Spel laggar med Windows 10

Permalänk

Spel laggar med Windows 10

Som rubriken säger så har jag som de flesta också skaffat Windows 10, dock så märker i princip alla spel jag spelat hittills har börjat lagga. Det händer när jag startar spel, kommer in i spel och annat. Någon som har en lösning på detta problemet? Det står alltid "Spelet har slutat fungera"

Spel som jag har testat är: World of warcraft, H1z1, Hearthstone.

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner för kortet?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Har du gjort en ren installation av win10 eller har du bara uppgraderat ifrån tidigare version?

Jag själv hade diverse roliga problem innan jag gjorde det.

Permalänk
Medlem

Windows 7, problemz zolved

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har också Win10, funkar bättre än Win7 för mig. Spel jag testat hitills som funkar sen innan om inte bättre i Win10 är, H1Z1, CS:GO, Dota2, GuildWars2.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av Inverbady:

Som rubriken säger så har jag som de flesta också skaffat Windows 10, dock så märker i princip alla spel jag spelat hittills har börjat lagga. Det händer när jag startar spel, kommer in i spel och annat. Någon som har en lösning på detta problemet? Det står alltid "Spelet har slutat fungera"

Spel som jag har testat är: World of warcraft, H1z1, Hearthstone.

Skrivet av eduenlamer:

Har du gjort en ren installation av win10 eller har du bara uppgraderat ifrån tidigare version?

Jag själv hade diverse roliga problem innan jag gjorde det.

Skrivet av r3flex:

Har också Win10, funkar bättre än Win7 för mig. Spel jag testat hitills som funkar sen innan om inte bättre i Win10 är, H1Z1, CS:GO, Dota2, GuildWars2.

Jag har också uppgraderat till windows 10, dock så hade jag en helt ren installation av windows 7 innan jag uppgraderade till windows 10. Nu märker jag att mitt CSGO presterar något oehört dåligt om man jämför med hur det såg ut på W7. Jag har 3-4 andra spel installerade men där känner jag att dem har fått en boost snarare.

I W7 så hade jag inga problem med att uppnå mellan 300-400 fps under ett vanligt match making game. Men nu när jag senast spelade så låg min fps på runt 100-140. Jag har testat att rensa alla grafikdrivrutiner och installera om dem men detta hjälpte inte.
Sitter på :
i7 2600k (standard clock)
MSI GTX 970
16GB RAM

Permalänk
Medlem

Får man generellt sett bättre prestanda (högre fps) i spel i Windows 10 jämfört med win8 på samma hårdvara? Har en i5a och ett gtx 670.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Får man generellt sett bättre prestanda (högre fps) i spel i Windows 10 jämfört med win8 på samma hårdvara? Har en i5a och ett gtx 670.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev så har jag märkt att spel som F12015,Assetto Corsa även något blizzard spel har fått sig en lite boost. När jag hade Windows 7 så när jag hade spelat ett tag droppade min FPS i F12015. Detta har jag inte alls märkt av när jag spelat på Windows 10. Men sen har jag fått ett större problem med CSGO. Om detta beror på Windows 10 eller något annat vet jag inte. Har en polare som också skaffade Windows 10 och han har inga problem med sitt CSGO

Permalänk

Har märkt att dom som har problem med spel har Nvidia

Amd värkar inte ha problem

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Windows 7, problemz zolved

Fånigt svar, varför vara så bakåtsträvande? Det är inga problem generellt med W10, känner till enstaka fall där det kan ha blivit krångel med att enbart uppdatera datorn och inte installerat om den helt och hållet. Problemen har dock gått att lösa.

Permalänk
Skrivet av robert207:

Har märkt att dom som har problem med spel har Nvidia

Amd värkar inte ha problem

Jaså? Kanske förklara varför jag har problem med cs och inte han :/

Permalänk

Testa att göra en "ren" installation via Win10's inbyggda återställning. Det löste liknande problem för mig. Man blir dock av med möjligheten att backa tillbaka till tidigare Windows version genom en simpel återställning men det ser inte jag som ett problem.

Innan jag gjorde det själv så hade jag testat drivare hit och dit men det blev aldrig bra.

Sen så får man ju ta det för vad det är, ett nytt operativsystem med tillhörande barnsjukdomar. Även om det funnits testversioner länge.

Permalänk

Vill ni ha problem så testa starta Far Cry 4 med crossfire nu... Det ser ut som att man är mitt inne i den värsta syratrippen någonsin. Jag har seriöst hållit på att garva ihjäl mig åt alla färgglada djur, gräs som lyser upp när man går på det och vad som ser ut som lila papper i träden.

Detta problem antar jag att det snart kommer en lösning på. Fungerar alldeles utmärkt om man slår av crossfire dock:)

Permalänk
Skrivet av eduenlamer:

Testa att göra en "ren" installation via Win10's inbyggda återställning. Det löste liknande problem för mig. Man blir dock av med möjligheten att backa tillbaka till tidigare Windows version genom en simpel återställning men det ser inte jag som ett problem.

Innan jag gjorde det själv så hade jag testat drivare hit och dit men det blev aldrig bra.

Sen så får man ju ta det för vad det är, ett nytt operativsystem med tillhörande barnsjukdomar. Även om det funnits testversioner länge.

Borde jag också göra det även om jag uppgradera från en helt ren installation av windows 7? Hade inte ens installerat några Nvidia drivrutiner innan jag uppgraderade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Jag har också uppgraderat till windows 10, dock så hade jag en helt ren installation av windows 7 innan jag uppgraderade till windows 10. Nu märker jag att mitt CSGO presterar något oehört dåligt om man jämför med hur det såg ut på W7. Jag har 3-4 andra spel installerade men där känner jag att dem har fått en boost snarare.

I W7 så hade jag inga problem med att uppnå mellan 300-400 fps under ett vanligt match making game. Men nu när jag senast spelade så låg min fps på runt 100-140. Jag har testat att rensa alla grafikdrivrutiner och installera om dem men detta hjälpte inte.
Sitter på :
i7 2600k (standard clock)
MSI GTX 970
16GB RAM

Hmm, jag installerade dock Windows 10 helt fräscht, och uppgraderade inte. Jag har inga fps problem i något av spelen jag har testat hitills.

Jag har ett Nvidia Gtx 780. Dom som har fps problem verkar oftast vara dom som uppgraderat ifrån en tidigare Windows version, jag installerade mitt nytt och har som sagt inga problem.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

Det löste då mina problem. Resterande problem ligger på amd's bord att lösa men det är nog inte så jästarns långt bort.

Man gjorde ju först uppgraderingen för att aktivera det så att säga, sen blåser man in en helt ren version.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har märkt är att Crossfire slutat fungera i Far Cry 4. Alla NPC's, djur osv. blir gröna eller rosa. Även sikten och ljuddämpare blir ibland gröna och pixliga. Har ny drivrutin.

Någon som vet vad detta beror på? Stänger jag av crossfire fungerar det bättre... Andra spel funkar bra vad jag sett.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Skrivet av adro92:

Det enda jag har märkt är att Crossfire slutat fungera i Far Cry 4. Alla NPC's, djur osv. blir gröna eller rosa. Även sikten och ljuddämpare blir ibland gröna och pixliga. Har ny drivrutin.

Någon som vet vad detta beror på? Stänger jag av crossfire fungerar det bättre... Andra spel funkar bra vad jag sett.

Det är helt enkelt så att det inte finns drivare med CF stöd för Far Cry 4 till win10 än. Tog ju en jäkla tid att få dom från första början men förhoppningsvis går det undan den här gången.

Det jag läst mig till så är det enbart FC4 som har dessa problem.

Permalänk
Medlem

Har samma problem som OP. Clean install, 20fps i Rocket League/Witcher 3 där jag tidigare haft över 100fps. Blir smått galen på detta problemet snart..

Permalänk

@Konve: en vän med Win10 ,intel haswell i5S samt ett 960 har inga problem alls med witcher 3.
han avinstallerade alla nvidia drivers, raderade nvidia mapparna, körde DDU, sen installerade nyaste drivers och fungerar klockrent.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

har inte sätt någon med amd och problem dock så har ju amd jobbat med drivrutiner under hela betan och fixat.

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk

Har nu gjort en clean install av windows 10 men jag har fortfarande runt samma fps i csgo. Får väl vänta på någon update från Nvidia ifall ni inte har något förslag på vad man kan testa

Permalänk
Medlem

@truedesire:
Precis detta jag gjort ett flertal gånger nu. Får kanske testa ytterligare en clean install

Permalänk

Jag installerade om hela datorn när jag uppgraderade till W10. har även kollat så alla drivrutiner är uppdaterade. Hade windows 7 innan och där laggade inga spel.

Permalänk

Det jag märker nu också är att spelen slutar svara och behövs stängas av osv.. Ingen annan som har stött på detta problemet ?

Permalänk

@eduenlamer: Jag tog bort allt när jag installerade w10.

Permalänk
Skrivet av Inverbady:

Jag installerade om hela datorn när jag uppgraderade till W10. har även kollat så alla drivrutiner är uppdaterade. Hade windows 7 innan och där laggade inga spel.

Skrivet av Inverbady:

Det jag märker nu också är att spelen slutar svara och behövs stängas av osv.. Ingen annan som har stött på detta problemet ?

Skrivet av Inverbady:

@eduenlamer: Jag tog bort allt när jag installerade w10.

Nä som sagt, inga problem förutom detta med CSGO. Dem andra spelen flyter på bra och något till och med bättre än vad det gjorde på windows 7

Permalänk

@ixyyy1337: Jag kan endast spela Cs:Go för alla andra spel crashar... Väldigt konstigt är det.

Permalänk
Skrivet av Inverbady:

@ixyyy1337: Jag kan endast spela Cs:Go för alla andra spel crashar... Väldigt konstigt är det.

hmm kör du AMD eller Nvidia? Jag kan spela CSGO men min FPS har droppat med över 140

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert207:

Har märkt att dom som har problem med spel har Nvidia

Amd värkar inte ha problem

Intressant att du skriver det i en problemtråd där TS har ett AMD kort i sina specs...