Permalänk
Medlem

GTX 970 vs MSI R9 390

Hej!
Ska välja ett grafikkort och har lite svårt att välja mellan dessa två grafikkort. Är det några fördelar att gå med nvidia respektive amd? Är det något som det ena kan göra men inte det andra? har sett att 390 har lite bättre OC och mer fps.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlvOlven:

Hej!
Ska välja ett grafikkort och har lite svårt att välja mellan dessa två grafikkort. Är det några fördelar att gå med nvidia respektive amd? Är det något som det ena kan göra men inte det andra? har sett att 390 har lite bättre OC och mer fps.
Tack på förhand!

390!

Men 970 är tystare och förmodligen mer överklockningsvänligt.

Permalänk
Medlem

Fördelen som 970 har är att den finns i mindre format som passar mindre chassin osv. Rent prestandamässigt så är dom ganska lika beroende på spel men där så vinner nog 390 i dom flesta titlar.

Permalänk
Medlem

970 är mindre, drar väldigt mycket mindre el, överklockar bättre
390 är något billigare och presterar bättre i högre upplösningar

hade i dagens läge valt 970 pga elen och värmeutvecklingen. annars är dom typ detsamma

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley:
Tack för svar!
Bra info att veta kommer nog sluta med att jag väljer 970!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

390!

Men 970 är tystare och förmodligen mer överklockningsvänligt.

Skrivet av Friterad:

Fördelen som 970 har är att den finns i mindre format som passar mindre chassin osv. Rent prestandamässigt så är dom ganska lika beroende på spel men där så vinner nog 390 i dom flesta titlar.

Tack för svar!

R9 390 Har 8GB VRAM medans 970 Har 4GB VRAM. Kommer det göra någon skillnad/är det en anledning att ta 390 för att den har dubbla VRAM:en?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlvOlven:

Tack för svar!

R9 390 Har 8GB VRAM medans 970 Har 4GB VRAM. Kommer det göra någon skillnad/är det en anledning att ta 390 för att den har dubbla VRAM:en?

Tack i förhand!

Hade nog valt 390 själv i dagsläget men inte pga minnet då det är andra saker som kommer flaska innan den kan utnyttja mycket mer än 4GB VRAM ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hade nog valt 390 själv i dagsläget men inte pga minnet då det är andra saker som kommer flaska innan den kan utnyttja mycket mer än 4GB VRAM ändå.

Förlåt om jag är jobbig men försöker bra lära mig. Du skrev att det fanns andra orsaker till att du skulle välja 390? Vilka är dem?
Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlvOlven:

Förlåt om jag är jobbig men försöker bra lära mig. Du skrev att det fanns andra orsaker till att du skulle välja 390? Vilka är dem?
Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt ok!

Det som jag tror främst spelar roll är minnesbandbredden. Men det finns flera aspekter. T.ex Titan X kommer inte använda alla 12GB i ett riktigt scenario, då andra delar kommer vara flaskhalsar. Därför krävs det SLI (eller i detta fall, CF) för att kunna nyttja så mycket som möjligt. En bra video där man jämför 290X vs 390X och om dom extra 4GB på 390Xet gör någon nytta, även i 4K upplösning. Då har man även klockat båda korten till samma frekvens för att det ska bli så jämnt som möjligt (390X är ett "upphottat" 290X med dubbla VRAM).

Permalänk

Här har du en till video

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är helt ok!

Det som jag tror främst spelar roll är minnesbandbredden. Men det finns flera aspekter. T.ex Titan X kommer inte använda alla 12GB i ett riktigt scenario, då andra delar kommer vara flaskhalsar. Därför krävs det SLI (eller i detta fall, CF) för att kunna nyttja så mycket som möjligt. En bra video där man jämför 290X vs 390X och om dom extra 4GB på 390Xet gör någon nytta, även i 4K upplösning. Då har man även klockat båda korten till samma frekvens för att det ska bli så jämnt som möjligt (390X är ett "upphottat" 290X med dubbla VRAM).

https://www.youtube.com/watch?v=t4uUgIkFa8o

Tack för att du tog din tid att förklara detta vilket hjälpte mig mycket eftersom att jag är ny i att bygga en pc.

Permalänk
Medlem

390, Finns ingen anledning att välja 970 framför 390 som är ett bättre kort på typ allt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlvOlven:

Hej!
Ska välja ett grafikkort och har lite svårt att välja mellan dessa två grafikkort. Är det några fördelar att gå med nvidia respektive amd? Är det något som det ena kan göra men inte det andra? har sett att 390 har lite bättre OC och mer fps.
Tack på förhand!

R9 390 är bästa valet just nu!!!

Permalänk
Medlem

Det finns tusen trådar om detta..

mitt tips: Välj ett efter ljudnivå och prestanda / OC möjligheter

Att 8GB Vram skulle göra dig mera framtidssäker köper jag inte.
Varken 970 eller 390 lär ge dig spelbar fps i så pass höga upplösningar som krävs för att fylla vramet ändå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Fördelen som 970 har är att den finns i mindre format som passar mindre chassin osv. Rent prestandamässigt så är dom ganska lika beroende på spel men där så vinner nog 390 i dom flesta titlar.

Här är det som vanligt svårt att säga exakt vem som vinner, beror på vad man mäter. Ta t.ex. detta (Gamers Nexus test av 380 och 390).

Jämför man genomsnittlig FPS så vinner definitivt 390 över 970, men jämför man 1% low (som är ett mått på hur bra/dåligt kortet hanterar de mest krävande scenerna) så är 970 i genomsnitt bättre.

Just på 1%-low så är 390 ändå en förbättring över 290x, men det är fortfarande inte lika bra som Nvidias motsvarigheter. Notera också att dessa tester var gjorda på en i7-4790k, rent generellt blir skillnaden i 1%-low värdet mindre ju kraftigare enkeltrådprestanda CPUn har så om man väljer en AMD GPU bör man definitivt kombinera detta med någon av de snabbare Intel CPUerna. Har man en lite långsammare CPU så väger skålen över till Nvidias favör.

Om bygget innehåller en i7-6700k/4790k skulle jag nog personligen välja 390 över 970 om det inte är något problem för nätaggregatet. Med svagare CPU, framförallt om det är en AMD CPU skulle jag gå med 970.

En potentiell fördel med 390 och dess 8GB VRAM är att i DX12 måste applikationen hantera minnet manuellt. Min erfarenhet av att lägga sådant på applikationen är att vissa kommer kapa hörn för att spara tid och i det läget kan man mycket väl tänka sig att DX12 i praktiken kommer må bättre av rejält med VRAM.

I DX11 kan AMD/Nvidia själva lägga rätt mycket krut på att optimera VRAM-hanteringen då positiva effekter i drivaren här betyder potentiell positiv påverkan i ALLA applikationer. I praktiken verkar Nvidia ha gjort ett klart bättre jobb för DX11, man kan i detta test se att 980 (inte 980ti) faktisk går förbi Fury X i 7680x4320 upplösning och enda rimliga förklaring är att VRAM blir en flaskhals för Fury X här medan det inte är det på 980 trots att båda har 4GB VRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här är det som vanligt svårt att säga exakt vem som vinner, beror på vad man mäter. Ta t.ex. detta (Gamers Nexus test av 380 och 390).

Jämför man genomsnittlig FPS så vinner definitivt 390 över 970, men jämför man 1% low (som är ett mått på hur bra/dåligt kortet hanterar de mest krävande scenerna) så är 970 i genomsnitt bättre.

Just på 1%-low så är 390 ändå en förbättring över 290x, men det är fortfarande inte lika bra som Nvidias motsvarigheter. Notera också att dessa tester var gjorda på en i7-4790k, rent generellt blir skillnaden i 1%-low värdet mindre ju kraftigare enkeltrådprestanda CPUn har så om man väljer en AMD GPU bör man definitivt kombinera detta med någon av de snabbare Intel CPUerna. Har man en lite långsammare CPU så väger skålen över till Nvidias favör.

Om bygget innehåller en i7-6700k/4790k skulle jag nog personligen välja 390 över 970 om det inte är något problem för nätaggregatet. Med svagare CPU, framförallt om det är en AMD CPU skulle jag gå med 970.

En potentiell fördel med 390 och dess 8GB VRAM är att i DX12 måste applikationen hantera minnet manuellt. Min erfarenhet av att lägga sådant på applikationen är att vissa kommer kapa hörn för att spara tid och i det läget kan man mycket väl tänka sig att DX12 i praktiken kommer må bättre av rejält med VRAM.

I DX11 kan AMD/Nvidia själva lägga rätt mycket krut på att optimera VRAM-hanteringen då positiva effekter i drivaren här betyder potentiell positiv påverkan i ALLA applikationer. I praktiken verkar Nvidia ha gjort ett klart bättre jobb för DX11, man kan i detta test se att 980 (inte 980ti) faktisk går förbi Fury X i 7680x4320 upplösning och enda rimliga förklaring är att VRAM blir en flaskhals för Fury X här medan det inte är det på 980 trots att båda har 4GB VRAM.

Har läst det tidigare då du länkat det i en annan tråd. Väldigt intressant och det visar lite att det är någorlunda mer komplicerat än vad man kan tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här är det som vanligt svårt att säga exakt vem som vinner, beror på vad man mäter. Ta t.ex. detta (Gamers Nexus test av 380 och 390).

Jämför man genomsnittlig FPS så vinner definitivt 390 över 970, men jämför man 1% low (som är ett mått på hur bra/dåligt kortet hanterar de mest krävande scenerna) så är 970 i genomsnitt bättre.

Just på 1%-low så är 390 ändå en förbättring över 290x, men det är fortfarande inte lika bra som Nvidias motsvarigheter. Notera också att dessa tester var gjorda på en i7-4790k, rent generellt blir skillnaden i 1%-low värdet mindre ju kraftigare enkeltrådprestanda CPUn har så om man väljer en AMD GPU bör man definitivt kombinera detta med någon av de snabbare Intel CPUerna. Har man en lite långsammare CPU så väger skålen över till Nvidias favör.

Om bygget innehåller en i7-6700k/4790k skulle jag nog personligen välja 390 över 970 om det inte är något problem för nätaggregatet. Med svagare CPU, framförallt om det är en AMD CPU skulle jag gå med 970.

En potentiell fördel med 390 och dess 8GB VRAM är att i DX12 måste applikationen hantera minnet manuellt. Min erfarenhet av att lägga sådant på applikationen är att vissa kommer kapa hörn för att spara tid och i det läget kan man mycket väl tänka sig att DX12 i praktiken kommer må bättre av rejält med VRAM.

I DX11 kan AMD/Nvidia själva lägga rätt mycket krut på att optimera VRAM-hanteringen då positiva effekter i drivaren här betyder potentiell positiv påverkan i ALLA applikationer. I praktiken verkar Nvidia ha gjort ett klart bättre jobb för DX11, man kan i detta test se att 980 (inte 980ti) faktisk går förbi Fury X i 7680x4320 upplösning och enda rimliga förklaring är att VRAM blir en flaskhals för Fury X här medan det inte är det på 980 trots att båda har 4GB VRAM.

Tack för svar! Väldigt i tressant men 390:n klarar väl att driva en 1080p 144hz monitor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OlvOlven:

Tack för svar! Väldigt i tressant men 390:n klarar väl att driva en 1080p 144hz monitor?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det gör det och faktiskt även 970:t.

Kanske inte allt på max i AAA titlar men ganska högt iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Går säkert att få 144 fps i gamla spel.

Witcher 3 på ultra/1080P blir runt 52 fps med ett 970 så för att få 60 fps blir det att dra ner.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

390 nitro är snabbt, tyst och svalt.

Permalänk
Medlem

Stod själv i valet mellan 970 och 930 och det blev 390 Nitro till slut, håller med om att det är snabbt tyst och svalare än det MSI 970 som jag hade förut.

Välj Nvidia om du vill ha Nvidia specifika grejer som vissa spel har, PhysX osv.

8 GB vram kommer man nog inte komma upp i men det kan kan hända att man kommer upp mellan 3,5 och 4 och då är 390 ändå bättre val än 970 för att all minne är snabbt till skillnad från 970 där sista 0,5 är slött och gör att det blir stutter om man kommer över 3,5.

Har läst någonstans att AMD 300 korten kommer kunna dra bättre nytta av DX 12 än Nvidia, vet inte om det är sant.
Är också osäker om AMD 300 serien stödjer directx 12_1 eller bara 12_0, är väl inte så stor skillnad men 970 stödjer iaf 12_1.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Har läst någonstans att AMD 300 korten kommer kunna dra bättre nytta av DX 12 än Nvidia, vet inte om det är sant.
Är också osäker om AMD 300 serien stödjer directx 12_1 eller bara 12_0, är väl inte så stor skillnad men 970 stödjer iaf 12_1.

GCN har istället stöd för andra Dx12 optionals som Maxwell inte har stöd för, jämnar bara ut sig enligt mig. Går inte att säga idag hur bra något av korten är i Dx12 men 390 leder just nu i drawcalls/s även om det oftast inte är flaskhalsen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@OlvOlven: Det korta svaret är att om du har tänkt överklocka så är 970 förmodligen vägen att gå. I alla andra fall bör 390 vara ett bättre köp. Att tala om skilland i strömförbrukning på ett enskilt kort i en stationär dator tycker jag är rätt löjligt - det är ju prestandan man vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Stod själv i valet mellan 970 och 930 och det blev 390 Nitro till slut, håller med om att det är snabbt tyst och svalare än det MSI 970 som jag hade förut.

Välj Nvidia om du vill ha Nvidia specifika grejer som vissa spel har, PhysX osv.

8 GB vram kommer man nog inte komma upp i men det kan kan hända att man kommer upp mellan 3,5 och 4 och då är 390 ändå bättre val än 970 för att all minne är snabbt till skillnad från 970 där sista 0,5 är slött och gör att det blir stutter om man kommer över 3,5.

Har läst någonstans att AMD 300 korten kommer kunna dra bättre nytta av DX 12 än Nvidia, vet inte om det är sant.
Är också osäker om AMD 300 serien stödjer directx 12_1 eller bara 12_0, är väl inte så stor skillnad men 970 stödjer iaf 12_1.

Har dock länkat en video om du tittar längre upp i tråden där dom visar hur ett 290X och 390X med samma frekvenser knappt presterar olika även om spelet använder över 4GB VRAM.