Datorn startar men stängs av efter några sekunder

Permalänk
Medlem

Datorn startar men stängs av efter några sekunder

Hejsan.

Jag har börjat få ett problem vilket är att när jag startar min dator så stängs den av efter några sekunder.. Offtast så stängs den av efter Windows logan kommer upp. Jag har testat att ta ut cmos batteriet och sätta in det igen vilket inte fungerade. Jag vet inte riktigt om detta har med något att göra men jag har Windows 10 som inte är aktiverad kan det ska problemet?

Video länk: http://youtu.be/yB4j-HJiQ_A

Tack i förväg Mvh Simon

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter har du?
Hade testat med en annan nät aggregat.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Vilka komponenter har du?
Hade testat med en annan nät aggregat.

CPU: AMD något det är en am3 cpu med 2.7 ghz tror jag.
GPU: ATI Radeon 5700 series
MB: M4N68T LE V2
RAM: 8GB ddr3 klock speeden har jag glömt.
HD: 1,5 tb optical harddrive

Har ingen annan nät aggerat att använda så måste köpa en ny i sånna fall.. Jag märkte dock att nät aggeratet som redan sitter i var väldigt dammigt så jag blåste ur med luft tryck men har fortfarande samma problem... Datorn vill inte starta ibland i heller så jag måste klicka ett flertal gånger på start knappen för att den ska starta.. Jag fattar inte vad som har hänt jag använde den igår utan problem.

Tack för hjälpen än så länge.

PS sorry för den slarviga svenskan och andra fel jag kan ha skrivit.. Jag skriver väldigt snabbt och orkar inte rätta till problemen vill bara fixa datorn

MVH Simon

Permalänk
Medlem

Har datorn funkat felfritt länge så är det nog nätagget som har gett upp köp ett nytt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Låna? Köpa begagnat?
Eller köpa, testa, och skicka tillbaks på ångerrätt

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Låna? Köpa begagnat?
Eller köpa, testa, och skicka tillbaks på ångerrätt

Tjenare, jag var iväg och köpte en 500 wattare idag vilket funkar datorn går igång på första försöker nu men. Jag har ett annat problem nu När jag startar datorn så piper den 1 gång och sen 2 gånger snabbt efter det sen kommer detta upp på min skärm:

Jag vet att jag måste gå in i bios men vet inte vilken knapp det är :/
Jag testade att spamma "delete" vilket gjorde att detta kom upp:

Tack så mycket i förhand vill verkligen få skiten fixad

Permalänk
Medlem

mest troligen DEL, ESC eller F1 få in och återställ allt.

Permalänk

Förmodligen har du en kortslutning någonstans. Den förra nätdelen stängde förmodligen av sig på grund av det. Den nya körde lite längre så att dit bios upptäcker "over current" och stänger sedan ner datorn. Tror inte det var något fel på den gamla PSUn.

Dra ut alla usb kablar ur datorn och prova om felet försvinner...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Inaktiv

Du måste in i bios först o främst o spara inställningen oavsett om du ändrar något eller inte.

Känner du någon som förstår sig på bios så hen kan gå in och ställa in inställningarna rätt, ev även uppdatera biosen?

Kolla alla kablar som går från chassit så ingen kabel är skavd och går emot chassit, var med om liknande problem på en pc där ljudut kabeln skavde mot chassit och beteede sig likadan i början innan moderkortet dog pga kortslutningen..

Ev kan du ha ett hårdvaru fel men byt inget ännu.

Permalänk
Medlem

Har precis fixat problemet, den blå jumpern hade gått upp en bit så tryckte ner den helt och fixade problemet Tack för all hjälp som ni har gett mig betyder mycket

Ni får ha det så bra