Permalänk

Testa Psu? Datorn startar om sig.

Min dator
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1018180/2011-10-20
+ Asus GeForce GTX 780 3GB DDR5 DirectCU II

Har nu börjat starta om sig själv ganska direkt (3-8min) efter att spelet körts igång. D3, WOT, DIE, mm
Dator starta inte om sig om jag använder den till normalt surfande eller film tittande.

Har testat dvs program för att testa grafikkortet och cpu de blir inte överdrivet varma. Nu tror jag att det är Psu:n som börjat lägga av.

Finns det några bra korrekta program jag kan feltesta själv innan jag lämnat tillbaka för garantivärde.

Vill ju vara 100% på att det är på psu:n felet ligger.

Permalänk
Medlem

Om ditt fel beror på att nätagget inte klarar att leverera tillräckligt med ström borde ju samma fel skett när du stresstestat CPU/grafikkort.

Har du testat minnet? Prova att testa minnesstickorna var för sig i olika portar och se om felet fortfarande är kvar, samt kör Memtest86.

Permalänk

Testar tack.

Permalänk

Har nu testat med memtest86. Det gav inga fel.

Nya idéer?

Permalänk
Medlem

Får du BSOD eller krashar datorn direkt till avstängt läge?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kolla så inte moderkortets kondensatorer börjat svullna/läcka...
(Förutsätter att du inte kör någon överklock.)

EDIT: reset av BIOS (ClrCmos) kan ibland lösa de märkligaste fel...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Inget BSOD rakt till Död för att sen startas om
cpu kylaren är ok och ny pasta.

Datorn är inte över klockad. Och alla kondensatorer är hela.