ska man satsa på ASUS R9 290X matrix platinum? ni som har det är det bra kort? hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

hjälpte det dig nåt då du hade uppdaterat bios till den senaste då? hjälpte det dig för lägre temps eller nåt sånt då?
80 grader och det är fabriksöverklockat eller har du klockat det själv? 80 grader om det är redan överklockat så är det ju ändå bra temp för gpun och förståndligt i å med att det är OC version.

Det är ej OC versionen jag har. Jag uppdaterade biosen ganska direkt när jag fick kortet kan inte säga säkert om jag märkte något men det står att det ska förbättra stabiliteten bland annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Det är ej OC versionen jag har. Jag uppdaterade biosen ganska direkt när jag fick kortet kan inte säga säkert om jag märkte något men det står att det ska förbättra stabiliteten bland annat.

varför flasha bios om kortet funkar då? är inte bra att pilla på sånt om saker redan funkar

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerFX:

Så vad tycker du det har å göra med då? Har fått veta nu att det är VRM tempen som dom haft problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara köp ett grafikkort nu så vi får ett slut på detta ältande.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Är snarare den kyler delar runt GPU:n bättre än asus kylare och är tystare.

Ok, vad det nu har för reell betydelse. Så vitt jag vet så är VRM specifierat för 125 grader på Hawaii.

Sedan angående ljudnivå och temperatur så är onekligen Tri-X bättre men jag vidhåller att DirectCUII inte är så kass som andra personer här inne har velat göra gällande.

Tri-X

Dold text

DirectCUII

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

@Mange43: Hahaha...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Ok, vad det nu har för reell betydelse. Så vitt jag vet så är VRM specifierat för 125 grader på Hawaii.

Sedan angående ljudnivå och temperatur så är onekligen Tri-X bättre men jag vidhåller att DirectCUII inte är så kass som andra personer här inne har velat göra gällande.

Tri-X

DirectCUII

Självklart, men dom med stock kylaren (lövblåsen), har korten efter något år gått sönder (troligen för hög temp).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Bara köp ett grafikkort nu så vi får ett slut på detta ältande.

Detta är en tråd och fortsätter snacka om vi vill.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men dom med stock kylaren (lövblåsen), har korten efter något år gått sönder (troligen för hög temp).

Vad för kort pratar du om nu?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

Vad för kort pratar du om nu?

Denna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

varför flasha bios om kortet funkar då? är inte bra att pilla på sånt om saker redan funkar

Det är ganska självklart, för att jag vill få ut det mesta hur grafikkortet.
Att det finns nyare bios att ladda ner betyder oftast att det är saker som behövde förbättras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Det är ganska självklart, för att jag vill få ut det mesta hur grafikkortet.
Att det finns nyare bios att ladda ner betyder oftast att det är saker som behövde förbättras.

Man tycker ju att sånt ska man inte behöva göra men jag gör det med isf då. Hade du ASUS R9 290X DCII OC eller utan OC ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerFX:

Så vad tycker du det har å göra med då? Har fått veta nu att det är VRM tempen som dom haft problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Fläktkurvan..

Permalänk
Avstängd

Tjena nu har jag mitt ASUS R9 290X DCII hemma och installerat å klart utan problem och kört unigine valley samt 3Dmark och BF4 och gpu tempen sträcker sig sakta till 70 grader och har till å med kollat hur det ser ut för vrm tempsen och i load kommer ena tempen upp till mellan 50-60 och andra vrm temp till 70 och då är det en kvart eller halvtimma med unigine valley. Har klockat det jätte lite utan märkb ar höjning av tempsen så detta kortet jag har fått verkar inte alls lida av temp problemen som folk har påståt. Har desvärre inte gjort någon fläktkurva heller utan kör det fast på 50%. Jag är sjukt nöjd med mitt kort och var verkligen ett snyggt kort och stort och riktigt snyggt med dessa klistermärken man sätter på kylaren och jag har dessutom jämnfört detta mot mitt tidigare 280X och jäklar vilken skillnad det har blivit i benchmarks och i spelen jag spelar stort + för detta kort jag är skit nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

Tjena nu har jag mitt ASUS R9 290X DCII hemma och installerat å klart utan problem och kört unigine valley samt 3Dmark och BF4 och gpu tempen sträcker sig sakta till 70 grader och har till å med kollat hur det ser ut för vrm tempsen och i load kommer ena tempen upp till mellan 50-60 och andra vrm temp till 70 och då är det en kvart eller halvtimma med unigine valley. Har klockat det jätte lite utan märkb ar höjning av tempsen så detta kortet jag har fått verkar inte alls lida av temp problemen som folk har påståt. Har desvärre inte gjort någon fläktkurva heller utan kör det fast på 50%. Jag är sjukt nöjd med mitt kort och var verkligen ett snyggt kort och stort och riktigt snyggt med dessa klistermärken man sätter på kylaren och jag har dessutom jämnfört detta mot mitt tidigare 280X och jäklar vilken skillnad det har blivit i benchmarks och i spelen jag spelar stort + för detta kort jag är skit nöjd!

Gött varför det "klagas" är för det är endast luftkylning på komponenterna runt gpu, alltså inga kylflänsar eller något liknande som hjälper till att fördela värmen.

Men hoppas ASUS gör bättre jobb med 300 serien och inte fuskar som tidigare.

Visa signatur