Hur får jag min katt att gå upp i vikt?

Permalänk
Avstängd

Hur får jag min katt att gå upp i vikt?

Någon ide på hur min katt ska gå upp i vikt?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Om katten är mycket stillasittande kan det vara ide att aktivera den för att öka aptiten.
Se även till att den vanliga maten inte innehåller spannmål för magarna är känsliga mot det och då tar de upp näring sämre.
Ett spannmålsfritt torrfoder bör alltid finnas att tillgå för katten, dygnet runt.
Katter behöver väldigt lite kolhydrater överlag så ge dem mat där majoriteten av energin kommer från fett och proteiner.
Ytterligare kan man ge en liten portion rått nötkött varje dag utöver den vanliga maten. Gärna på kvällen då de äter köttet även om de är lite mätta efter middagen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

När avmaskade du din katt senast, gäller även innekatter - i viss mån...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rebben:

Om katten är mycket stillasittande kan det vara ide att aktivera den för att öka aptiten.
Se även till att den vanliga maten inte innehåller spannmål för magarna är känsliga mot det och då tar de upp näring sämre.
Ett spannmålsfritt torrfoder bör alltid finnas att tillgå för katten, dygnet runt.
Katter behöver väldigt lite kolhydrater överlag så ge dem mat där majoriteten av energin kommer från fett och proteiner.
Ytterligare kan man ge en liten portion rått nötkött varje dag utöver den vanliga maten. Gärna på kvällen då de äter köttet även om de är lite mätta efter middagen.

Katten äter bara visa kattmat ofta så äter den bara upp såsen och inte maten den har tillgång till torrfoder vare dag.

Katten sover mycket och katten kommer till mig så fort jag ligger på soffan då vill den att att jag ska klappa den och sen så sover den oss mig.

Skrivet av Eqon:

När avmaskade du din katt senast, gäller även innekatter - i viss mån...

Har aldrig avmaskade katten.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Katten äter bara visa kattmat ofta så äter den bara upp såsen och inte maten den har tillgång till torrfoder vare dag.

Katten sover mycket och katten kommer till mig så fort jag ligger på soffan då vill den att att jag ska klappa den och sen så sover den oss mig.
Har aldrig avmaskade katten.

Låter inte helt normalt. Rekommenderar varmt med en besök hos veterinären...

PS. Att katten inte har aptit kan möjligen just bero på mask i tarmsystemet.

Permalänk
Inaktiv

@zxhosting: Innekatter bör avmaskas varannat år minst eller vid behov.

Jag hade bytat maten, antagligen köper du något som katten är trött på. Dom likt oss vill gärna ha variation i kosten.
Om du använder utslutande torrfoder så kan du prova introducera blötmat i dieten lite åtgången så att de inte kräks eller får diarré.

Kolla din katt i munnen, det är inte helt ovanligt att katter får både tandsten och besvär med tänderna. Tandköttet ska vara rosa och fint, om du ser att katten är röd i tandköttet och/eller har svarta och grå streck längs med där tanden möter tandköttet så har din katt anting besvär med tandköttet eller tandsten. Tandsten kan plockas bort hos veterinär och är tandköttet rött så försök introducera blötmat i dieten eller blöta upp torrfodret innan du ger det till katten.

Kontrollera din miljö, katter är ganska oroliga djur så om man har barn eller bor med inneboende som stökar så se till att katten har åtminstone en lugn plats för sig själv, katter är djur som kräver en lya för att må bra, en oroad katt kommer äta dåligt så det är bäst att servera dem mat i närheten av lyan om så är fallet. Så om du serverar köket men det är mycket oväsen och katten uppenbarligen inte trivs där, flytta matskålen till en annan plats och observera.

Lyan hittar du lättast då katten är rädd eller är som tröttast, hit drar den sig för att känna sig trygg. En del katter gömmer även sina leksaker i sin lya.

Slutligen finns det en tand sjukdom som heter FORL, det finns ingen bot för FORL utan det bästa för katten är bara att ge uteslutande blötmat och uppblötad torrfoder. FORL är faktiskt mycket vanligt bland katter och misstänker man FORL bör man kontakta veterinär för att få diagnos och då får man även medicin emot eventuella infektioner som katten har just då som kan förvära situationen.

Lycka till!

Permalänk

Avmaska, byt foder och ta bort maten. Dvs den får äta morgon och kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Varför vill du att din katt skall gå upp i vikt?

Är det så att en veterinär sagt att den behöver göra det?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Välj bra och god kattmat, samt variera, många katter gillar även en del "mäniskomat" tex fiskfile, köttfärs, räkor och liknade då och då

Alla Katter jag haft eller matat, har inte valt whiskas om den själv får välja, likaså inte heller vissa andra skräpmärken.
Torrfoder bör alltid få stå framme + vatten, samt blötfoder ge efter när katten vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Applaws kattmat. Min katt totalt älskar den. Bra pris och den innehåller det den ska innehålla (dvs kött!). Han får enbart torrfoder och ibland lite kattgodis eller nån liten skinkbit osv.
Men annars kan man i stort sett bortse från all mat din lokala mataffär säljer. Gå till en djuraffär och köp där och där kan man dessutom få bra hjälp till vad som kan funka för din katt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Som andra har sagt här, avmaska katten, det är lätt gjort. På apoteket har de ofta tabletter för detta.

Sedan hade jag om jag varit dig köpt ett specialfoder till din katt. Jag har själv en katt som alltid varit väldigt smal och undernärd även då den alltid har haft tillgång till mat. Provade att köpa ett special foder som är lättsmält för deras magar och tarmar och då började katten plötsligt gå upp i vikt.

http://www.hillspet.se/sv-se/products/pd-feline-prescription-...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

1. Avmaska, två gånger efter varandra om det är längesedan.

2. Byt till "riktigt" foder och inte stormarknadsskit. Jag kör Royal Canin både blötfoder och torrfoder, aldrig en matvägran efter det. Katterna älskar det! På senare tid har jag även köpt Cosma frystorkad tonfisk jag strör över = galen aptit. Onödigt men jag älskar de små liven och det är ren protein utan tillsatser.

Detta köps på Zooplus.se (tyskt företag tror jag) men givetvis finns det många andra. Att köpa i vanlig djuraffär lokalt är tyvärr ofta dyrare, men det beror ocks på var man bor. Här finns det inte ens. Det är dyrt nog ändå med priser runt 10kr påsen om man köper 24-36 åt gången (80gr/st).

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sluta köpa färdig mat och bered den själv!
Katten kommer må så mycket bättre.

http://www.barfmycat.com/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller