Kontroller till Wii U?

Permalänk
Medlem

Kontroller till Wii U?

Hej,

Jag har sen tidigare ett vanligt Wii(chippat) med 2 Wii Remotes(utan motion plus). Nu har jag även fått tag på ett Wii U och där ingår då endast den stora kontrollen med skärm så frågan är om jag behöver köpa något för 2 spelare?

Det som ser mest intressant är Pro kontrollen men den ska tydligen inte fungera till alla spel? Hur fungerar gamla Wii remote till Wii U?

De spel jag siktar på är
- Mario Kart 8
- Super Mario 3D World
- Donkey kong Country : Tropical Freeze
- Super Mario Bros U med Luigi
- Kirby and the rainbow paintbrush
- Pikeman 3

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Pro controller till mitt Wii U och har aldrig varit så nöjd, det är en väldigt bra kontroller, och använder nästan bara den även när jag spelar singleplayer. Wii kontrollerna ska väl fungera också så vitt jag vet, men då är en stadig bra handkontroll som Pro mycket bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har sen tidigare ett vanligt Wii(chippat) med 2 Wii Remotes(utan motion plus). Nu har jag även fått tag på ett Wii U och där ingår då endast den stora kontrollen med skärm så frågan är om jag behöver köpa något för 2 spelare?

Det som ser mest intressant är Pro kontrollen men den ska tydligen inte fungera till alla spel? Hur fungerar gamla Wii remote till Wii U?

De spel jag siktar på är
- Mario Kart 8
- Super Mario 3D World
- Pikeman 3

Wiimote+nunchuk går att använda till alla där utom Kirby och samma för Wii U Pro.
Kirby kräver Gamepaden eftersom du spelar med touch controls.

Rekommenderar dock starkt en Pro. Speciellt för Tropical Freeze av spelen du nämnde. Om man kör det med wiimote måste man sitta och skaka hela tiden för att rulla medan man gör det med ett knapptryck istället på Pro. Den är också bra mycket skönare för de andra spelen.

Sidenote:
Bästa sättet att spela Pikmin på är att ha Gamepaden stående på sidan som karta och köra med Wiimote+nunchuk.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hej,

De spel jag siktar på är
- Mario Kart 8
- Super Mario 3D World
- Pikeman 3

Såhär funkar det, en Wii U Pro controller fungerar helt enkelt med endast Wii U spel, medan Wii remotes fungerar med i princip både med de flesta Wii U spel och alla Wii spel. Mitt tips är att du skaffar Wii U Pro controller då den är väldigt ergonomiskt och sitter perfekt i handen, men om du till exempel ska spela New Super Mario Bros U i multiplayer så krävs det två kontroller bortsett från gamepaden(stora kontrollen med skärm) eftersom gamepaden inte stöds när man spelar med flera, utan den blir istället en boost kontroll. Därför föreslår jag att du köper två Wii U Pro controller. När det gäller Wii remotes rekommenderas att man använder remotes med inbyggd motionplus då de flesta Wii och Wii U spel kräver motionplus funktionen. Jag personligen föredrar Wii U Pro till de flesta av mina spel, använder knappast min gamepad även om den är bekväm att köra med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Såhär funkar det, en Wii U Pro controller fungerar helt enkelt med endast Wii U spel, medan Wii remotes fungerar med i princip både med de flesta Wii U spel och alla Wii spel. Mitt tips är att du skaffar Wii U Pro controller då den är väldigt ergonomiskt och sitter perfekt i handen, men om du till exempel ska spela New Super Mario Bros U i multiplayer så krävs det två kontroller bortsett från gamepaden(stora kontrollen med skärm) eftersom gamepaden inte stöds när man spelar med flera, utan den blir istället en boost kontroll. Därför föreslår jag att du köper två Wii U Pro controller. När det gäller Wii remotes rekommenderas att man använder remotes med inbyggd motionplus då de flesta Wii och Wii U spel kräver motionplus funktionen. Jag personligen föredrar Wii U Pro till de flesta av mina spel, använder knappast min gamepad även om den är bekväm att köra med också.

Hmm så vad du säger är att gamepaden går inte att spela med om man är ex 2 spelare? Låter väldigt konstigt? Pro kontrollerna verkar inte ju inte vara jätte billiga direkt, Elgiganten tog 750 kr / st men jag har sett priser på 500 kr, det är såfall 1000 kr i bästa fall.

Det låter också som att mina äldre Wii remotes utan motion plus är mer eller mindre värdelösa till Wii U spelen jag nämner? Jag kan alltså inte använda dem för att ex spela 2 spelare på Super Mario U?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Står på baksidan av spelfodralen vilka kontroller som fungerar. Jag använder mig utav Gamepaden och 4 st WiiMotes + nunchucks. Har fungerat klockrent hittills för alla spel jag spelat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Står på baksidan av spelfodralen vilka kontroller som fungerar. Jag använder mig utav Gamepaden och 4 st WiiMotes + nunchucks. Har fungerat klockrent hittills för alla spel jag spelat.

Har samtliga av dina Wii remotes motion plus eller är det av den äldre versionen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har samtliga av dina Wii remotes motion plus eller är det av den äldre versionen?

Två har inbyggt motion plus, två har det inte. Har däremot två adaptrar med motion plus till de äldre men de är aldrig påkopplade. Tror inte speciellt många spel använder sig utav motion plus.

Hittade en lista:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_that_support_Wii_MotionPlus

Visa signatur

Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hmm så vad du säger är att gamepaden går inte att spela med om man är ex 2 spelare? Låter väldigt konstigt? Pro kontrollerna verkar inte ju inte vara jätte billiga direkt, Elgiganten tog 750 kr / st men jag har sett priser på 500 kr, det är såfall 1000 kr i bästa fall.

Det låter också som att mina äldre Wii remotes utan motion plus är mer eller mindre värdelösa till Wii U spelen jag nämner? Jag kan alltså inte använda dem för att ex spela 2 spelare på Super Mario U?

Fyndiq.se kör lite rea på dom just nu
https://fyndiq.se/product/680561-svart-pro-controller-for-nin...
https://fyndiq.se/product/593168-vit-pro-controller-for-ninte...

Så passa på

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

De dock inte original, då har jag fått bättre förslag av archie : http://www.aliexpress.com/item/2014-New-Black-Classic-Dual-An... Troligen samma kontroll men mycket billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Två har inbyggt motion plus, två har det inte. Har däremot två adaptrar med motion plus till de äldre men de är aldrig påkopplade. Tror inte speciellt många spel använder sig utav motion plus.

Hittade en lista:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_that_support_Wii_MotionPlus

Om den listan stämmer så var det verkligen inte många som krävde mtion plus av Wii U spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om den listan stämmer så var det verkligen inte många som krävde mtion plus av Wii U spelen.

Nä precis, och med tanke på de spel som du har tänkt att spela så tror jag att dina WiiMotes kommer fungera alldeles utmärkt. Testa först, köp annat sedan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Neon:

När det gäller just New Super Mario Bros U kan du köra med gamepad som single player men vid multiplayer fungerar gamepad enbart som en boost kontroll, dvs du kan bara skapa plattformar med hjälp av pekskärmen för de dom som spelar. Men annars i andra spel ska det inte vara ett problem att spela både med gamepad och andra alternativa kontroller i multi. Oj, 750 är alldeles för mycket, det ska vara högst 489:- på Wii U Pro. Vad som gäller vilka spel som stödjer motionplus har jag ingen aning om.