Windows 7, Någon tar kontroll över datorn.

Permalänk

Windows 7, Någon tar kontroll över datorn.

Tjena, skriver från laptopen atm eftersom problemet är på speldatorn. Det började igår kväll när jag lirade BF4. Jag hade precis spawnat på en helt vanlig server och så började min gubbe röra sig av sig självt, skjuta och löd bara vad jag gjorde till hälften. Så skrev den i chatten av sig självt också. Inget sammanhängande utan bara typ "wradwasdrr" som om den försökte styra gubben. Jag stängde därefter ner spelet men då började den öppna en massa utforskar fönster och skrev en massa random text i rutorna den lyckades få upp samt att flytta runt rutor. Problemet upphör dock när jag drar ut nätverkskabeln. Ingen annan i familjen har problemet på sin datorn, så jag undrar. När jag precis startat upp datorn så tar det cirka 5 minuter innan den börjar hålla på så där igen. Jag skriver det här i hopp om att inte behöva formatera datorn igen för jag har extremt mycket spel och grejer på den, och vi kör via tele nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Tjena, skriver från laptopen atm eftersom problemet är på speldatorn. Det började igår kväll när jag lirade BF4. Jag hade precis spawnat på en helt vanlig server och så började min gubbe röra sig av sig självt, skjuta och löd bara vad jag gjorde till hälften. Så skrev den i chatten av sig självt också. Inget sammanhängande utan bara typ "wradwasdrr" som om den försökte styra gubben. Jag stängde därefter ner spelet men då började den öppna en massa utforskar fönster och skrev en massa random text i rutorna den lyckades få upp samt att flytta runt rutor. Problemet upphör dock när jag drar ut nätverkskabeln. Ingen annan i familjen har problemet på sin datorn, så jag undrar. När jag precis startat upp datorn så tar det cirka 5 minuter innan den börjar hålla på så där igen. Jag skriver det här i hopp om att inte behöva formatera datorn igen för jag har extremt mycket spel och grejer på den, och vi kör via tele nätet.

Börja med att köra dator i felsäkert läge och göra en rensning av skadlig kod mha t.ex Malwarebytes som du laddat ner till och kör från en USB-sticka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är någon som på något sätt fått kontroll över din dator genom fjärrstyrning, teamviewer eller liknande.

Börja med att ladda ner malwarebytes från en annan dator till en usb sticka, dra ut nätverkskabeln till din speldator och starta datorn i felsäkert läge (skiljer sig hur man gör detta beroende på moderkort). Väl inne i datorn (i felsäkert läge) så stoppar du i din usb-sticka och kör igång malwarebytes bör fungera utan att uppdatera malwarebytes. Sök igenom datorn osv. Hittar den inget så är det bra, men du kan ju söka med fler antivirusprogram om du vill. Sen är det nog dags att byta lösenord på ALLT du någonsin använt som du vill ha kvar

/RasmusC

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Helt klart någon skadlig kod i datorn. Kör Malwarebytes i felsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Tjena, skriver från laptopen atm eftersom problemet är på speldatorn. Det började igår kväll när jag lirade BF4. Jag hade precis spawnat på en helt vanlig server och så började min gubbe röra sig av sig självt, skjuta och löd bara vad jag gjorde till hälften. Så skrev den i chatten av sig självt också. Inget sammanhängande utan bara typ "wradwasdrr" som om den försökte styra gubben. Jag stängde därefter ner spelet men då började den öppna en massa utforskar fönster och skrev en massa random text i rutorna den lyckades få upp samt att flytta runt rutor. Problemet upphör dock när jag drar ut nätverkskabeln. Ingen annan i familjen har problemet på sin datorn, så jag undrar. När jag precis startat upp datorn så tar det cirka 5 minuter innan den börjar hålla på så där igen. Jag skriver det här i hopp om att inte behöva formatera datorn igen för jag har extremt mycket spel och grejer på den, och vi kör via tele nätet.

Börja med att tömma allt i webbläsaren om det finns nått skräp som spökar där. Historik, cookies, lösenord osv. Bort med allt!

1: Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware och installera
2: Starta datorn i FELSÄKERT LÄGE utan internet
3: Kör en anpassad scanning med Malwarebytes (Custom Scan på engelska)

4: När Malwarebytes scannat klar slänger du alla filer i karantän
5: Starta om datorn
6: Gå tillbaks till Malwarebytes och radera filerna från karantän

Permalänk

Hej igen. Nu har jag kört malwarebytes och tagit bort cirka 36 saker som programmet hittat. Men det funkade inte. Programmet/personen/whatever försöker gå in på start/alla program och rotar runt där medans den skriver en massa random "AAWwwasssd" och klickar runt. Vad gör jag nu? =/

Permalänk

Tänkte lite snabbt att det kanske är ett bluetooth tangentbord från grannen som blivit sammankopplat med din dator av misstag? Värt att kolla iallafall. Stäng av all bluetooth och se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Hej igen. Nu har jag kört malwarebytes och tagit bort cirka 36 saker som programmet hittat. Men det funkade inte. Programmet/personen/whatever försöker gå in på start/alla program och rotar runt där medans den skriver en massa random "AAWwwasssd" och klickar runt. Vad gör jag nu? =/

Koppla ner datorn från internet så den inte kan bli fjärrstyrd under tiden du fortsätter rensa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Koppla ner datorn från internet så den inte kan bli fjärrstyrd under tiden du fortsätter rensa.

Problemet kommer bara efter jag varit uppkopplad till internet ett tag, säg 5-10 min.

Far min kör tangentbord och mus via bluetooth, kan ju vara så att det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Problemet kommer bara efter jag varit uppkopplad till internet ett tag, säg 5-10 min.

Far min kör tangentbord och mus via bluetooth, kan ju vara så att det är det som är problemet.

Förklarar inte att felet endast uppstår då du har internetanslutning, dvs har inte med bluetooth att göra.

Helt klart malware.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Man kan skanna med en frisk dator i mot den via en korsad kabel och hålla internet borta
ta en gammal dator som du sen lägger in ett tungt antivirus + olika malware sökare
använder själv Kaspersky Internet Security den bruka hitta det mesta finns andra bra antivirus men ta ett som kan söka av nätverk

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Ladda ner Kaspersky Rescue Disk, bränn ner ISOn på en skiva och boota med den, uppdatera virusdatabasen via internet och låt den scanna igenom datorn efter virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmercy:

Ladda ner Kaspersky Rescue Disk, bränn ner ISOn på en skiva och boota med den, uppdatera virusdatabasen via internet och låt den scanna igenom datorn efter virus.

De går vist att göra den på USB med
http://support.kaspersky.com/8092

kan funka
Tack för tipset darkmercy kan vara bra att ha till framtiden

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av darkmercy:

Ladda ner Kaspersky Rescue Disk, bränn ner ISOn på en skiva och boota med den, uppdatera virusdatabasen via internet och låt den scanna igenom datorn efter virus.

Gjorde det du skrev, funkade fint 15 min, sen satt det igång igen. Problemet kvarstår. =(

Kan lägga till att jag prövat avinstallera mus och tangentbord drivrutinerna samt flytta båda kontakterna till andra usb portar, hjälpte inte.

Permalänk

Har löst felet verkar det som. Det jag gjorde var att gå in på enheter och skrivare och ta bort drivrutin + avaktivera alla mus och tangentbord relaterade grejer som inte hette exakt det vad min mus och tangentbord heter. Har lirat i två timmar nu utan problem. Tack för hjälpen! Hör av mig igen om det krånglar.

Permalänk

Felet har kommit tillbaks. Nu har jag två Ospecifierade enheter i Enheter och skrivare som heter "logitech lgvirhid 49713" och "logitech lgvirhid 49714" som jag inte har en aning om vad det är för nått.

EDIT: Jag googlade den ena och då fick jag fram en tråd från logitechs hemsida om ett Logitech G13, som är ett tangentbord. Jag vet inte om det har något med saken att göra men tänkte lägga till det.

Permalänk

samma grej hänt mig senaste dagarna

@Braxfanskap:

Jag har samma sak, har skannat datorn med malwarebytes, forfarande nån konstig människa på andra sidan som verkar va jävligt beroende av följande fras "TA SIG UR BEROENDE". och hållt på stört mitt spelande och chattande i twitch och det roliga är att nånstans där började hela skiten med just den frasen. den har tagit över chatt, facebook chatt och twitch. även notepad har jag sett det är, sen försökte nån använda min chatt till sprida konstiga länkar. men jag ska göra som ni andra sagt, gå in i safemode och skanna från USB.

Permalänk
Medlem

There have always been ghosts in the machine. Random segments of code, that have grouped together to form unexpected protocols. Unanticipated, these free radicals engender questions of free will, creativity, and even the nature of what we might call the soul. Why is it that when some robots are left in darkness, they will seek out the light? Why is it that when robots are stored in an empty space, they will group together, rather than stand alone? How do we explain this behavior? Random segments of code? Or is it something more? When does a perceptual schematic become consciousness? When does a difference engine become the search for truth? When does a personality simulation become the bitter mote... of a soul?

Fan va sur jag skulle bli om era datorer är början till AI:n som vill förgöra mänskligheten och jag måste offra min speltid till att agera hjälte och styra upp allt.