Surfplatta för Surf, film och PC spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Surfplatta för Surf, film och PC spel

Hej,
Jag skulle vilja ha en surfplatta som jag kan docka med ett tangentbord och då också använda med mus för att spela enklare PC-spel från t.ex steam. Jag kikade runt lite och hittade en platta, Lumia 2520, som verkade bra i några avseenden men som verkade ha "Windows RT" vilket tydligen inte möjliggör vanliga PCprogram? Hur som helst skulle jag vilja använda den för att surfa, se på youtube, Netflix o.s.v men också när jag inte befinner mig hemma med min spelrigg kunna ha möjligheten att komma åt lite äldre och mindre krävande PCspel primärt från Steam.

Min budget är cirka 3000kr.

Jag skulle verkligen uppskatta tips och hjälp från er experter. En sak som är värt att nämna är att jag kanske inte vet om det men i själva verket skulle ha en lätt laptop? Jag såg reklam för någon Windowsplatta som man bara kunde bryta bort tangentbordet från.

Mvh,
Gustav

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2007

Nej, WinRT funkar inte till spelande. Du behöver en dyrare tablet med riktigt windows eller en klassisk laptop om du ska kunna spela steamspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2007

Med din budget hade jag antagligen köpt en android-tablet och nöjt mig med mobilspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Rashbalt:

Med din budget hade jag antagligen köpt en android-tablet och nöjt mig med mobilspel.

Okej hur mycket skulle jag behöva höja budgeten för att göra det jag skrev i tråden? Exempel på spel skulle kunna vara Portal. Har du något förslag på en surfplatta som är lite dyrare som klarar av det?

Mvh
Gustav

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Rashbalt:

Nej, WinRT funkar inte till spelande. Du behöver en dyrare tablet med riktigt windows eller en klassisk laptop om du ska kunna spela steamspel.

Okej det var det jag var rädd för, var går gränsen för för en surfplatta som klarar av det eller rent utav en lätt laptop som klarar lättare spel och ändå är lätt att bära med sig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2007

huh, verkar kommit en del billigare windows-tablets (med riktigt windows). Letade upp slumpat test på att spela med tablet: http://www.tomshardware.com/reviews/windows-8-tablet-gaming,3...

Surfplattan i det testet kostar ~3.5-4000 i 64gb varianten. Dota 2 som han testar använder en nyare variant av source-motorn, vilket är vad portal använder. Så borde gå minst lika bra att spela portal som dota 2.

Så har du en liten ide om kostnader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Rashbalt:

huh, verkar kommit en del billigare windows-tablets (med riktigt windows). Letade upp slumpat test på att spela med tablet: http://www.tomshardware.com/reviews/windows-8-tablet-gaming,3...

Surfplattan i det testet kostar ~3.5-4000 i 64gb varianten. Dota 2 som han testar använder en nyare variant av source-motorn, vilket är vad portal använder. Så borde gå minst lika bra att spela portal som dota 2.

Så har du en liten ide om kostnader.

Okej tack för bra svar, artikeln vad intressant men då den är skriven för ett år sedan skulle Du rekommendera "Dell Venue Pro 8" som han hade i testet eller något annat snarlikt?

Mvh
Gustav

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

Skulle vänta på windows 10 (inte långt kvar nu!) . Det finns stora möjligheter att det kommer nya plattor då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av CTH:

Skulle vänta på windows 10 (inte långt kvar nu!) . Det finns stora möjligheter att det kommer nya plattor då.

Just det, sant jag kanske gör det då. Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2007

Ta en titt på Nvidia Shield Tablet också, ska du sitta och lira FPS flyter gamestream på rätt med 4G.
Finns Mini-HDMI på den om du vill koppla upp den mot tvn, klarar av laddning och usb-enheter samtidigt med y-kabel om du laddar ner Lollipop. Högtalare på framsidan när man inte orkar med hörlurar osv.

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz