Garantiärende utav grafikkort som utgått ur sortimentet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Garantiärende utav grafikkort som utgått ur sortimentet.

Hej!

Min bror lämnade in ett grafikkort på garantiärende på ett grafikkort som är 2.5år gammalt.
Där sa ni i butiken att det är värdeminskning på produkten och att han i sådanafall skulle få något som är likvärdigt det kortet som det är värt idag.

Jag undrar lite hur ni tänker här?

Om man skall gå prismässigt så är det ju ett motsvarande ett betydligt sämre grafikkort.
Byter ni inte likvärdigt kort rent allmänt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Man brukar ju få ett kort som är likvärdigt i prestanda snarare än pris. Så en toppmodell för ett par år sen brukar ge en låg/medium-modell idag som garantigrej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av TimMy2003:

Förstår ditt resonemang och antar att d gäller om man köper en highend produkt.
I detta fallet var det under tiden vid inköp mest "bang for the buck"
2800kr. Motsvarande idag prestanda mässigt är ju 760 eller 960.

#svarade på borttaget inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av TimMy2003:

Förstår ditt resonemang och antar att d gäller om man köper en highend produkt.
I detta fallet var det under tiden vid inköp mest "bang for the buck"
2800kr. Motsvarande idag prestanda mässigt är ju 760 eller 960.

Du har inte ens skrivit vilket kort det rör sig om och verkar blanda ihop likvärdigt pris med likvärdig prestanda.
Säg att exakt samma kort fanns kvar men nu kostade 50% av vad ni köpte det för, tycker ni att ni skulle få 2st på garanti då eller?

8=======================================================================D
Så stor minst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

Du har krav på ett grafikkort med likvärd prestanda. Det är det du kan kräva. Om det kostar mer eller mindre är irrelevant.

Jag tillverkar Elektronisk Background Music Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av TimMy2003:

Hej!

Min bror lämnade in ett grafikkort på garantiärende på ett grafikkort som är 2.5år gammalt.
Där sa ni i butiken att det är värdeminskning på produkten och att han i sådanafall skulle få något som är likvärdigt det kortet som det är värt idag.

Jag undrar lite hur ni tänker här?

Om man skall gå prismässigt så är det ju ett motsvarande ett betydligt sämre grafikkort.
Byter ni inte likvärdigt kort rent allmänt?

Likvärdigt i form av funktion, dvs prestanda, eller helt passiv kylning eller röda lampor som blinkar. Ni som kund avgör om ni anser att inets förslag är likvärdig till er defekta produkt.

Självklart kan in inte begära en 4×dyrare produkt, då får ni pengarna tillbaka +ränta -värdeminskningen.

Sedan har de(och övriga försäljare) några i butikspersonalen som inte är speciellt kunniga kring konsumentköplagen. Bara att slänga ett mail till Inet så löser det sig om någon i butiken säger något tokigt.
Låter som personalen har tolkat lagen lite vanskligt och sedan kommunicerat lite bristfälligt till dig.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Ursäkta mig. Missade skriva att det gäller ett Gigabyte 660ti.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av TimMy2003:

Ursäkta mig. Missade skriva att det gäller ett Gigabyte 660ti.

Kan vara värt att nämna att syftningsfel är vanliga, din rubrik är lätt att tolka som att garantiärendet har utgått, dvs runnit ut i sanden. Fast du egentligen menar att grafikkortet utgått från sortimentet.

Läs ovanstående inlägg så är du med på vad inet egentligen menar.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/svenska-g...

Där så ser du att det blir tex amd 270x, nvidia 760, nvidia 960 som är inom samma prestanda heller bätrre.
Vilket kort vart ni erbjudna?

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan vara värt att nämna att syftningsfel är vanliga, din rubrik är lätt att tolka som att garantiärendet har utgått, dvs runnit ut i sanden. Fast du egentligen menar att grafikkortet utgått från sortimentet.

Läs ovanstående inlägg så är du med på vad inet egentligen menar.

Tack jag har ändrat till en tydligare topic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Ärendet är nu löst.

Vi fick två valmöjligheter antingen reparera kortet vilket kunde vara några veckors leveranstid eller ta emot en kreditfaktura.
Vi valde att ta en kreditfaktura som var generös och göra en lättare uppgradering till ett nyare kort.
Från det att kortet lämnades in i deras butik tills felsökning och ärendet hanterats gick inte ens en arbetsdag.

<3 Inet

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av TimMy2003:

Ärendet är nu löst.

Vi fick två valmöjligheter antingen reparera kortet vilket kunde vara några veckors leveranstid eller ta emot en kreditfaktura.
Vi valde att ta en kreditfaktura som var generös och göra en lättare uppgradering till ett nyare kort.
Från det att kortet lämnades in i deras butik tills felsökning och ärendet hanterats gick inte ens en arbetsdag.

<3 Inet

Skönt att höra att det löste sig för dig och du är nöjd!

Glad påsk!

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter