Router till TVBox utan kabel, hur gör jag? (BBB fiber)

Permalänk
Medlem

Router till TVBox utan kabel, hur gör jag? (BBB fiber)

Hallå där!
Skrev en tråd igår, men antar att jag fått den löst av Netgear supporten!
Jag har testat 2 olika "Wifi extenders" den senaste en WN3000RPv3 och kopplat denna trådlöst till min Router och sedan kört en kabel direkt till TV-boxen - men den hittar aldrig TV-boxen, dyker inte ens upp när jag loggar in på Extendern utan allt är stendött.

Varför vill jag då göra detta? Jo, för att slippa dra en kabel igenom hela lägenheten för att kunna kolla på TV. Drar jag en kabel direkt från Routern så fungerar det direkt. Men aldrig genom Wifi extendern trots att den har full mottagning och båda två står bredvid varandra. Datorn som står 2 betongväggar bort kan jag koppla upp trådlöst till extendern.

Men ja, enligt Netgear så fungerar det inte så. Killen i butiken sa att han körde sin TV-box med tråd till denna wifi extendern, varav jag köpte den. Men av någon anledning fungerar det inte för mig.

Hur gör ni? Har ni några tips? Eller ska man punga ut 700 kronor och köpa BBBs egna modul för detta?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Om det är IPTV så måste du ha stöd för mer än ett VLAN i prylarna. Din dator behöver ett VLAN för internettrafik, din TV-box behöver ett separat VLAN för sin kommunikation.

Så du behöver accesspunkter med stöd för VLAN, det kommer att höja prislappen en bit över det normala.

När jag precis flyttade in där jag bor nu så löste jag detta tillfälligt med Powerline. Nu har jag dragit en kabel istället och kör VLAN för IPTV, internet, gästaccess, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan Boll:

Om det är IPTV så måste du ha stöd för mer än ett VLAN i prylarna. Din dator behöver ett VLAN för internettrafik, din TV-box behöver ett separat VLAN för sin kommunikation.

Så du behöver accesspunkter med stöd för VLAN, det kommer att höja prislappen en bit över det normala.

När jag precis flyttade in där jag bor nu så löste jag detta tillfälligt med Powerline. Nu har jag dragit en kabel istället och kör VLAN för IPTV, internet, gästaccess, etc.

Tack för svar! Funkade Powerline bra? Verkar som det kanske är den optimala lösningen för mig?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

För mig funkade Powerline utmärkt för IPTV, trots att de är av äldre modell.
Devolo dLAN 200 avplus gav mig runt 70 Mbit.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som saknas är förmodligen att enheterna inte tillåter multicast på wifi, vlanstöd har inte med wifi i sig att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.