckte var rätt logiskt och schysst. Ett par nya diskar som kommer korrekt emballerade, samt en fraktsedel åt dessa för retur och jag kan stå för extra fluff i lådan inför deras retur.

Fast det skulle visa sig vara allt för mycket begärt. För en gigant som Netonnet kan tydligen inte sträcka ut fingret till en regelrätt oroad konsument, de enda de kan göra för dig är att be dig prova ifall diskarna fungerar och gör dom det, kan de absolut inte göra något mera.
De enda de kunde rå sig på att verkligen göra för mig var att skicka vidare mina synpunkter/feedback på deras paketering till den berörda personalen.

Det är också i princip vad de har gett för svar i varenda konversation inklusive från deras Kundombudsman, som nonchalant inte svarat på en vecka på mitt senaste mail (där jag tog verkligen i från tårna för få dem att förstå), trots att jag har försökt yrka och förklara varför eller vilken problematik det är för mig att ta chansen att använda dessa diskar.

Vem är dum nog och stoppar in ett par hårddiskar med en massa frågetecken på sig pga att de har fått ta extra stryk under transporten, i t ex en NAS menad som en extra livlina under semestern ifall något händer med bagaget eller att man blir bestulen ända in till kroppsluggen?
Finns inte förtroendet så installeras de inte heller. Rent logiskt kan man aldrig vara helt hundra på nånting mekaniskt eller elektroniskt håller i 3 år eller vad än garantin lovar, men det finns en trädgräns som på ett fjäll, där förtroendet finns för att de ska nå det utsatta målet iaf. Men inte efter en sån här misshandel.

Resan från deras lager i Borås till Kiruna är i vart fall 160 mil om man räknar grovt. De har hanterats/sorterats på ett eller annat sätt cirka 5 gånger innan de nådde fram, vilket helt säkert inte har skett med den beröringen vi har mellan oss människor när vi ser till och bryr oss om, om någon.

Det här är nog mitt andra köp och sista köp någonsin från Netonnet iaf. Även om man får betala en slant mera, där man t ex får med en liten kortvarig men berusande pingvinstång, så kan man då nästintill lita på att man har en seriösare uppbackning eller ett intresse från andra sidan, när det blir fel.

Jag får väl tacka för att det finns ångerrätten, trots att den försäkringen kostade mig 195kr i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jag har bara skumläst, så du kanske skriver det någonstans. Men, testkörde du hårddiskarna?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vill slänga upp ett finger i vädret och varna andra för deras undermåliga sätt att skicka mekaniska hårddiskar.

De kommer i ett ihoprullat vadderat kuvert, inslaget i ett större paket med HELT utan annan vaddering runtom för att stabilisera dom under transporten. (utifrån mailkonversation med dom så tycks detta vara deras standard) Vilket gör att de har möjligheten att fara omkring under transport/hantering i alla led.

För mig som har hållit på i drygt 15 år med postorderhandel över nätet så, är det här första gången jag har varit med om att behöva bli rejält tiltad på den här punkten på någon leverantör.
En fraktskada är en grej, felskick må vara en annan, att det fattas är lika så... Men att man inte klarat av som en gigant inom elektronik, att se till att ett så par viktiga element och känsliga delar som ett par mekaniska hårddiskar ligger relativt tryggt och bekvämt under färd från lager till kund, är ju ett stort misslyckande om inte också oprofessionellt.

Min första tanke när jag sprättade upp paketet under förra lördagen var att de hade blivit ett "ops" eller att det har gjorts ett misstag från deras sida. Så jag skickade dagen där på ett mail med bilder och beskrivning, samt en lösning som jag tyckte var rätt logiskt och schysst. Ett par nya diskar som kommer korrekt emballerade, samt en fraktsedel åt dessa för retur och jag kan stå för extra fluff i lådan inför deras retur.

Fast det skulle visa sig vara allt för mycket begärt. För en gigant som Netonnet kan tydligen inte sträcka ut fingret till en regelrätt oroad konsument, de enda de kan göra för dig är att be dig prova ifall diskarna fungerar och gör dom det, kan de absolut inte göra något mera.
De enda de kunde rå sig på att verkligen göra för mig var att skicka vidare mina synpunkter/feedback på deras packetering till den berörda personalen.

Det är också i princip vad de har gett för svar i varenda konversation inklusive från deras Kundombudsman, som nonchalant inte svarat på en vecka på mitt senaste mail (där jag tog verkligen i från tårna för få dem att förstå), trots att jag har försökt yrka och förklara varför eller vilken problematik det är för mig att ta chansen att använda dessa diskar.

Vem är dum nog och stoppar in ett par hårddiskar med en massa frågetecken på sig pga att de har fått ta extra stryk under transporten, i t ex en NAS menad som en extra livlina under semestern ifall något händer med bagaget eller att man blir bestulen ända in till kroppsluggen?
Finns inte förtroendet så installeras de inte heller. Rent logiskt kan man aldrig vara helt hundra på nånting mekaniskt eller elektroniskt håller i 3 år eller vad än garantin lovar, men det finns en trädgräns som på ett fjäll, där förtroendet finns för att de ska nå det utsatta målet iaf. Men inte efter en sån här misshandel.

Resan från deras lager i Borås till Kiruna är i vart fall 160 mil om man räknar grovt. De har hanterats/sorterats på ett eller annat sätt cirka 5 gånger innan de nådde fram, vilket helt säkert inte har skett med den beröringen vi har mellan oss människor när vi ser till och bryr oss om, om någon.

Det här är nog mitt andra köp och sista köp någonsin från Netonnet iaf. Även om man får betala en slant mera, där man t ex får med en liten kortvarig men berusande pingvinstång, så kan man då nästintill lita på att man har en seriösare uppbackning eller ett intresse från andra sidan, när det blir fel.

Jag får väl tacka för att det finns ångerrätten, trots att den försäkringen kostade mig 195kr i slutändan.

Ja tur att ångerrätten finns, tyvärr är det ju inte av denna anledning den finns men bra att den går att utnyttja på det sättet när återförsäljare enligt mig inte fullföljer sina åttaganden.

Skrivet av DarkAlf:

Jag har bara skumläst, så du kanske skriver det någonstans. Men, testkörde du hårddiskarna?

Problemet är väl felen kanske inte visar sig direkt, kan vara att läsarhuvudet hoppat lite från sin plats och kommit åt en skiva och gjort en lite repa. Som blir större och sliter på huvudet varje gång den passerar över. Troligtvis så har diskarna inte skadats men de höjer ju inte sina chanser för att de inte ska bli skadade.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Papper eller annat miljövänlig utfyllnad borde vara ett måste, hoppas att det var en miss och inte ett rutinbaserad förpackningssätt av ömtålig elektronik.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Inaktiv

Känns ju som att de bör investera i mindre kartonger om de vill snåla på paketeringen. Tror förvisso inte att de tar skada utav det där då de flesta, troligen, dragit runt med hela datorn i en resväska för att gå på lan någon gång.. Själv gjort det minst en 10-20ggr och mina diskar funkar fortfarande prima, detta i en dator som går dygnet runt.. Men ja de känns ju löjligt att de försöker spara pengar på sådant vis då de bör förlora mer på att folk skickar tillbaka dem, just pga den orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Känns ju som att de bör investera i mindre kartonger om de vill snåla på paketeringen. Tror förvisso inte att de tar skada utav det där då de flesta, troligen, dragit runt med hela datorn i en resväska för att gå på lan någon gång.. Själv gjort det minst en 10-20ggr och mina diskar funkar fortfarande prima, detta i en dator som går dygnet runt.. Men ja de känns ju löjligt att de försöker spara pengar på sådant vis då de bör förlora mer på att folk skickar tillbaka dem, just pga den orsaken.

Tyvärr spelar det inte så stor roll rent statistiskt vad du har för erfarenhet ang. effekten av vibrationer i mekaniska diskar.

Att bära runt på en dator i en resväska är också en helt annan sak än att diskarna slängs runt fritt i en kommersiell transport under längre tid. Nu vet jag inte hur gammal du är, men i min umgängeskrets är LAN oerhört ovanliga. Att släpa runt på din burk i en resväska är dessutom något du aktivt valt att göra, till skillnad från situationen beskriven i TS.

Permalänk
Medlem

Har handlat två gånger från NetOnNet, såg likadant ut varje gång.
Köpte mina hd650 där. De kom i en kartong som hade rymts fyra par, inge packmaterial alls.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt undermåligt på flera sätt. Låg verkligen båda diskarna ihop utan något emellan? Katastrof isf.

Tack för utförligt inlägg, mycket uppskattat! Dustin har alltid emballerat HD i specialförpackning just för det ändamålet och har alltid gjort rätt vid mina beställningar, den senaste för bara några veckor sedan. Komplett duger med sin flerlagers bubbelplast och fixering i ytterkartongen, men Dustin är bäst eftersom man kan återanvända kartongerna nästa gång man behöver frakta. Skummgummit i deras förpackningar är dessutom ESD-skyddande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vill inte framstå som jag håller med det här slarviga sättet att paketera på något vis men hade du beställt ifrån CDON så är det inte alls omöjligt att diskarna hade sänts med Posten som varubrev utan den omgivande kartongen och enbart i vadderade kuvert liknande dem på bilden. Gränsen för postpaket brukar ligga vid varuvärden över 1 000:- eller kring vikten 2kg, allting därunder skickas som varubrev. Billigare processorer kan man få sådär på de viset, hänt mig en gång. Sen låg den därute i lådan i regn och rusk. Där fick original kylaren utgöra stötdämpningen, inget man kommer använda ändå men det är ju inte riktigt vad man förväntar sig när man köper en ny grej och skickar efter nått.

Har också fått ta emot varor som skramlat runt där innehållet inte fixerats på lämpligt sätt. Nu senast ifrån en bokhandlare, beställde en kortlek samtidigt som hade åkt som en projektil så asken gick sönder. Funderade på lämna tillbaka och returnera den men ska man räkna vad bil och reser kostar några mil så valde lösa problemet med tejpen istället. Det är väl när de inte är värre som det lätt kan bli i fallet med elektronik. Det verkar som man får skatta sig lycklig bara man råkar få sakerna hemskickade i en kartong nuförtiden, om än "ihålig". Rent för jäkligt att man inte bryr sig mer. Bra att folk reagerar och säger ifrån!

Hade varit roligt om redaktionen hade haft möjlighet att försöka ta upp och titta lite närmare på detta.
Det kan ju inte leda till nått annat än varor som hamnar i retur och säljs på nytt etc, mängder med missnöjda kunder och massa dålig reklam för företagen landet runt eller t.om hela Skandinavien om man ser till dem mest kända elefanterna på scenen. Det finns fler nationaliteter än bara Svenskar som blivit nedtrampade.

Vi hoppas på lite dressyr med en och annan morot

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att netonnet har dålig paketering. Köpte ett grafikkort som endast hade en kartong utpå kartongen(ca dubbelt så stor, så graffe lådan flög runt inuti). Som tur är att grafikkortet är paket väl i sin egen låda.

Permalänk

Det måste ha varit en lat packare eller ny, jag har alltid fått såna där stora luft kuddar som fyller ut lådan och gör att inget hoppar runt. Senast när jag beställde grafikkort och kylare förra månaden, men även när jag köpt hårddiskar. Så nej de brukar inte skicka varorna på det sättet och har handlat av dem otaliga gånger.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eqquattro:

Det måste ha varit en lat packare eller ny, jag har alltid fått såna där stora luft kuddar som fyller ut lådan och gör att inget hoppar runt. Senast när jag beställde grafikkort och kylare förra månaden, men även när jag köpt hårddiskar. Så nej de brukar inte skicka varorna på det sättet och har handlat av dem otaliga gånger.

Det kvittar ju om de packar dubbla hårddiskar utan skydd emellan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Något jag också reagerat över med Netonnet är deras stöldskydd i butikerna för hårddiskar. De ligger i plastförpackningar fritt utan skydd alls, kan tänka mig att där är en och annan disk som åkt fritt fall ner i golvet... Lite off-topic kanske men kände mig tvungen att berätta det!

Permalänk
Medlem

Håller med dig helt. Jag själv beställde en mekanisk hårdisk av NoN i våras. Fick inte ens det "vita skyddet" utan den låg helt löst i en stor kartong. Helt ofattbart.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt undermåligt på flera sätt. Låg verkligen båda diskarna ihop utan något emellan? Katastrof isf.

Tack för utförligt inlägg, mycket uppskattat! Dustin har alltid emballerat HD i specialförpackning just för det ändamålet och har alltid gjort rätt vid mina beställningar, den senaste för bara några veckor sedan. Komplett duger med sin flerlagers bubbelplast och fixering i ytterkartongen, men Dustin är bäst eftersom man kan återanvända kartongerna nästa gång man behöver frakta. Skummgummit i deras förpackningar är dessutom ESD-skyddande.

De har legat och gnidigt samt klappat mot varann hela vägen. Dock fanns det en ganska så obetydlig remsa med tejp så påsen höll ihop sig så den inte rullades ut efter vägen.

Trist och höra att andra ha fått uppleva att det har varit än värre. Bevisar ju bara på att det sker systematiskt, även om jobbet görs och sköts snyggt ibland(!?).
Inte för att jag någonsin tänker spela på de oddsen en gång till och eventuellt bli en förlorare igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

De enda de kunde rå sig på att verkligen göra för mig var att skicka vidare mina synpunkter/feedback på deras packetering till den berörda personalen.

Fy fan... sådant blir jag tokig på när de behandlar mekaniska diskar på fel sätt. De ska inte skumpa omkring sådär mot varandra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Min Disk från komplett var inte bra packad heller.

Men den fungerar

Men dom har ju plast över som dom krymper. Men det var fortf inte mycket som skyddade den runt om

Permalänk
Inaktiv

Tog emot två WD Red-diskar från detta företag. Låg i en jiffypåse utan skydd. Beställer inte ömtåliga saker från detta företag sedan dess.

En annan klassiker är att vissa företag när de väl använder paketeringsmaterial väljer att istället skydda detta med produkterna man beställt. Idioter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle aldrig få för mig att handla av Netonnet och här är ännu en anledning. Personligen hade jag helt sonika ångrat köpet och skickat tillbaka eländet. Aldrig en chans att jag skulle acceptera en paketering likt den som beskrivdes här.

Permalänk
Medlem

Sorgligt att höra att så många butiker låter bli att packa seriöst.

Själv fick jag nyligen hem ett stort paket med bland annat en SSD och en hårddisk i. När jag bar paketet hörde man hur saker rörde på sig i den stora kartongen. Det lät lite ovanligt, men en annan vara i paketet skulle vara en byggsats av något slag så jag trodde det var den som lät. Vid paketets öppnande fick jag mig en smärre chock - INGET utfyllnadsmaterial alls inuti, och inte heller något annat som höll varorna på plats. Hårddisken och SSDn hade alltså fått skumpa omkring helt fritt inne i paketet, vem vet hur mycket det blivit under Postens transport?

Det rörde sig i det här fallet visserligen inte om en "lös" hårddisk, utan en i retailförpackning, så den hade en skyddande kartong på sätt och vis. Jag befarar dock att den fått röra sig avsevärt mycket mer lös i den stora kartongen än vad den hade gjort om den skickats med Posten direkt i enbart retailförpackningen. Vad tror ni? Är jag bara nojig som kräver att få den utbytt? Skulle jag packa en RMA till hårddisktillverkaren på det sättet skulle den ogiltigförklaras bums enligt den tillverkarens riktlinjer för RMA i alla fall, så hur kan det duga för att skicka hem den till mig?

Och hur ska man resonera i SSD-fallet? De är ju helt klart mer robusta i och med frånvaron av hårddiskens rörliga delar, däremot har den sannolikt hoppat upp och ner och framåt och bakåt oräknerligt antal gånger under transporten när den legat lös i en stor låda tillsammans med bland annat hårddisklådan. Känns inte nyttigt för elektronik med många stötar...

Permalänk
Medlem

Ptja, NoN skickade min SSD i ett vadderat kuvert utan "fyllning" som var betydligt större än förpackningen den låg i.
Nu är ju en SSD inte i närheten lika känslig som en HDD, men det kändes ändå lite sådär...

Du gjorde helt rätt TS som hävde köpet på dessa två HDD:er.
NoN borde verkligen skaffa sig en representant här på forumet, men dom verkar inte bry sig om sin image så mycket. Tyvärr.

Edit: Har en WD Blue från Komplett som fortfarande ligger i sitt fraktemballage här bredvid mig (har inte behövt packa upp den än). När jag skakar den lådan så är där inget som rör sig inne i lådan. Så packar man en HDD!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag är väldigt förvånad över att höra om hur många som har upplevt att Netonet packar hårddiskar dåligt. De hårddiskar jag har fått skickade till mig, från andra butiker, har varit väldigt bra packade. Tur är väl det, det är relativt dyra prylar, dessutom känsliga men framför allt så kan en krashad hårddisk vara katastrofalt både för en persons yrkesliv och personliga minnen.

Jag har dock en fråga att ställa, hur kommer det sig att butiker BEHÖVER packa hårddiskar på ett korrekt sätt? Ser man till exempelvis grafikkort så kommer de flesta modeller i en väl genomtänkt låda, och därmed behöver packpersonalen inte anstränga sig lika mycket för detta. Hur kommer hårddiskarna till butikernas lager, och varför finns det inte hårddiskförpackningar när i princip alla andra datorkomponenter kommer i ganska väl genomtänkt emballage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag har dock en fråga att ställa, hur kommer det sig att butiker BEHÖVER packa hårddiskar på ett korrekt sätt? Ser man till exempelvis grafikkort så kommer de flesta modeller i en väl genomtänkt låda, och därmed behöver packpersonalen inte anstränga sig lika mycket för detta. Hur kommer hårddiskarna till butikernas lager, och varför finns det inte hårddiskförpackningar när i princip alla andra datorkomponenter kommer i ganska väl genomtänkt emballage?

Det handlar mest om att HDDn (varesig den ligger i sin egen lilla låda eller inte) inte ska ligga och skaka/kastas omkring i en större låda när den fraktas.
En HDD är betydligt känsligare för skakningar än vad t.ex. ett grafikkort är, tack vare alla sina rörliga delar. De enda "rörliga" delarna på ett grafikkort t.ex. är fläktarna.

När tillverkarna skickar sina HDD:er till återförsäljarnas lager, är jag ganska säker på att dom är packade som sardiner på sina pallar. Dom ligger med andra ord inte och flyger omkring som en tennisboll i en guldfiskskål.

Angående varför HDD:er inte har sin egen lilla förpackning så vet jag faktiskt inte. Vissa har tillverkare packar sina HDD:er i små lådor, andra gör det inte. Jag gissar att det är ett "ekonomiskt" val från tillverkaren, då dom anser att det inte behövs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Det handlar mest om att HDDn (varesig den ligger i sin egen lilla låda eller inte) inte ska ligga och skaka/kastas omkring i en större låda när den fraktas.
En HDD är betydligt känsligare för skakningar än vad t.ex. ett grafikkort är, tack vare alla sina rörliga delar. De enda "rörliga" delarna på ett grafikkort t.ex. är fläktarna.

Det förstår jag, om jag formulerar om mig så menar jag att det är intressant att en av de känsligare delarna i en dator har en förpackning som ställer mycket högre krav på perosnalen som packar en beställning, än de mindre känsligare komponenterna - till och med fläktar av lite högre prisklass har bättre emballage från fabrik än hårddiskar. Men det är klart, om alla hårddiskar skulle komma i sin egen lilla låda till återförsäljarna så skulle det få plats väldigt många färre diskar per pall.

Permalänk
Medlem

Tips

Kontakta någon nyhetstidning och se om de vill ta upp det som en nyhet med bild osv samt att de inte bryr sig om anmärkningen om dålig packning av känslig elektronik.
Då blir det nog fjutt på marknadsavdelningen som tar någon i örat.

Permalänk
Medlem

Dessa kom endast i en egen antistatpåse. Ibland kommer de i ett lite tunnare plastetui med lite former som dämpar en uns, men det är inte heller gjorda för att enbart kastas i en låda och skickas vidare ut till kund, utan det skall plåstras ordentligt ändå.

Okej att ett chassi kommer i sitt originalemballage. Men om ett moderkort eller grafikkort hade gjort densamma så hade jag då dragit åt mig örona. De är inte menade att skickas på ett sådant sätt.
Posten ger då helt säkert inte något tillbaka på försäkringen ifall något händer efter vägen med sådana lösningar.

Skrivet av robie76:

Kontakta någon nyhetstidning och se om de vill ta upp det som en nyhet med bild osv samt att de inte bryr sig om anmärkningen om dålig packning av känslig elektronik.
Då blir det nog fjutt på marknadsavdelningen som tar någon i örat.

Nah, en bild på Billy Butter på Aftonbladets framsida är inget för mig. Tanken är god men i mitt tycke så når man ut ganska globalt (bland likasinnade) med en post hos Swec, som förtjänar reklamintäkter och klick betydligt mer än vad de t ex gör.

Det förstår jag, om jag formulerar om mig så menar jag att det är intressant att en av de känsligare delarna i en dator har en förpackning som ställer mycket högre krav på perosnalen som packar en beställning, än de mindre känsligare komponenterna - till och med fläktar av lite högre prisklass har bättre emballage från fabrik än hårddiskar. Men det är klart, om alla hårddiskar skulle komma i sin egen lilla låda till återförsäljarna så skulle det få plats väldigt många färre diskar per pall.

Rent spekulativt så finns det säkert (uppenbarligen) riktiga vardagsstjärnor som sköter och utför jobbet bra hos Netonnets lager. Av någon anledning så börjar jag mer och mer ana att det här handlar om att någon har blivit inlejd att göra jobbet och inte är så kunnig eller intresserad utav att sköta sin uppgift.

Skrivet av Minsc S2:

Ptja, NoN skickade min SSD i ett vadderat kuvert utan "fyllning" som var betydligt större än förpackningen den låg i.
Nu är ju en SSD inte i närheten lika känslig som en HDD, men det kändes ändå lite sådär...

Du gjorde helt rätt TS som hävde köpet på dessa två HDD:er.
NoN borde verkligen skaffa sig en representant här på forumet, men dom verkar inte bry sig om sin image så mycket. Tyvärr.

Edit: Har en WD Blue från Komplett som fortfarande ligger i sitt fraktemballage här bredvid mig (har inte behövt packa upp den än). När jag skakar den lådan så är där inget som rör sig inne i lådan. Så packar man en HDD!

Det finns, kontot tycks dock inte användas så där jätte mycket. http://www.sweclockers.com/profil/netonnet

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt förvånad över att höra om hur många som har upplevt att Netonet packar hårddiskar dåligt. De hårddiskar jag har fått skickade till mig, från andra butiker, har varit väldigt bra packade. Tur är väl det, det är relativt dyra prylar, dessutom känsliga men framför allt så kan en krashad hårddisk vara katastrofalt både för en persons yrkesliv och personliga minnen.

Det finns hårddiskar i retail-förpackning, de är dock avsevärt mycket dyrare, och därför ganska ovanliga.

De bulk-hårddiskar som vi pratar om här, kommer till butiken i någon form av tråg eller på pall.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

T
En annan klassiker är att vissa företag när de väl använder paketeringsmaterial väljer att istället skydda detta med produkterna man beställt. Idioter!

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så var ett paket från Webhallen som jag hämtade ut igår.

Produkterna verkar dock vara (visuellt) oskadade.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curik:

Tyvärr spelar det inte så stor roll rent statistiskt vad du har för erfarenhet ang. effekten av vibrationer i mekaniska diskar.

Att bära runt på en dator i en resväska är också en helt annan sak än att diskarna slängs runt fritt i en kommersiell transport under längre tid. Nu vet jag inte hur gammal du är, men i min umgängeskrets är LAN oerhört ovanliga. Att släpa runt på din burk i en resväska är dessutom något du aktivt valt att göra, till skillnad från situationen beskriven i TS.

Njae, det må va möjligt, tycker mest att det är intressant. Jag skulle väl säga att det blir värre i en resväska då det konstant vibrerar men det beror väl på.. Paket hanteras, trots allt, inte alltid så varsamt som man kan tycka att de bör göra. Men jag orkar inte ge mig in i någon seriösare diskussion kring detta då det oftast inte leder speciellt långt utan någon statistik/fakta kring det hela..
Ja, jag är 21, men det kan väl även ha att göra med att jag bor i Stockholm. Både värre vibrationer samt att det troligen är lite vanligare att dra ihop LAN då det är nära.
Självklart är det skillnad, det sa jag inget om, jag påpekar bara att jag inte riktigt är så säker på att vibrationer är så pass farligt som många vill få det att låta. Jag skulle inte heller bli speciellt lycklig om jag fick ett sådant paket. De bör göra allt för att minimera riskerna, både för kund och deras räkning.
För att tydliggöra vad jag finner intressant så är det väl lite som med ESD, det finns inte direkt något som visar på att det alltid gör skada, men om det händer på precis rätt sätt så kommer det gå illa, teoretiskt. Finns ju flera exempel där man helt enkelt antar att det är t ex ESD som är boven just för att inget annat förklarar varför det hände.
Ursäkta om någon trodde att jag försökte skriva att det är okej då detta inte var avsikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det finns, kontot tycks dock inte användas så där jätte mycket. http://www.sweclockers.com/profil/netonnet

Oj haha. 4 inlägg på snart 8 år.

Visa signatur