EVGA släpper flashiga Pro SLI Bridge V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

I praktiken antar jag du har rätt, men kan inte låta bli att poängtera två saker:
Givetvis kan du aldrig kyla något till under 0K. Däremot kan man kyla saker till 0K.

För det andra, så räcker det med ca 100K (-170C) för att göra vissa material supraledare. Vilket borde göra det mycket enkelt att nå extremt hög SNR.

Fast man kan väl inte kyla ner något till 0 kelvin på riktigt? Du kan kyla ner något så att det går mot 0 kelvin, men inte till 0 kelvin. För att ett objekt ska kunna nå 0 kelvin måste man kyla ner det i ett utrymme som är under 0 kelvin, vilket är omöjligt. Du kan få det vackert förklarat här så slipper jag tjata om termodynamik

Sen när det kommer till supraledare kan jag inte se hur man någonsin (med modern teknik) skulle kunna använda något existerande material till en kabel, dvs något med en viss grad av flexibilitet och användavänlighet. Vi kan ju gå igenom en lista med enkla supraledare och se de sjukt låga temperaturer som krävs för att uppnå supraledning. Det finns såklart oxider, keramiska material med mera som är betydligt bättre supraledare än de som visas på min snabbgooglade lista :D. Det finns material som endast behövs kylas ner till så lite som 138 kelvin, vilket är ca 138 celcius. Detta är fortfarande på tok för svårt att upprätthålla för att kunna berättiga användningsområdet av supraledaren som en kabel (Wikipediareferens för att jag är lat).

Vi kan väl sammanfatta det hela med att "audiofiler" är lite skumma och ibland naiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

En snabb googling ger ganska många resultat på moddade SLI bryggor som ser bra mycket bättre ut än den här plastklossen.

Ifall du missade det, så sade han "byggt din egen", altså inte modifierat en annan sli brygga.
Det är ganska stor skillnad, är det inte?

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Ifall du missade det, så sade han "byggt din egen", altså inte modifierat en annan sli brygga.

I det här fallet så tycker jag inte det då diskussionen handlade om hur vida folk är villiga att betala för design utöver funktion.
I praktiken är det skillnad men om man är ute efter design behöver man väl inte bygga hela bryggan själv när det går att modda? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Kommentaren var väl just att: "köpa saker färdiga ger inga pluspoäng alls eftersom det just är färdigköpt." vilket fick responsen: "Kom tillbaka när du gjort din egen SLI brygga". Det sades aldrig byggt, det var gjort som gällde Gjort är otroligt ospecifikt (faktiskt lite inkorrekt, man GÖR inte SLI-bryggor på det sättet).

Om Tvelander hade sagt tillverkat hade det varit en annan sak, men gjort kan lika gärna vara designat eller modifierat. Det spelar egentligen ingen större roll, och dessutom känns det relativt dumt att "bygga" kablar helt från grunden. Att modifiera dom, sleeve'a om dom eller göra något special med dom för utseende, funktion eller diverse kan jag stå bakom. Det är tex förbannat jobbigt att hitta en VGA till SCART-kabel på kort varsel, och det kan vara vettigt att modda ihop en egen då!

Du får gärna rätta mig om jag refererar till fel konversation Det spårade ut lite redan innan det här. Vissa vill betala för looks, andra inte. Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Fast man kan väl inte kyla ner något till 0 kelvin på riktigt? Du kan kyla ner något så att det går mot 0 kelvin, men inte till 0 kelvin. För att ett objekt ska kunna nå 0 kelvin måste man kyla ner det i ett utrymme som är under 0 kelvin, vilket är omöjligt. Du kan få det vackert förklarat här så slipper jag tjata om termodynamik

Med laserkylning så ska det vara teoretiskt möjligt vad jag vet. 10^-10K har trotts allt uppnåtts i praktiken: http://ltl.tkk.fi/wiki/LTL/World_record_in_low_temperatures

Edit: Okej, det kanske inte är möjligt med den metoden heller, inte för makroskopiska objekt iaf. Men nära nog för att vara rimligt att avrunda till 0 ^^

Skrivet av Fluffarn:

Sen när det kommer till supraledare kan jag inte se hur man någonsin (med modern teknik) skulle kunna använda något existerande material till en kabel, dvs något med en viss grad av flexibilitet och användavänlighet. Vi kan ju gå igenom en lista med enkla supraledare och se de sjukt låga temperaturer som krävs för att uppnå supraledning. Det finns såklart oxider, keramiska material med mera som är betydligt bättre supraledare än de som visas på min snabbgooglade lista :D. Det finns material som endast behövs kylas ner till så lite som 138 kelvin, vilket är ca 138 celcius. Detta är fortfarande på tok för svårt att upprätthålla för att kunna berättiga användningsområdet av supraledaren som en kabel (Wikipediareferens för att jag är lat).

Vi kan väl sammanfatta det hela med att "audiofiler" är lite skumma och ibland naiva?

Nej, det var just därför jag sa att han hade rätt i praktiken. Enda anledningen till att jag nämnde det var att han själv tog upp sådanna extrema fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av axelpaxel:

Hur kan en sli-brygga vara anpassad för högre upplösning...

Exakt ,Jag för min del brukar använda min dator till spel och surf. Men det är klart en del kanske sitter och glor på sitt fönster i sin chassisida dagarna i ända? Vad vet jag alla har vi olika böjelser:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift