Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Hej!

Total gröngöling när det kommer till mekaniska tangentbord.
Jag gillar dock att skruva med saker, så jag tänkte att det kunde vara ett roligt projekt att bygga ihop ett eget bord.

Vad bör jag tänka på? Finns det något hyfsat billigt kit jag kan ha som utgångspunkt? Vill kunna ha nordisk layout, med ÅÄÖ. Kände att det var lite övermäktigt att läsa igenom 120+ sidor för att försöka snappa upp olika tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleJr:

Hej!

Total gröngöling när det kommer till mekaniska tangentbord.
Jag gillar dock att skruva med saker, så jag tänkte att det kunde vara ett roligt projekt att bygga ihop ett eget bord.

Vad bör jag tänka på? Finns det något hyfsat billigt kit jag kan ha som utgångspunkt? Vill kunna ha nordisk layout, med ÅÄÖ. Kände att det var lite övermäktigt att läsa igenom 120+ sidor för att försöka snappa upp olika tips.

Kostnaden beror oftast på vilket typ tangentbord man är ute efter

Det första man bör bestämma sig för är formfaktorn - ska det vara ett standard tangentbord, ett TKL (standard minus numpad), 60%, 40% ...? Det verkar som att de flesta DIY tangentborden som finns på marknaden är 60% eller mindre, d.v.s.kring storleken av Vortex Pok3r som räknas som ett 60%:

När du väl valt typen av tangentbordet du vill bygga så är det oftast bra att kika på om det existerar DIY kit eller inte. Brukar ofta komma upp group buys på bland annat massdrop.com och reddit.com/r/mechanicalkeyboards, men finns även diverse utländska återförsäljare som har DIY kit, bland annat kbdfans som skickar sina saker från Kina via UK (ingen tullkostnad på detta sätt, dröjer dock ca 1-3 veckor beroende på fraktalternativ).

Man kan bryta ner ett tangentbord på följande sätt:

  • Case (chassi)

  • Plate

  • PCB

  • Switchar

  • Keycaps

Plate är något som finns på de flesta tangentbord, men är inget krav så länge som man har PCB och switchar som kan monteras direkt på PCB:n. Om du är ute efter att sätta ihop tangentbord utan PCB ("self-wiring") så är en plate mer eller mindre ett måste.

Men börja med att bestämma dig för formfaktorn så kan vi börja därifrån! Hur stort ska tangentbordet vara? Ska det vara av standard, staggered layout eller någon av de mer (eller mindre) ergonomiska layouterna, t.ex. så som några av följande tangentbord (Planck, Ergodox, Iris i denna följd):

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kostnaden beror oftast på vilket typ tangentbord man är ute efter

Det första man bör bestämma sig för är formfaktorn - ska det vara ett standard tangentbord, ett TKL (standard minus numpad), 60%, 40% ...? Det verkar som att de flesta DIY tangentborden som finns på marknaden är 60% eller mindre, d.v.s.kring storleken av Vortex Pok3r som räknas som ett 60%:

http://i.imgur.com/SKaepr9.jpg

När du väl valt typen av tangentbordet du vill bygga så är det oftast bra att kika på om det existerar DIY kit eller inte. Brukar ofta komma upp group buys på bland annat massdrop.com och reddit.com/r/mechanicalkeyboards, men finns även diverse utländska återförsäljare som har DIY kit, bland annat kbdfans som skickar sina saker från Kina via UK (ingen tullkostnad på detta sätt, dröjer dock ca 1-3 veckor beroende på fraktalternativ).

Man kan bryta ner ett tangentbord på följande sätt:

  • Case (chassi)

  • Plate

  • PCB

  • Switchar

  • Keycaps

Plate är något som finns på de flesta tangentbord, men är inget krav så länge som man har PCB och switchar som kan monteras direkt på PCB:n. Om du är ute efter att sätta ihop tangentbord utan PCB ("self-wiring") så är en plate mer eller mindre ett måste.

Men börja med att bestämma dig för formfaktorn så kan vi börja därifrån! Hur stort ska tangentbordet vara? Ska det vara av standard, staggered layout eller någon av de mer (eller mindre) ergonomiska layouterna, t.ex. så som några av följande tangentbord (Planck, Ergodox, Iris i denna följd):

http://xahlee.info/kbd/i/planck_keyboard_MustacheRabbit_2015_2.jpg
https://massdrop-s3.imgix.net/product-images/infinity-ergodox/MD-15095_20160117211323_1b9167b18b659554.jpg?auto=format&fm=jpg&fit=crop&w=955&bg=f0f0f0&dpr=1
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1851/5125/products/OoSARqb_530x@2x.jpg?v=1523290998

Tack för ett grymt utförligt och informativt svar - uppskattas enormt.

Jag är nog mest sugen på ett i stil med "Planck". Så 60%? Jag tänker att jag som första bord inte behöver ha något jätteflott eller speciellt. Gillar ändå mer avskalad design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleJr:

Inga problem, kul att man kan vara till hjälp!

Tack för ett grymt utförligt och informativt svar - uppskattas enormt.

Jag är nog mest sugen på ett i stil med "Planck". Så 60%? Jag tänker att jag som första bord inte behöver ha något jätteflott eller speciellt. Gillar ändå mer avskalad design.

Planck anses vara ett 40% tangentbord medan dess storebror, Preonic, är ett 60% (har 5 rader gentemot 4 rader på Planck):

Massdrop hade nyligen en Preonic drop och kommer förmodligen inte köra ett nytt på ett tag, men man kan skaffa ett kit direkt från OLKB (enmans-företaget bakom Planck och Preonic):

https://olkb.com/preonic

PCB:n verkar dock för närvarande slutsåld (har inte sett den på lager under en längre tid) men man kan passa på att fråga Jack Humbert (mannen bakom OLKB) när han planerar att re-stocka via hans subreddit:

reddit.com/r/olkb

Det går dock att köpa både case (i trä - metall enbart från Massdrop för närvarande men dröjer nog ett tag innan de kör en drop igen sett till att de kör dessa en gång per år och avslutade i Augusti i år den senaste) samt plate från OLKB och handwira till en Teensy.

Om det är Planck du är ute efter så finns både PCB, case och plate i lager på OLKB:

https://olkb.com/planck

Uppskatta minst 3 veckor innan han skickar iväg prylarna, fick personligen vänta 6 veckor och hade då ca 2000 beställningar framför mig förra året i December. Just nu 738 beställningar:

https://olkb.com/orders/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Fick syn på den här på massdrop igår och slog till:

Känns rätt bra som första "kontakt" med den mekaniska tangentbordsvärlden. Kände att den kan vara användbar för mig då jag använder många program med kortkommandon.

Har även en tanke om att det vore kul att skapa egna tangenter i CAD eller något annat 3D-program. Någon som har bra erfarenhet från 3D-printingtjänster?

Planen är sen att utöka med ett 60%-bord. Mycket matnyttigt i ditt inlägg!

Lade till en rad i slutet.
Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vart man kan få tag på 4x4 kretskort till ett rimligt pris? Jag har letat i snart ett år, men macropads verkar inte vara vidare intressant i vår gemenskap?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleJr:

@Icte: Fick syn på den här på massdrop igår och slog till: https://massdrop-s3.imgix.net/product-images/max-falcon-8-rgb-custom-programmable-mini-macropad/FP/S4OAW5lTfyrGTmDtgDgT_361A2482.jpg?auto=format&fm=jpg&fit=crop&w=955&bg=f0f0f0&dpr=2

Känns rätt bra som första "kontakt" med den mekaniska tangentbordsvärlden. Kände att den kan vara användbar för mig då jag använder många program med kortkommandon.

Har även en tanke om att det vore kul att skapa egna tangenter i CAD eller något annat 3D-program. Någon som har bra erfarenhet från 3D-printingtjänster?

Planen är sen att utöka med ett 60%-bord. Mycket matnyttigt i ditt inlägg!

Vad bra! Bra start för just mekaniska tangentbord! Tänk dock på att denna hobby kan bli extrem dyr när man väl kommer igång och börjar leta efter sitt End-Game tangentbord

Skrivet av Hund:

Är det någon som vet vart man kan få tag på 4x4 kretskort till ett rimligt pris? Jag har letat i snart ett år, men macropads verkar inte vara vidare intressant i vår gemenskap?

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett 4x5 skulle passa så finns Let's Split för en ganska billig slant:

https://keeb.io/products/levinson-lets-split-w-led-backlight?...

4x4 har jag dock aldrig sätt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad bra! Bra start för just mekaniska tangentbord! Tänk dock på att denna hobby kan bli extrem dyr när man väl kommer igång och börjar leta efter sitt End-Game tangentbord

Om ett 4x5 skulle passa så finns Let's Split för en ganska billig slant:

https://keeb.io/products/levinson-lets-split-w-led-backlight?...

4x4 har jag dock aldrig sätt.

Let's split är 4x6. Och jag sålde mitt nyligen då det var för litet som tangentbord och för stort som macropad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Let's split är 4x6. Och jag sålde mitt nyligen då det var för litet som tangentbord och för stort som macropad.

Skickades från m.sweclockers.com

Går inte klippa av kretskortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Är det någon som vet vart man kan få tag på 4x4 kretskort till ett rimligt pris? Jag har letat i snart ett år, men macropads verkar inte vara vidare intressant i vår gemenskap?

Skickades från m.sweclockers.com

Sweet16 kanske vore något? tror att den används som numpad till planck av många, om inte just macropad.
Annars håller jag med om att klippa PCB:t är en möjlig lösning om du inte gjort dig av med alla kretskort.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Sweet16 kanske vore något? tror att den används som numpad till planck av många, om inte just macropad.
Annars håller jag med om att klippa PCB:t är en möjlig lösning om du inte gjort dig av med alla kretskort.

Kan man klippa de utåtstickande delarna på den? Jag har nämligen en plåt redan som jag tänkte använda.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Flyttade nyligen mitt kära Filco Majestouch 2 med bruna brytare till jobbet och har nu ett unket gammalt Logitech tangentbord hemma. Alltså så skulle jag behöva köpa något nytt och jag är sugen på något annat. Är väldigt nöjd med Filco förutom att jag gärna hade haft någon lätt bakgrundsbelysning. Men vilka brytare ska jag satsa på? På min lokala Media Markt hade de både röda, svarta, blåa och Logitechs egna på att testa. Ska jag vara helt ärlig märkte jag ingen super skillnad mellan svarta, röda och bruna. Blåa däremot hade ett härligt klick och G pro var ganska stumma, mer rubber dome aktiga. Jag gillade verkligen klickandet från de blåa men det lär driva min sambo vansinne så de får nog falla bort tyvärr.

Jag kommer främst att spela och skriva här hemma, kanske ska jag satsa på bruna igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Flyttade nyligen mitt kära Filco Majestouch 2 med bruna brytare till jobbet och har nu ett unket gammalt Logitech tangentbord hemma. Alltså så skulle jag behöva köpa något nytt och jag är sugen på något annat. Är väldigt nöjd med Filco förutom att jag gärna hade haft någon lätt bakgrundsbelysning. Men vilka brytare ska jag satsa på? På min lokala Media Markt hade de både röda, svarta, blåa och Logitechs egna på att testa. Ska jag vara helt ärlig märkte jag ingen super skillnad mellan svarta, röda och bruna. Blåa däremot hade ett härligt klick och G pro var ganska stumma, mer rubber dome aktiga. Jag gillade verkligen klickandet från de blåa men det lär driva min sambo vansinne så de får nog falla bort tyvärr.

Jag kommer främst att spela och skriva här hemma, kanske ska jag satsa på bruna igen?

Varmilo eller Ducky kanske? Cherry MX Brown är populära.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Kan man klippa de utåtstickande delarna på den? Jag har nämligen en plåt redan som jag tänkte använda.

Ja det går, beronde på hur kretsarna är dragna (om någon mer knapp eller flera tar den vägen).

Om inte så lär det inte påverka funtionen, mer än du får mindre knappar att sätta på kretskortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det går, beronde på hur kretsarna är dragna (om någon mer knapp eller flera tar den vägen).

Om inte så lär det inte påverka funtionen, mer än du får mindre knappar att sätta på kretskortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte vara något där, det är mer sköldpaddearmar med hål för skruvar.

https://www.1upkeyboards.com/shop/keyboard-kits/sweet16-macro...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det ska inte vara något där, det är mer sköldpaddearmar med hål för skruvar.

https://www.1upkeyboards.com/shop/keyboard-kits/sweet16-macro...

I och med att det bara är skruvhål kan jag inte se någon vettig anledning till att personen som ritat kretskortet skulle ha dragit någon ledare där och då är det bara att klippa de utstickande flärparna.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

https://rama.works/#/koyu/

Någon som nappat?

Man blir ju onekligen sugen...ett sista, kanske t om det enda tangentbordet man behöver?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

https://rama.works/#/koyu/

Någon som nappat?

Man blir ju onekligen sugen...ett sista, kanske t om det enda tangentbordet man behöver?

Det är snyggt, men vinkeln påminner ju dock lite om en skidbacke. Jag har lite svårt att förstå varför så många designers inom gemenskapen envisas med skidbackar. Enda anledningen att vi har fötter på vanliga tangentbord är ju för att de som måste titta på tangenterna enklare ska kunna se vad det står på dem. Men jag tvivlar på att det är ett problem för majoriteten av oss.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Nice! Ja, det skulle vara grymt om du kunde skriva några rader om hur de känns!

Skickades från m.sweclockers.com

Tog massor längre än jag trodde, men har testat lite nu. Bättre sent än aldrig?
Överlag är det sköna att skiva på med trevlig vikt i dem (100g). "Bumpen" är mycket mindre än t.ex. Cherry och Zealios switchar (inte testat andra gaeterons varienter). Den känns, men knappt. Så den kan vara lätt att missa den om man skriver fort/hårt, men än så länge är de det ända jag har att "klaga" på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choip:

Tog massor längre än jag trodde, men har testat lite nu. Bättre sent än aldrig?
Överlag är det sköna att skiva på med trevlig vikt i dem (100g). "Bumpen" är mycket mindre än t.ex. Cherry och Zealios switchar (inte testat andra gaeterons varienter). Den känns, men knappt. Så den kan vara lätt att missa den om man skriver fort/hårt, men än så länge är de det ända jag har att "klaga" på.

Grymt, tack så mycket för infon! Har en switch-testare med bland annat Aliaz i diverse vikter på väg för att känna lite själv också. Tycker bumpen på mina Zealios jag använder i min nuvarande main board är näst intill perfekt, så får se hur den reducerade taktiliteten i Aliaz-switcharna känns i jämförelse. Ska bli intressant att testa i vilket fall som helst då jag aldrig har testat några ljuddämpade switchar.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Enda anledningen att vi har fötter på vanliga tangentbord är ju för att de som måste titta på tangenterna enklare ska kunna se vad det står på dem. Men jag tvivlar på att det är ett problem för majoriteten av oss.

Nej, det är för att få en skönare vinkel att skriva på. Enda anledningen att inte ha det är att det möjligen ser snyggare ut, men då offrar man ju bekvämlighet.

Permalänk
Medlem

@Icte
Ber om ursäkt för detta, men finns det någon bekräftelse man kan få för att KBDFans har proxy i UK? Inte sugen på att åka på hundralappar i moms

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

@Icte
Ber om ursäkt för detta, men finns det någon bekräftelse man kan få för att KBDFans har proxy i UK? Inte sugen på att åka på hundralappar i moms

Skickades från m.sweclockers.com

Så var det för mig iallafall. Maila och fråga ifall du känner dig osäker, då vet de att det är viktigt för dig också.

Skrev först att det var i Tyskland de hade sin proxy men det var Varmilo jag tänkte på..

tänkte helt fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

@Icte
Ber om ursäkt för detta, men finns det någon bekräftelse man kan få för att KBDFans har proxy i UK? Inte sugen på att åka på hundralappar i moms

Skickades från m.sweclockers.com

Fick en beställning från KBDfans så sent som förra veckan, då gick det som sagt via UK och hade inga problem med tull eller något sådant. Gick direkt till närmsta utlämningsombud när paketet hade ankommit till Sverige!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

@Icte
Ber om ursäkt för detta, men finns det någon bekräftelse man kan få för att KBDFans har proxy i UK? Inte sugen på att åka på hundralappar i moms

Skickades från m.sweclockers.com

Har beställt därifrån vid tre olika tillfällen - alla tre gångerna har paketen skickats till UK och därifrån till Sverige. Men som ovan skriver så maila dem gärna och fråga om du är osäker!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Daggemanz
@Icte

Tack så mycket! Slänger iväg ett mail iallafall och ser vad de har att säga men då får man lägga en beställning snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Nej, det är för att få en skönare vinkel att skriva på. Enda anledningen att inte ha det är att det möjligen ser snyggare ut, men då offrar man ju bekvämlighet.

Den mest ergonomiska vinkeln för ickedelade tangentbord är negativ, dvs framåtlutande, men rent praktiskt är det inte alltid lätt ha ett tangentbord med en negativ vinkel. Men att vinkla det mot dig så att du konstant har vinklade handleder är allt annat än ergonomiskt och bra för dig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Den mest ergonomiska vinkeln för ickedelade tangentbord är negativ, dvs framåtlutande, men rent praktiskt är det inte alltid lätt ha ett tangentbord med en negativ vinkel. Men att vinkla det mot dig så att du konstant har vinklade handleder är allt annat än ergonomiskt och bra för dig.

Jag vet Men det är mera bekvämt.. Tycker jag då. Dålig vana men olikt min rygg och nacke har jag inte "tvingats" bryta den ännu.

Om jag bara brydde mig om ergonomin skulle jag nog ha nåt i stil med en lutad Iris eller Ergodox. Men jag gillar hela den klassiska tangentbordsestetiken för mycket haha

Permalänk
Medlem

Jag har mycket länge använt ett Steelseries 6Gv2. Dock har jag antagligen spillt nåt skit i den som jag inte tycks kunna torka bort eller åtställa.
Skit samma

Min fråga är: Vad finns det för bra ersättade till 6Gv2?

Jag gillar media/funktionsknappar som alternativ på F-knapparna. Vill ha en full nordic layout med piltangenter och keypad, dock gärna inte macro-knappar, och absolut inga icke-standard knappar på vänster sida (alltså vänster om capslock, shift etc).
Gillar också brytaren på 6Gv2 (cherry mx black?) samt dess storlek och färg (svart). Inget stort fan av gamer-estetik, men svagt ljus (eller inställningsbart) är väl ändå OK...

Har kikat på Apex M750 som ser lite småfräck ut, utan att vara för "gamer"-aktig, men tänker att det måste finnas något billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Varmilo eller Ducky kanske? Cherry MX Brown är populära.

Funderar lite på denna: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-rgb-double-sh... är den modellen bra? Ligger ju ungefär i samma prisklass som Majestouch 2, är kvaliten likvärdig? Ser att den har en slags bump på undersidan så den ligger inte helt plant när fötterna är uppe. Någon som vet hur stor den är? Jag föredrar att skriva helt plant egentligen. Kan inte hitta något annat som passar mina krav och har hög kvalitet känns det som. Kvaliteten känns ju ganska b på belysningen: https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/5cg68x/...