Permalänk
Medlem

Chandra | by lowngcawt

Hej Sweclockers!

Ännu en gång är det dags för ett nytt projekt,
denna gången blir det något lite som är utanför min "bekvämhetszon" nämligen ett mindre m-ATX bygge, egensleevade kablar samt akrylrör.
Tanken med detta bygge är att utmana mig själv lite och prova något nytt, samt att ha ett bygge som är lite lättare att flytta på till LAN!

Detta projekt ska byggas i ett Parvum s2.0 Extended; ett chassi som jag har suktat efter att få bygga i redan innan "Aether" påbörjades, denna gången har jag alla delar hemma för att börja bygga och alla kablar har jag sleevat klart, så här kommer det gå undan med tighta updates.

Hårdvaran kommer vara nästintill detsamma som i Aether förutom ett annat moderkort och ett grafikkort mindre.
Mobo: Asrock x79 Extreme4-m
CPU: 4930k
GPU: CF R9 290
RAM: GSkill Ares 2133MHz 4x4GB
PSU: Corsair AX1200i
SSD: Kingston V300 120GB
SSD2: Samsung 850 Evo 500GB
Chassi: Parvum s2.0 Extended white/black

CPU Block: EK Supremacy Nickel/Plexi
GPU Block: EK-FC Original CSQ Nickel/Plexi
RAM Block: EK-RAM Monarch X2 -CSQ Nickel/Plexi
Rads: 360+240
Fittings: EK HDC
Rör: E22 Ultraclear 10/12
Fläktar: 5x SP120
Pump: EK D5+EK-XRES 140 D5
Vätska: Mayhem's Pastel Purple

Jag vill passa på att slänga ut en shoutout till Artur på Coolingstuff som har hjälpt mig i mina projekt med vattendelar!
Samt ett stort tack till alla som har följt med i mina tidigare byggloggar

Jag avslutar det här första inlägget med lite bilder på chassit!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Paket från coolingstuff och Sleeving från E22!

Paket från Artur med fittings, lite andra block, res samt vätska!

24-Pin ATX kabel sleevad, ska på med lite stealthcombs så det håller sig jämnt och fint!

Blev väldigt nöjd med denna Y-Splitten

Och så tar vi en 8-Pin EPS kabel!

Vad tror ni om färgcombon? jag tror det kan bli väldigt snyggt och ett extra plus i kanten är att lila inte är en så vanlig färg!
Sleeven är LC-Teleios från E22.

Ikväll börjar jag tömma Aether och förhoppningsvis får jag ut alla komponenter ur chassit så jag kan börja flytta över till "nya" moderkortet och få till alla rören runt CPU

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut! Färgkombinationen blev riktigt bra. Följer!

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem

Spännande projekt. Tyckte färgcombon på sleeven blev väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Helgens jobb!

Hallå!
Hoppas alla har haft en bra helg, själv har jag kämpat på med rivning och flyttat över lite saker till asrock brädan.

Här står Aether redo för tömning och rivning!

Toppradd och blocken runt CPU tömda, som ni ser så fick jag plocka bort ett par saker del för del och tömma ut vätskan i en skål.
Inte det smidigaste jobbet kanske, men så blir det med så många block och spännande slangdragning

Här har vi då fått ut alla komponenter och kan börja attackera den nedre kammaren, trots att 900D är ett stort chassi så blir det extremt tight när man har två rads inklämda där nere!

Började rengöra alla delar och passade på att ta en selfie med CPU blocket som spegel, ny trend kanske?

Här har vi hela paketet med grafikkort, riktigt vackert är det! Men tyvärr måste ett bort.

Såg ju inte så dumt ut med två kort heller

Och så hoppar vi över till asrock brädan, här sitter jag och planerar rördragningen. Hade några tankar om hur jag skulle göra detta innan jag började, men de visade sig inte gå ihop. Men jag tror att detta blir bättre när jag väl får till rören som jag vill!

Förbereder för att bli av med akryl-oskulden!

Så har vi resultatet av kvällens försök och svordomar, detta visade sig vara mycket svårare än jag trodde det skulle vara. Förhoppningsvis så får jag till skillsen snart och kan få ihop blocken som jag vill!

Så vad har vi lärt oss under helgen?
Att jobba med akrylrör är mycket svårare än jag trodde, kanske bara är jag som har omöjliga planer men jag har fått mer respekt för de som håller på med akryl i sina byggen!

Ikväll tänker jag tackla rören igen och förhoppningsvis så får jag till det, detta är nog de svåraste rören just pga hur trångt det är och att det är en höjdskillnad mellan cpu och ram fittings på ~5mm.

Fridens liljor!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Äsch, detta kommer reda ut sig finfint. Bara att knepa och knåpa tills man hittar en lösning!
Ser fram emot att få se slutprodukten, kämpa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdb:

Ser spännande ut! Färgkombinationen blev riktigt bra. Följer!

Skrivet av jmeistr:

Spännande projekt. Tyckte färgcombon på sleeven blev väldigt bra!

Skrivet av bmawn:

Äsch, detta kommer reda ut sig finfint. Bara att knepa och knåpa tills man hittar en lösning!
Ser fram emot att få se slutprodukten, kämpa på

Tack!
Jag är fast bestämd på att lyckas få ihop rören som jag vill!
Kommer säkert gå åt ett par meter på trial and error, tur att jag köpte 10M

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ny dag ny uppdatering!

Så efter helgens misslyckanden med rören blev jag lite bitter och tänkte nästan ge upp och beställa slang istället, men efter lite pepp från vänner så gav jag mig fan på att få till böjarna och igår så spenderade jag ett par timmar till och lite mer rör men denna gång med RESULTAT!

Jag är riktigt nöjd med detta, vad tror ni?

Passar även på att bjuda på en bild med mina SP120 sleevade och lackade ringar!

Så, vad ska göras nu?
Moderkortet ska monteras in i chassit och allt ska få en testfit för att kunna börja fixa resten av rören, jag är nu sjukt taggad på att få detta klart och få se slutresultatet!

Blir tyvärr ingen uppdatering imorgon för ikväll är det MAD MAX release party med jobbet!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Proffsmoddare

Nu börjar det ju ordna upp sig. Kommer bli bra!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

kommer bli coolt detta!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Nu börjar det ju ordna upp sig. Kommer bli bra!

Skrivet av Adnerhill:

kommer bli coolt detta!

Tack så mycket!
är sjukt taggad på att komma hem från jobbet och fortsätta med bygget

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering

Hej!
Tyvärr har jag inte fått så mycket gjort som jag skulle viljat, men jag har iallafall monterat in lite komponenter i chassit och börjat planera resten av loopen samt lite kabeldragning

Kan bjuda på två små bilder åtminstone, vad tycker ni? blir det snyggt?

Ikväll blir det nya tag och då ska jag få 240 radiatorn monterad och förhoppningsvis fortsätta med rören och lite kablar!

Hörs imorn, Fridens liljor!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Täck över corsairloggan på fläktarna så blir det superfint!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här ser ut att kunna bli riktigt fint. Eller ja, det är redan fint

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ygd3n:

Täck över corsairloggan på fläktarna så blir det superfint!

Precis! Annars är det riktigt trevligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Täck över corsairloggan på fläktarna så blir det superfint!

Skrivet av Storage Jar:

Det här ser ut att kunna bli riktigt fint. Eller ja, det är redan fint

Skrivet av Flamso:

Precis! Annars är det riktigt trevligt!

Tack så mycket!
Har faktiskt tänkt på att täcka över loggan, ska se vad jag kan hitta för spännande att sätta där istället

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

aha det var lite svårare än du trodde med hardline tog något rör innan jag fick till det med

blir det inte lite lite radiator yta för denna setupen , gpu:erna blir ju rätt varma

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

aha det var lite svårare än du trodde med hardline tog något rör innan jag fick till det med

blir det inte lite lite radiator yta för denna setupen , gpu:erna blir ju rätt varma

Ja det var lite svårare än jag hade sett det framför mig, men det börjar släppa på nu med tekniken
Tror att ytan kommer räcka, men jag kommer inte kunna köra alla fläktar i 500rpm och hoppas på bra temps längre, så jag får stå ut med lite mer fläktljud under load!

Ny vecka nya tag!

Halloj!
Hoppas ni har haft en bra helg, jag har kämpat på med bygget haft några små motgångar men i slutändan löste sig allt

Det började med att i fredags så insåg jag att skruvarna till 240 radden var några mm för korta så jag fick leta runt som en dåre i hela stockholm efter passande skruv, tillslut hittade jag ett par på Jula av alla ställen, inte tänkte jag på att de hade skruv ^^

Vi börjar väl med att slänga in en bild på CPU-power kabeln ikopplad och dragen fint, lite annorlunda men ändå snyggt!

Ressen monterad på plats och förberedd med fittings.

Sen fick vi även in 240 radden och tog en översiktsbild på hela bygget so far!

Här snackar vi tight, denna monsoon vinkeln sticker ut så pass långt att den slår i toppradden lite lätt, dock är det inget större problem!

Sen satte vi igång med extremt svårt rör #3

Det jobbiga med detta röret var att båda böjarna var tvungna att göras samtidigt, det gick inte att värma röret en gång till för att göra den andra böjen utan att förstöra den första, men det blev riktigt snyggt när jag väl fick till det!

Efter det började vi tackla de lite lättare rören, här är röret från GPU-bryggan till toppradd monterad.

Och till sist så tog vi tag i röret från pump till GPU-bryggan, bara ett rakt enkelt rör att kapa till rätt längd. Det var lite svårt att få pumpen monterad i perfekt höjd för detta men efter ett par försök så satt den där den skulle

Nu är det bara den sista lilla sträckan kvar med två rör och fixa med nätagg/diskar innan jag kan fylla och börja använda den lille igen
Vad tycker ni om rören? ser det bra ut?

Fridens liljor!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jovars, nog blir e väl bra det däringa

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Var dom sista rören så svåra

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Vad händer här?

Permalänk
Medlem

Lever jag?

Hallå!

Efter att en ganska lång tid med tystnad så har jag äntligen en uppdatering.
Mycket har hänt sen sist, datorn blev klar och ställdes ut på Dreamhack winter och sen har det varit dåligt med fritid pga. Jobb.

Men nu i helgen har jag haft besök av goda vänner och vi har haft fullt upp med foto, LED mod på mitt pok3r, god mat och lite mer foto. Helgen börjar dra sig mot sitt slut och jag kan äntligen bjuda på ett färdigt galleri!

Kika gärna in och lägg en röst!
http://www.sweclockers.com/galleri/13736-chandra-by-lowngcawt

/L.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Bygget blev precis delat på EK's blogg, härliga tider!

https://www.ekwb.com/blog/chandra-by-lowngcawt/

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Bygget blev precis delat på EK's blogg, härliga tider!

https://www.ekwb.com/blog/chandra-by-lowngcawt/

Vad kul! Grattis

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Vad kul! Grattis

Tack!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av lowngcawt:

Bygget blev precis delat på EK's blogg, härliga tider!

https://www.ekwb.com/blog/chandra-by-lowngcawt/

Nice!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Fan vad nice. Kul med lite publicitet för svenska byggen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:
Skrivet av Zpnk:

Fan vad nice. Kul med lite publicitet för svenska byggen

Tack!
Ja det är riktigt kul att vi svenskar får lite mer publicitet

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-