Hur man installerar OpenELEC på Raspberry Pi 2

Permalänk
Medlem

Hur man installerar OpenELEC på Raspberry Pi 2

Hej alla ni på sweclockers!

Jag kan tänka mig att det kommer vara en hel del nya raspberry pi fans efter att de nyligen släppt tvåan!
Man kan göra en hel del med sin raspberry men många är nog mest intresserade av XBMC

Så jag gjorde en liten video om hur man installerar OpenELEC på sin nya Raspberry Pi 2
Videon är indelad i tre delar:
Del 1: Installera "OpenELEC" och "NOOBS" @0m46s
Del 2: Få externa hårddiskar att fungera utan extern ström @5m55s
Del 3: Få automatisk undertext på filmer och tv-serier @9m55s
Del 4: Ladda ner och installera nya skal @12m21s

Videon skriker amatör-gjord men det är också precis vad den är. Redan nu kan jag säga att jag är ledsen att min mobilkamera hela tiden försöker fokusera vilket kan göra det svårt att koncentrera sig. Men hela guiden finns också som text i beskrivningen! Nog med ursäkter.

Mer information om hur man går tillväga står i videobeskrivningen :)!

Permalänk
Avstängd

Bra video! Tydligt ljud och tydliga instruktioner samt toppen att den är på svenska! Finns en hel del internationella guider men detta är nog den första på svenska jag har sett.
Att den skriker amatör-gjord är helt klart men det är ju det som är charmen med hela raspberry pi-communityt, att vem som helst kan göra en guide utan att ha nån speciell video-utrustning och fortfarande ge tydlig hjälp till dem som söker det.

Om du är ute efter lite kritik till framtida videor så kommer det här!

  • Möjligtvis kolla upp hur man kan installera eller göra något på ett annat operativsystem än Windows som t ex Linux och lägga till det som en notis eller en länk till en annan källa som visar hur man gör.

  • Kanske ge en kort förklaring om dem tekniker som används som t ex när du använder SSH i videon då alldagliga svenssons kanske aldrig har varit i kontakt med *nix-miljöer tidigare så kan det nog vara lite förvirrande( eller magiskt! ) att se nått hända genom att ändra på en text-sträng eller två.

  • Det blev en lite udda crossover i videon när du skulle visa hur man SSH:ade in till Raspberryn på datorn då upplösningen var helt annorlunda. Om du är ute efter lite alternativ till ditt inspelningsprogram( kände tyvärr inte igen det ) så ta en titt på OBS som främst är ett streaming-program men kan även strömma till filer lokalt på dator med hög kvalite( plus att det är Open Source!!! ). Har provat det själv och har fått väldigt bra resultat efter lite ändringar i inställningarna, det finns säkert nån som kan ge mer info på nätet om vad man ska ändra

Det mesta jag skrivit ovanför kan man ju självklart anta att användaren ska kolla upp själv vid behov men det skadar inte att lägga till det för att spara användaren några musklick

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Ska man behova aktivera A/V-skynk? Jag upplever cirka 200-500ms delay i bild och ljud. Har aldrig behovt aktivera detta nar jag anvant OpenELEC pa mina "riktiga" datorer.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vad har du filmat med?

Permalänk
Medlem

Varför krångla och gå vägen via NOOBS för att installera OpenELEC, snabbare, enklare och bättre att installera OpenELEC direkt:
Ladda ner: http://releases.openelec.tv/OpenELEC-RPi2.arm-5.0.3.img.gz
Packa upp (med tex: WinRAR, 7zip)
Använd: http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/files/latest/...
för att bränna imagen på sdkortet.
Sätt kortet i Pi'n och stoppa i strömmatningen så slutförs installationen.
Det finns ingen anledning att använda sig av SSH för att komma åt configfilen, det räcker att sätta i sdkortet i datorns kortläsare och öppna filen med valfritt textredigeringsprogram (wordpad, anteckningar, mfl)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för feedbacken! Det ska jag verkligen ta med mig till nästa guide :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorlessmilk:

Bra video! Tydligt ljud och tydliga instruktioner samt toppen att den är på svenska! Finns en hel del internationella guider men detta är nog den första på svenska jag har sett.
Att den skriker amatör-gjord är helt klart men det är ju det som är charmen med hela raspberry pi-communityt, att vem som helst kan göra en guide utan att ha nån speciell video-utrustning och fortfarande ge tydlig hjälp till dem som söker det.

Om du är ute efter lite kritik till framtida videor så kommer det här!

  • Möjligtvis kolla upp hur man kan installera eller göra något på ett annat operativsystem än Windows som t ex Linux och lägga till det som en notis eller en länk till en annan källa som visar hur man gör.

  • Kanske ge en kort förklaring om dem tekniker som används som t ex när du använder SSH i videon då alldagliga svenssons kanske aldrig har varit i kontakt med *nix-miljöer tidigare så kan det nog vara lite förvirrande( eller magiskt! ) att se nått hända genom att ändra på en text-sträng eller två.

  • Det blev en lite udda crossover i videon när du skulle visa hur man SSH:ade in till Raspberryn på datorn då upplösningen var helt annorlunda. Om du är ute efter lite alternativ till ditt inspelningsprogram( kände tyvärr inte igen det ) så ta en titt på OBS som främst är ett streaming-program men kan även strömma till filer lokalt på dator med hög kvalite( plus att det är Open Source!!! ). Har provat det själv och har fått väldigt bra resultat efter lite ändringar i inställningarna, det finns säkert nån som kan ge mer info på nätet om vad man ska ändra

Det mesta jag skrivit ovanför kan man ju självklart anta att användaren ska kolla upp själv vid behov men det skadar inte att lägga till det för att spara användaren några musklick

Tack för feedbacken! Det ska jag ta med mig till nästa guide :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad har du filmat med?

Min mobilkamera (Oneplus One).. Har för nuvarande en beta version av Android lolipop 5.0 så kameran är inte helt optimerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ska man behova aktivera A/V-skynk? Jag upplever cirka 200-500ms delay i bild och ljud. Har aldrig behovt aktivera detta nar jag anvant OpenELEC pa mina "riktiga" datorer.

Hum... ingen aning, jag har i alla fall rätt sync med bild och ljud på min Raspberry Pi 2, så du kanske ska testa att installera om OpenElec eller koppla in en annan skärm och se om det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Varför krångla och gå vägen via NOOBS för att installera OpenELEC, snabbare, enklare och bättre att installera OpenELEC direkt:
Ladda ner: http://releases.openelec.tv/OpenELEC-RPi2.arm-5.0.3.img.gz
Packa upp (med tex: WinRAR, 7zip)
Använd: http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/files/latest/...
för att bränna imagen på sdkortet.
Sätt kortet i Pi'n och stoppa i strömmatningen så slutförs installationen.
Det finns ingen anledning att använda sig av SSH för att komma åt configfilen, det räcker att sätta i sdkortet i datorns kortläsare och öppna filen med valfritt textredigeringsprogram (wordpad, anteckningar, mfl)

Självklart kan man göra så också! Men jag ville också ha andra saker på min Rpi2 och NOOBS verkade klara av det! Har framtida planer om att installera Retropi och det skulle vara nice att kunna välja Retropi eller OpenELEC när jag startar min Rpi2
SSH tyckte jag kunde vara nödvändigt att kunna för framtida redigeringar så slipper du jobbet att hämta sd-kortet, koppla in det i datorn, jada jada..
Men det här är en skön grupp av Rpi2 människor, jag tycker du också ska göra en guide på svenska hur man installerar det på det snabba sättet! Fler svenska Rpi2 videoguider till folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirlez:

Min mobilkamera (Oneplus One).. Har för nuvarande en beta version av Android lolipop 5.0 så kameran är inte helt optimerad

Hehe. Anade att det vara en Oneplus. Den telefonen är helt värdelös på autofokus. Den "pumpar" hela tiden.

Men trots det så blev det en kanonbra video