Väldigt undermålig paketering utav HDD från Netonnet

Permalänk
Medlem

Jag köpte CPU:er av Netonnet ett par gånger förra året. Samtliga levererades i ett vadderat kuvert. CPU-kartongen var mer eller mindre platt och CPU:n låg löst och skramlade i kuvertet. Som tur är så är ju CPU:er rätt robusta nuförtiden med gedigen värmespridare i ganska tjock metall, så de klarade sig fint. Men ingav ju inte direkt något förtroende.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Exakt så var ett paket från Webhallen som jag hämtade ut igår.

Produkterna verkar dock vara (visuellt) oskadade.

Jag har haft tur med mina sådanna paket med. Men rätt störande när de ändå har en rymlig låda och tillräckligt med packmaterial men ändå inte paketerar ordentligt. Jag minns inte exakt vilka butiker jag upplevt detta från men det är 2-3 av de större butikerna.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden lite, beställde en SSHD från Netonnet och fick den hemskickad igår. Hårddisken låg i en antistatpåse i ett vadderat kuvert, då har jag dessutom valt frakt med "Expressfrakt- Ombud" som kostade 49kr. Har aldrig varit med om liknande att man får en hårddisk så pass dåligt packeterad. Lite roligt att jag googlade på "skicka hårddisk vadderat kuvert" och kommer direkt till denna tråden... Detta är nog sista gången jag handlar från Netonet när man ser att de inte bättrat sin packetering efter två år.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ja detta är riktigt dåligt hanterat av Netonnet och andra e-handelsföretag som beter sig på liknande sätt.

Just mekaniska hårddiskar är känsliga för hårda plötsliga stötar som blir om de kastas runt i ovarsam posthantering dåligt packade.

Själv har jag en Seagate disk som lade av efter bara ett år köpt hos Netonnet, orkade inte leta efter kvittot så köpt en ny större istället.

Tycker också att de hårdplastlådor där diskarna ligger lösa inuti de har i butiken är tveksamma, detta då de hänger i en vanlig varukrok och är som gjorda för att glida ur handen till fritt fall mot golvet när man ska ta dem från kroken.

Tyvärr också rätt säker på att en kund som råkar tappa en disklåda bara hänger tillbaka den igen så nästa kund får ta smällen. Diskarna borde faktiskt bara hanteras och lämnas ut via kundtjänst i butiken och inte hänga helt oskyddade som de gör nu.

Det är dock rätt stor skillnad på stötar att släpa med sig datorn i en resväska på Lan som får lite små smällar och stötar jämfört med kastade/tappade lådor.

I resväskan där sitter disken monterad i chassit och rör sig inte så mycket, faran är väl om man släpper resväskan i backen från hög höjd vilket man i regel inte gör om man har en dyr speldator i den.

Det är just de kraftiga g-påkänningar som blir av att det blir brutalt tvärstopp av typen att ett paket kastas in i en pall eller ett fordon eller faller rätt i golvet som skadar.

Dessutom kan skadan visa sig först med tiden och långsamt förvärras så det är inte alls säkert man märker av den omedelbart det hänt.

Ligger disken då lös i lådan eller bara skyddad med tunn vaddering så att den träffar lådväggen vid stöten så gör packmaterialet ingen som helst nytta, det är i princip samma som att kasta den i väggen. Det är därför den ska fixeras av packmaterialet så den inte far runt.

Det är inte normala mindre stötar och omruskningar som är problemet för det brukar de klara om de är avstängda. Gränsen går oftast när stöten blir så hård att läsarmen far ut från parkeringsläget och repar skivan och läs/skrivhuvudet när armen inte kan hålla emot stöten.

Ska resväskan hanteras jämförbart så skulle den kastas iväg ett par meter till en hård krashlandning, knappast något man gör i praktiken utom kanske vid flygplanslastning fast inte ens där hanteras det i regel lika illa som i posthantering där det verkar mer vanligt att paket kastas än att de inte gör det.

Dessutom är själva storleken och vikten just sådan hos dessa paket att de inbjuder att kastas runt, tyngre saker är inte lika kastvänliga.