Windows 10 uppgradering felkod 80240020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Hjälpte inte mig. Fortfarande samma fel.

Samma här.
Då jag vill behålla installerade progg samt mina filer, så får jag snällt vänta på min tur antar jag.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Kan man inte välja språk med MediaCreationTool? Jag kör engelskt Win 8 och vill ha engelskt Win 10, men när jag försöker uppgradera från 8 till 10 med MediaCreationTool säger den att "Du kan inte behålla Windows-inställningar eftersom att du har valt att installera Windows 10 med ett annat språk än det du använder nu."

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Testade mediacreationtool och kom genom alla steg där man accepterar villkor etc. Får sedan att installationen misslyckades. Snark

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Testade mediacreationtool och kom genom alla steg där man accepterar villkor etc. Får sedan att installationen misslyckades. Snark

Jag får precis samma.... Har provat allt nu men verkar inte som att det blir någon Win10 för mig idag.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Nibiru:

Fick samma, har haft engelskt windows7, fick köra med andra alternativet. Dock gick det enkelt att ladda ner amerikanska språkinställningar.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Betyder den här koden att något är fel? Det stod ju samma igår kväll när jag hade laddat ner allt. Jag trodde att det berodde på att det inte var släppt än, har väntat hela dagen nu och sökt efter uppdateringar flera gånger. Är det inte så att jag måste vänta tills något dyker upp att jag kan installera det? Det skulle väl skickas ut i flera vågor?

Permalänk
Medlem

windows 10

Har fått Windows 10 uppgradering till två datorer, en med windows 8.1 och en med Windows 7 32bit. Väntar fortfarande att få uppgradera Min tredje med Windows 7 64bit, den datorn jag använder mest, men där har den ej dykt upp ännu.

Permalänk
Medlem

Fast nu körde jag också MediaCreationTool, så nu är de klart!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

@Nibiru:

Fick samma, har haft engelskt windows7, fick köra med andra alternativet. Dock gick det enkelt att ladda ner amerikanska språkinställningar.

Jag har samma problem och velar med att forts'tta installationen eller ej. jag vill ju ha en gratis Windows 10-licens. Kommer jag att ha en licens trots att allt raderas?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med felkod 80240020 sedan igår enligt loggen. Den har försökt starta installationen ett 20-tal gånger men misslyckats. Tog hem MediaCreationTool och satte igång det. Då raderades innehållet i $Windows.~BT och mappen gick från ~5,7gb till ~200kb. MediaCreationTool laddade hem Windows 10 på nytt och jag kom så långt att den frågade om jag ville uppgradera- och i så fall om den skulle spara appar och dokument, enbart dokument eller ingenting. Dock är inte Appar och dokument klickbart. Fick kalla fötter att den skulle radera alla mina installerade program så jag avbröt. Tillbaka på ruta 1 igen alltså. Är det bara att vänta ytterligare eller finns det något mer/annat jag kan göra?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Ja det går att uppgradera utan att göra en ren ominstallation. Är ditt Windows 7 aktiverat så ska det nog inte vara några problem!

Det är aktiverat och allt så.. dock så var det lite problem med att få upp symbolen för att kunna aktivera win 10. jag var tvungen att göra det via supporten.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Fick göra samma rutin som de flesta här, alltså raderade allt ifrån C:\Windows\SoftwareDistribution\Download, stoppade och startade Update tjänsten och sen rullade på med kommandot.
Efter typ 5:e gång fick datorn gå igenom hela uppdateringen utan problem fast den inte var "godkänt" för upgradering än.. (msi gt70 2OC).
Antar att man borde vänta tills MS godkänner uppgradering för olika OEMs hårdvara och, som andra sa, det kan även ta några veckor till

Det första jag gjärde var att försöka uppdatera till 10240 via .img som jag körde på min egen stationär dator (alltså innan processen övan) men det gick inte att aktivera Windows idag, jag misstänker att MS har stoppad uppgraderingar med den generiska nyckeln alla fick med 10240 (6vxxx).

Permalänk
Medlem

Jag ger upp för idag nu, står bara Uppgradera till Windows 10 Pro Misslyckades i Windows Update. Säkert startat om datorn 10 gånger även, även kört något Microsoft Fix it program. Inte så sugen på att börja ta bort filer manuellt så man sabbar upp hela datorn.

Microsoft har verkligen lyckats bra med Windows 10 måste jag säga, börjar förstå varför de ger bort det gratis för att slippa missnöjda kunder

Permalänk
Medlem

Jag är också en utav dom som har försökt hela dagen med att få igång Windows 10 installern.

Men nu ser jag i resursövervakaren att jag tankar något i ca 8-9 mbit/s i sekunden. Men kollar jag hårddiskarna så tas det inte upp någon plats... skumt!

Permalänk

Tror det bara finns tre alternativ för att ni ska kunna lösa detta
1. Vänta på att Microsoft patchar problemet, vilket jag gissar på lär ta några dagar
2. Rensa installationsfilerna(eran nerladdning har blivit korrupt)
3. Ladda ner iso filen packa upp och tryck på setup.exe ni behöver inte lägga den på en usb eller dvd
http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Jag valde att ladda ner iso filen och uppdatera med hjälp av den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

ISO'n låter mig inte göra en uppgradering med allt sparat utan endast filer, detta med samma resultat på tre olika burkar. Alla tre får också detta jävla felsvar, min misstanke är väl snarare att de som har lite långsammare anslutning löper högre risk att få något korrupt från servrarna, normalt sett kan jag utan problem ta hem 10GB+ ISOs utan minsta crc fel men att köra win10 via windows update verkar helt omöjligt här. Man får väl vänta nån vecka tills den värsta belastningen är över...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Nibiru:

Kan man inte välja språk med MediaCreationTool? Jag kör engelskt Win 8 och vill ha engelskt Win 10, men när jag försöker uppgradera från 8 till 10 med MediaCreationTool säger den att "Du kan inte behålla Windows-inställningar eftersom att du har valt att installera Windows 10 med ett annat språk än det du använder nu."

gå in i controlpanel->region and language klicka på fliken administrative, där klickar du på knappen change system locale, välj english US och starta om ...

efter det så väljer den engelskt när du kör mediacreationtool

Permalänk
Medlem

Provade radera allt i mappen och laddat ner på nytt 4-5ggr, har 300Mbit/s, funkar inte. Får error code.
Provade MediaCreationTool, funkar inte. Får "Det gick inte att initiera arbetskatalogen".

Vart hamnar allt egentligen som tankas ner för denna uppdatering? Då detta har slukat ca 8GB utan att fungera..

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Väntar på att alla delinstallationer skall bli färdiga. När jag ändrade tidszon till (UTC+12:00) Coordinated Universal Time+12 gick mina färdiga uppdateringar från 9 till 12 i ett nafs. sista uppdatering lär vara en bootfil som ligger sist i uppdateringen. kanske kommer snart.

Nu, 10 minuter senare, är jag uppe i 17 uppdateringar kanske snart klart. Vet inte hur många det slutligen blir men det går ju framåt med rask takt. Nu 21 uupd....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

Från Reddit angående 80240020-felet:

Fix for the 80240020 error when trying to install Windows 10:
What this error means is, your Windows 10 installation folder is unfinished and/or corrupted. Now, how do you fix that?
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

https://www.reddit.com/r/windows/comments/3eyrre/fix_for_the_...

För alla dom som försökt med detta men inte lyckats. Gör det några gånger. För mig tog det 2 försök och min polare behövde göra det 3 gånger. Så ge inte upp efter bara 1 test.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

För alla dom som försökt med detta men inte lyckats. Gör det några gånger. För mig tog det 2 försök och min polare behövde göra det 3 gånger. Så ge inte upp efter bara 1 test.

11 försök senare & precis samma fel, kod 80240020 efter det att nedladdning är klar & filer gås igenom... Inte säker på när envishet övergår i ren idioti... xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Kindh:

För alla dom som försökt med detta men inte lyckats. Gör det några gånger. För mig tog det 2 försök och min polare behövde göra det 3 gånger. Så ge inte upp efter bara 1 test.

Är inne på mitt tredje försök nu, tycker det är konstigt att det alltid är olika storlek på nedladdningen. Inatt var det 2,7GB, idag är det 5,4GB. Får väl hoppas att det funkar den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

11 försök senare & precis samma fel, kod 80240020 efter det att nedladdning är klar & filer gås igenom... Inte säker på när envishet övergår i ren idioti... xD

hehe jadu

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Kan man tanka ner en iso fil av windows 10? Isåfall länka gärna..

Permalänk

tredje gången gillt. Nu lyckades jag installera det.. Skönt

Permalänk
Medlem

på fjärde försöket nu...

Och så här ser det ut varje gång.
När jag trycker på kontrollera datorn knappen händer ingenting vad jag vet.
Det står bara att De senaste Windows-uppdateringarna är installerade. Och inget W10...

Och så här ser historiken ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Lite udda saker som funkar ihop, bullen ska va lite varm så det smällter.
Är typ som jordgubbar med nymald svartpeppar på, höjer jordgubbe smaken till skyn

Nu blir man nyfiken på om det är gott eller om det är fel på dina smaklökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Kan man tanka ner en iso fil av windows 10? Isåfall länka gärna..

Du kan ladda ner en media creation tool från MS sida. Googla på "Windows 10 media creation tool" bara. Med den kan du välja om du vill skapa en ISO fil, installera till USB eller uppgradera direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

Från Reddit angående 80240020-felet:

Fix for the 80240020 error when trying to install Windows 10:
What this error means is, your Windows 10 installation folder is unfinished and/or corrupted. Now, how do you fix that?
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

https://www.reddit.com/r/windows/comments/3eyrre/fix_for_the_...

Tack för tipset! Funkade andra gången för mig.

Uppgraderade med media creation tool igår, men då försvann alla installerade program. Som tur var kunde jag återställa till win 8.1 igen och få tillbaka allt.

Den här gången fanns allt däremot kvar!

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk

har suttit sen igår och försökt med windows update och MediaCreationTool men ingen lycka .
får 80240020 med MediaCreationTool efter laptopen startat om och man hinner se lite av själva uppgraedrings biten på 0%.
efter det när jag får rutan med 80240020 så står det även Safe_OS Prepare_Rollback.

tidigare så har windows update bara tankat ner 5,5gb när man kör Cmd vägen och just nu får fick den för sig att dra hem 7,7gb windows 10 .

Edit
----------
fick upp en ruta efter den tog hem 7,7gb och laptopen startade om men inget hände .....
nu testade jag CMD vägen igen och nu tar den hem 10,3gb .
känns som att nått inte riktigt stämmer.

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P