Fläkt problem på EVGA GTX 970, ena fläkten maxar andra still

Permalänk
Medlem

Fläkt problem på EVGA GTX 970, ena fläkten maxar andra still

Hejsan,

Nått knas med mitt EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0.

Vid spel eller stress i AIDA spinner ena fläkten upp till max medans den andra står helt still. Låter som fan, ca 80 dBA mätt med telefonen med öppet chassi strax bredvid. Tittar jag samtidigt i GPU monitorn i EVGAs OC Scanner X är tempen ca 50°C men fläkt hastigheten står enligt den på 0%, idle är tempen ca 39.

När ena fläkten maxxat upp som den gör så är enda sättet att få tyst på den att stänga av datorn, den varvar aldrig ner av sig själv samt fortsätter spinna högt om jag bara tar en restart av datorn.

Några förslag?

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Hade ett snarlikt problem med mitt första MSI. Bara att reklamera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hm, så kortet som är knas med andra ord...?

Permalänk
Medlem

Har även problem med att datorn stängs ner och startar om bara några sekunder efter upp start. Händer ganska sällan och slumpmässigt. Kan detta också bero på defekt kort?

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du fått en väldigt tidigt modell. Kontrollera din part nummer här.
http://forums.evga.com/EVGA-GTX-970-ACX-Firmware-Update-v11-m...

Permalänk
Medlem

Hände mig också på mina båda första MSI, reklamerade och fick nytt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Förmodligen har du fått en väldigt tidigt modell. Kontrollera din part nummer här.
http://forums.evga.com/EVGA-GTX-970-ACX-Firmware-Update-v11-m...

Nope, sluter på 3975-KR så mitt kort är av nyare batch och denna uppdatering bör vara applicerad.

Permalänk
Medlem

Gah...nu frös sig datorn helt och korter blev skit varmt! ...inga fläktar alls gick!

Permalänk
Medlem

Var ner och lämnade tillbaka det till Inet och när jag kom hem så hade supporter ärendets status ändrats först till "påbörjat" och lite senare till "Väntar på reservdel / utbytesenhet"!

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt kort idag och funkar hur bra som helst.

Spenderat några timmar med Dying Light, allt maxat, stadiga 60fps och fläktarna har inte ens börjat snurrat (hörbart)!