Väldigt undermålig paketering utav HDD från Netonnet
Vill slänga upp ett finger i vädret och varna andra för deras undermåliga sätt att skicka mekaniska hårddiskar.
De kommer i ett ihoprullat vadderat kuvert, inslaget i ett större paket med HELT utan annan vaddering runtom för att stabilisera dom under transporten. (utifrån mailkonversation med dom så tycks detta vara deras standard) Vilket gör att de har möjligheten att fara omkring under transport/hantering i alla led.
Album - http://imgur.com/a/VuEqM
För mig som har hållit på i drygt 15 år med postorderhandel över nätet så, är det här första gången jag har varit med om att behöva bli rejält tiltad på den här punkten på någon leverantör.
En fraktskada är en grej, felskick må vara en annan, att det fattas är lika så... Men att man inte klarat av som en gigant inom elektronik, att se till att ett så par viktiga element och känsliga delar som ett par mekaniska hårddiskar ligger relativt tryggt och bekvämt under färd från lager till kund, är ju ett stort misslyckande om inte också oprofessionellt.
Min första tanke när jag sprättade upp paketet under förra lördagen var att de hade blivit ett "ops" eller att det har gjorts ett misstag från deras sida. Så jag skickade dagen där på ett mail med bilder och beskrivning, samt en lösning som jag tyckte var rätt logiskt och schysst. Ett par nya diskar som kommer korrekt emballerade, samt en fraktsedel åt dessa för retur och jag kan stå för extra fluff i lådan inför deras retur.
Fast det skulle visa sig vara allt för mycket begärt. För en gigant som Netonnet kan tydligen inte sträcka ut fingret till en regelrätt oroad konsument, de enda de kan göra för dig är att be dig prova ifall diskarna fungerar och gör dom det, kan de absolut inte göra något mera.
De enda de kunde rå sig på att verkligen göra för mig var att skicka vidare mina synpunkter/feedback på deras paketering till den berörda personalen.
Det är också i princip vad de har gett för svar i varenda konversation inklusive från deras Kundombudsman, som nonchalant inte svarat på en vecka på mitt senaste mail (där jag tog verkligen i från tårna för få dem att förstå), trots att jag har försökt yrka och förklara varför eller vilken problematik det är för mig att ta chansen att använda dessa diskar.
Vem är dum nog och stoppar in ett par hårddiskar med en massa frågetecken på sig pga att de har fått ta extra stryk under transporten, i t ex en NAS menad som en extra livlina under semestern ifall något händer med bagaget eller att man blir bestulen ända in till kroppsluggen?
Finns inte förtroendet så installeras de inte heller. Rent logiskt kan man aldrig vara helt hundra på nånting mekaniskt eller elektroniskt håller i 3 år eller vad än garantin lovar, men det finns en trädgräns som på ett fjäll, där förtroendet finns för att de ska nå det utsatta målet iaf. Men inte efter en sån här misshandel.
Resan från deras lager i Borås till Kiruna är i vart fall 160 mil om man räknar grovt. De har hanterats/sorterats på ett eller annat sätt cirka 5 gånger innan de nådde fram, vilket helt säkert inte har skett med den beröringen vi har mellan oss människor när vi ser till och bryr oss om, om någon.
Det här är nog mitt andra köp och sista köp någonsin från Netonnet iaf. Även om man får betala en slant mera, där man t ex får med en liten kortvarig men berusande pingvinstång, så kan man då nästintill lita på att man har en seriösare uppbackning eller ett intresse från andra sidan, när det blir fel.
Jag får väl tacka för att det finns ångerrätten, trots att den försäkringen kostade mig 195kr i slutändan.