SweClockers flyttar till Glesys – ny driftmiljö

Permalänk
Melding Plague

SweClockers flyttar till Glesys – ny driftmiljö

Inatt flyttar vi SweClockers till en ny driftmiljö hos Glesys.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad! Stockholm är min stad, där jag bor, trivs och mår bra i, så det är i den staden jag är intresserad av att gå på en AW-träff.

Mycket intressanta formuleringar i texten när ni beskrev upplägget osv. En blandning av teknik och säljsnack

Gl hf inatt ni som jobbar med detta! Migreringar är alltid spännande och kul att genomföra

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Kul att ni skriver vad ni kör på för "hårdvara" (är väl mer virtuellvara)... Önskar fler gjorde det så har man något att utgå ifrån när man själv sätter upp infrastruktur.

Är lite nostalgisk för när Sweclockers var nere varje natt för underhåll.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av car2ns:

Jag är intresserad! Stockholm är min stad, där jag bor, trivs och mår bra i, så det är i den staden jag är intresserad av att gå på en AW-träff.

Mycket intressanta formuleringar i texten när ni beskrev upplägget osv. En blandning av teknik och säljsnack

Gl hf inatt ni som jobbar med detta! Migreringar är alltid spännande och kul att genomföra

Förstår vad du menar! Det finns lite pressmeddelande-vibbar i texten 😄. Försökte hitta en rimlig balans mellan teknik, community-historia och att vara schysst mot både tidigare och nya partner.

I slutändan är det viktigaste att flytten sker i natt, att allt rullar stabilt och att vi är väldigt tacksamma för alla samarbeten som gör SweClockers möjligt.

Skrivet av lambdan:

Kul att ni skriver vad ni kör på för "hårdvara" (är väl mer virtuellvara)... Önskar fler gjorde det så har man något att utgå ifrån när man själv sätter upp infrastruktur.

Är lite nostalgisk för när Sweclockers var nere varje natt för underhåll.

Kul att det uppskattas! Vi ska inte återgå till att vara nere en timme varje natt, även om det var en nyttig paus.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Oh jävlar, Glesys är ett legit bolag och används inte bara för phishing osv?

Bara sett deras namn i attacker så blev lite förvånad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken på vad en liten server hos Glesys kostar och.. Ja blir nog inte flytt dit i första taget. 10ggr dyrare än tex hetzner. Säkert bra för Sweclockers så hoppas det inte ens märks ni har bytt!

Permalänk
Medlem

Håller också tummarna för, att alla ettor och nollor hamnar på rätt plats.
Lycka till !

Permalänk
Medlem

Gleasy!! Kul. Gleasy alltså. Förändring kan ju bli bra.

Permalänk
Medlem

Ojj det märks jag har 0 koll om detta område hade väntat det skulle vara mer tungdrivet och hur löjligt lite ram. Känns som mycket skulle kunna vinna med att cacha mer I ram minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Ojj det märks jag har 0 koll om detta område hade väntat det skulle vara mer tungdrivet och hur löjligt lite ram. Känns som mycket skulle kunna vinna med att cacha mer I ram minnet?

De flesta sidvisningar hanteras ju av cachelagret som består av "kompilerade" HTML-sidor förenklat uttryckt så databasen med 24GB RAM får vila.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Oh jävlar, Glesys är ett legit bolag och används inte bara för phishing osv?

Bara sett deras namn i attacker så blev lite förvånad.

Vilka attacker då menar du? Jag har bara hört gott om dem och har använt dem själv några år nu. Känns väldigt seriöst.

Permalänk
Medlem

OK! Grattis! När blir det inflyttningsfest? Jag tar första tåg från Norge

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99-E, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, rtx3090, 10gbe nic

Main Server: Proxmox med Truenas och annat virtuellt: Thinkstation P710 - 256gb RAM, Xeon 2697v3, 3xTesla P4 etc + 10gbe Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vilka attacker då menar du? Jag har bara hört gott om dem och har använt dem själv några år nu. Känns väldigt seriöst.

Dom har haft (?) adresser ur sina scoop som använts till dumheter. Det är inte företaget i sig som gjort något.
(Tänk "Telia" vs "Telias kunder")

exempel:
https://cleantalk.org/blacklists/as42708/46.246.26.64/28

Permalänk
Medlem

Intresserade hänga på välje Malmö är närmaste för mig

Permalänk

Spännande! Hoppas allt går bra med flytten!

Jag hade gärna följt med på hänget i Stockholm, men självklart så har mitt företag valt kvällen den 25:e november för vårt årliga julbord, så blir svårt att kombinera 😅
De måste ha varit sena ute med bokningen, aldrig varit så tidigt innan...

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som blev nyfiken på vem Claes är?
Säkerligen någon man känner igen väl, bara vid ett annat namn.
Hans riktiga namn tycks bara ha använts en gång på SweClockers, i denna nyheten, och något nickname nämns aldrig!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tjoho
Sweclockers kommer till min hemstad
Typ

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kör en liknande miljö men på Proxmox, har några vm under proxmox. . Men jag funderar — behövs verkligen all den här hårdvaran? De flesta besökare verkar ju vara bottar nuförtiden.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

Vi ska inte återgå till att vara nere en timme varje natt, även om det var en nyttig paus.

Mindre uppskattat bland oss som då jobbade nattskift. Då var man ju tvungen att jobba på riktigt under den timmen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Deras IP adresser har en tendens att dyka upp i loggarna när något fuffens händer.

Dvs inte att bolaget gör något skumt, men att någon av deras kunder gör det (eller att de har hackade kunder).

Så om t.ex en anställd blir phishad så går kanske första o365 login till en IP i USA, sen när de märkt de fick en svensk användare så kommer försöken ofta från Glesys IPs.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kul läsning!
Tycker det är väldigt sällan man ser kunder som väljer höjd SLA-nivå. Så förvånad att ni valde det. Tror inte någon dör om sidan dippar

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Kul läsning!
Tycker det är väldigt sällan man ser kunder som väljer höjd SLA-nivå. Så förvånad att ni valde det. Tror inte någon dör om sidan dippar

Ja, fast man får väl väga in att både nuvarande och den nya hostinglösningen varit samarbeten, så det är väl inte att man betalar fullt pris för tjänsterna. Kanske finns en poäng i att man får detta rent PR-mässigt.

För om det varit ett jättedyrt tillägg så känns det nog mer tveksamt att man hade valt detta, det håller jag med om.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

En serverarkitektur där du inte har en massa onödiga bakgrundsprocesser som ligger och snurrar (Windows...), inget grafiskt användargränssnitt och annat bloat är otroligt resurssnålt. 24 GB är mycket.

Permalänk
Medlem

Flytten sker i natt...

Hmm, hoppas ni "tajmar" mina arbetspass eller när jag laggt mig 😁

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Va fan kunde ni inte haft AW i Falkenberg istället