Permalänk
Medlem

Koppla upp WiFi repeater, hur?

Hej,

Funderade på att inhandla en WiFi repeater att ha med när jag är ute och reser då många ställen jag övernattat på har WiFi som är rent sagt usel räckvidd.

Frågan är dock, hur kopplas denna repeater in i sådana fall? Dvs, hur talar man om för repeatern vad för lösenord det är på WiFi:t exempelvis? Kravet är att det måste kunna gå att göra utan att logga in i routerns egna webbgränssnitt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Vila i frid

Den enkla funktion du vill ha finns inte - mig veterligen. En router med DD-WRT klarar av funktionaliteten men du lär logga in på dess web-gui för att ställa ssid och lösen.

Enklast är att använda androiden som usb-modem via 4G.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske kan skaffa ett bra wifikort eller en brygga och kombineramed bra antenn i stället ?
Att sätta upp en repeater är det sämsta man kan göra och det kanske inte ens är tekniskt möjligt om du tex är på ett hotell med riktiga prylar så de har en wifikontroller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns "travel routers" som gör detta.
Jag har testat utrustning från D-Link och Asus, och de fungerar hyffsat i små utrymmen om de får bra signal. Bäst är de för att ta en hotell-internet via kabel och skicka ut egen WiFi (enkel access punkt),

Fördelen med repeater är att du kan vidarebefordra hotellets WiFi, men ändra till ett eget SSID och password, så du får ett "eget WiFi".
Nackdelen är att repeaters tar en dålig signal och förstärker den, vilket inte är någon garanti för att "din" signal blir mycket bättre, förutom att den ser starkare ut för din pc, mobil etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Det finns "travel routers" som gör detta.
Jag har testat utrustning från D-Link och Asus, och de fungerar hyffsat i små utrymmen om de får bra signal. Bäst är de för att ta en hotell-internet via kabel och skicka ut egen WiFi (enkel access punkt),

Fördelen med repeater är att du kan vidarebefordra hotellets WiFi, men ändra till ett eget SSID och password, så du får ett "eget WiFi".
Nackdelen är att repeaters tar en dålig signal och förstärker den, vilket inte är någon garanti för att "din" signal blir mycket bättre, förutom att den ser starkare ut för din pc, mobil etc.

Grejen är just det att det är det senare alternativet jag vill åt. Bor man på till exempel kampingar så finns det ofta "wifi" men denna kanske bara når till ett hörn av huset exempelvis, så hade det varit bra att kunna förstärka signalen därifrån och till resten av huset man hyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Grejen är just det att det är det senare alternativet jag vill åt. Bor man på till exempel kampingar så finns det ofta "wifi" men denna kanske bara når till ett hörn av huset exempelvis, så hade det varit bra att kunna förstärka signalen därifrån och till resten av huset man hyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går nog inte att lösa på nått annat sätt än att gå via en dator, datorn loggar, in bryggar och delar ut access via ett annat nät.
Sedan beror det ju också på om det finns nån wifikontroller som kan tänkas vara konfad för att förhindra sånt, nätägaren kanske vill sälja access...

Du borde däremot skaffa bra prylar i klientänden, ett bra nätverkskort och riktantenn ger ju helt andra egenskaper än det som sitter inbyggt i en laptop, man kan ju även tänka sig att skaffa en brygga av nån sort och med en sån kan du ev kombinera det så att datorn agerar ap och brygga. Man bör ju självklart inte göra något som ens påminner om repeater heller pga de tekniska begränsningarna det innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.