Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Melding Plague

Apple chockhöjer priserna på Mac

I samband med uppdateringen av Macbook Pro passar Apple på att genomföra en rad rejäla prishöjningar, däribland för storsäljarna Imac och Mac Mini.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är de inte dyra nog?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Hutlösa priser ***bort/moderator***

§1
Permalänk
Medlem

Ingen nyhet, dock en tråkig nyhet för oss konsumenter!
Samma sak med Iphones, "chock"höjde priserna innan Samsung S6 lanseringen.

Permalänk
Medlem

Fortfarande rimliga priser.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu vart jag ju ännu mer sugen på att köpa Mac! Högre pris måste ju betyda att det är bättre gjejer! Väl?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Dyrare och sämre specifikationer än PC. Måste vara ett jävligt bra OS om man ska byta då... nej just ja, Windows fungerar bättre på Mac än vad MacOSX gör.

http://www.alexvking.com/12_inch_macbook_and_windows_10.html

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast

De kanske såg att Iphone sålde bättre när de höjde priserna så de passar på att testa om samma sak även gäller datorer.

Har de gjort något med priserna i dollar eller är det bara de svenska priserna som justeras?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Spelar väl mindre roll för deras försäljningsnummer antar jag, känns inte som att prismetvetna kollar på Mac till att börja med.

That said tycker jag att priserna är helt knas, 12kkr för en 1,4GHz dual core Imac..? Antar att taktiken är marknadsföra det låga priset men samtidigt göra den så långsam att folk köper modellen över när det kommer till kritan.

Permalänk
Medlem

Frågan är, vem är egentligen chockad?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Detta har ju egentligen bara med dollarns värde i förhållande till kronan att göra. Priset i dollar har vad jag vet inte ökat någonting. Med andra ord inget att beskylla Apple för.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Utifrån sin kundbas så gör de helt rätt. Apple-kunder är inte priskännsliga överhuvudtaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Höjningen består dock som jag förstår det på den starka dollarn/svaga kronan. Apple justerar alltid efter kurs vid dylika tillfällen. När dollarn var svag tidigare fick vi istället prissänkningar. Inget konstigt, eller att vara upprörd över. Det har skett många gånger förr.

Permalänk

Man måste applådera Apple för att dem lyckats hjärntvätta massan till att vara villiga att betala sådanna här hutlösa priser.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Skrivet av strejf:

Dyrare och sämre specifikationer än PC. Måste vara ett jävligt bra OS om man ska byta då... nej just ja, Windows fungerar bättre på Mac än vad MacOSX gör.

http://www.alexvking.com/12_inch_macbook_and_windows_10.html

”Overall, UI speed is only one metric of speed, and articles claiming that I found Windows 10 to be faster than OS X are missing the point. My initial impressions of Windows 10 were very good, and for those who are able to test both operating systems themselves, it should be evident that Windows 10 appears to have a higher tolerance for smooth UI transitions than OS X does.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Detta har ju egentligen bara med dollarns värde i förhållande till kronan att göra. Priset i dollar har vad jag vet inte ökat någonting. Med andra ord inget att beskylla Apple för.

Att de tar sådana extrema överpriser är Apples fel ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Att de tar sådana extrema överpriser är Apples fel ja.

Överpriser i förhållande till vad? Om du sitter med en kundbas som betalar det pris du sätter så är det väl rimligtvis "rätt" pris? ur en affärssynvinkel gör Apple helt rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Att de tar sådana extrema överpriser är Apples fel ja.

Att de höjer priserna om kronan är svag jämfört med dollarn är däremot inte deras fel, och det är det artikeln handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pinsamt höga priser redan. Tur att man aldrig skulle få för sig att skaffa en mac, desto mindre nu!

(iPhone är en annan femma dock).

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Det är ju fortfarande dom billigaste Apple datorerna så höjningen var inte så farlig

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att Apple generellt sett har ganska så prisvärda produkter sett till vad man får. Bra skärmar, enastående byggkvalitet, sjukt snabba SSD, väldigt bra batteritid och bra prestanda sett till hur stort chassit är. Många innovativa och smarta lösningar. Helt klart marknadsledande. Vill man ha något av det bästa på marknaden får man betala där efter. Sen att dollarn har gått upp gör det givetvis tråkigt för oss svenskar men det är inget man kan beskylla Apple för.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Suck. Som vanligt detta "PC" vs "Mac" tjat i nyheter som dessa.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att de vill justera priserna, i takt med att växelkurser förändras, men nej.
Använd lite mer av vinstmarginalen till det istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Suck. Som vanligt detta "PC" vs "Mac" tjat i nyheter som dessa.

Varför skulle dom posta mac nyheter på ett PC forum om swec inte tyckte det var kul med fan boi war?

Go PC.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Valfritt för dem att sätta vilka priser det vill och valfritt för konsumenterna att låta bli att köpa om man inte vill. Eftersom jag själv inte behöver MacOSX (och inte Windows heller, jag kör Linux) så finns ingen anledning för mig att välja just Mac. Sedan kan väl datorerna ha andra kvaliteter än just operativsystemet men de känns inte så prisvärda tycker jag.

Permalänk
Medlem

Dyrare ja men sämre? Det är ju samma delar som sitter i en Mac som i din PC, förklara gärna. Sen är OS rätt så personligt, OSX är så mycket bättre enligt mig men inte enligt dig vem har rätt?

Skrivet av strejf:

Dyrare och sämre specifikationer än PC. Måste vara ett jävligt bra OS om man ska byta då... nej just ja, Windows fungerar bättre på Mac än vad MacOSX gör.

http://www.alexvking.com/12_inch_macbook_and_windows_10.html

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Höjde de inte redan priset på 15" Macbook Pro när 13"-varianten fick sig en uppdatering med Broadwell? Trots att den inte fick sig någon uppdatering då. Fult, men antar att det är för att anpassa sig efter dollarn.

Väldigt starka åsikter i den här tråden för övrigt, tur att det är från folk som inte har någon aning om vad de snackar om

Anledningen till att i alla fall jag äger en Macbook Pro 13" är för att det helt enkelt inte finns några andra bärbara datorer på marknaden som erbjuder samma byggkvalitet och felfrihet, för att inte tala om batteritiden. Och tro mig, jag har testat mig runt.

Permalänk
Medlem

Inget som drabbar mig då jag enbart kör PC. Det är ju upp till var och en vad man köper. Man "måste" inte köpa nåt man inte har råd med

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jäkligt tröttsam debatt med Apple vs PC. Den ligger på en så låg nivå nu så jag nästan längtar tills moderatorerna börja låsa dessa trådar. Kalla folk som köper Apple produkter för hjärntvättade idoter osv utan konstruktiva åsikter om teknik eller design.

Det har i min mening passerat den lägsta nivå som borde få råda på diskussionerna på Swelockers och jag hoppas att redaktionen och moderatorerna börja göra någonting åt detta. Kanske stänga av kommentarerna på dessa nyheter tex. Det tillför ingenting att ha dessa kvar.

Jag ställer mig inte på någons "sida" i detta fall då jag anser att debatten är så infekterad och missriktad nu så det inte finns någon mening med att ingå i diskussionen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jösses, måhända att inte jag heller anser att alla Apples produkter är prisvärda, men varför skulle jag vara dum i huvudet för att jag har en Macbook? Jag har olika behov vid olika tillfällen.

Nytt botten för "Mac vs PC"-snacket. Inte för att den diskussionen någonsin har varit vettig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070