Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vad rekomenderas för kabel om man ska handvira ett tangentbord?

Någon enkardelig i lämplig tjocklek skulle jag säga. Kan hålla sig på plats hyggligt även innan man lött fast den, och det är inte kul att löda flerkardeliga kablar, tycker i varje fall jag.

Edit: Däremot kan det ju vara snyggt och lättare att felsöka med en slaktad flatkabel.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hund:

Vad rekomenderas för kabel om man ska handvira ett tangentbord?

Nu har jag inte handvirat jättmånga tangentbord, men tycker det har fungerat bra med trådarna i cat6 nätverkskablar. De är solid koppar invändigt och det är gött när man kan färgkoda lite med de 8 olika färgerna som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Någon enkardelig i lämplig tjocklek skulle jag säga. Kan hålla sig på plats hyggligt även innan man lött fast den, och det är inte kul att löda flerkardeliga kablar, tycker i varje fall jag.

Edit: Däremot kan det ju vara snyggt och lättare att felsöka med en slaktad flatkabel.

Det låter lovande, jag visste inte att det fanns ett namn på den typen av kabeln.

Flatkabel vet jag inte om jag har kvar. Men är inte den i det tynnre laget?

Skrivet av huttala:

Nu har jag inte handvirat jättmånga tangentbord, men tycker det har fungerat bra med trådarna i cat6 nätverkskablar. De är solid koppar invändigt och det är gött när man kan färgkoda lite med de 8 olika färgerna som finns tillgängliga.

Jag funderade på det med, men jag var lite orolig att den skulle vara för tunn. Men det kanske går bra det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det låter lovande, jag visste inte att det fanns ett namn på den typen av kabeln.

Flatkabel vet jag inte om jag har kvar. Men är inte den i det tynnre laget?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte jag heller innan de tog slut i verkstaden och vi behövde köpa in nya.

Signalmässigt är det ingen fara, det ska bara gå signaler till mikroprocessorn i dem och inga stora strömmar. Däremot kan de ju vara svårare att skala och få till lödningarna på, ja.
(antog att du menade "tunnaste laget")

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Inte jag heller innan de tog slut i verkstaden och vi behövde köpa in nya.

Signalmässigt är det ingen fara, det ska bara gå signaler till mikroprocessorn i dem och inga stora strömmar. Däremot kan de ju vara svårare att skala och få till lödningarna på, ja.
(antog att du menade "tunnaste laget")

Okej!

Är inte tynnre ett ord? Det kanske är något lokalt i sådana fall.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hund:

Jag funderade på det med, men jag var lite orolig att den skulle vara för tunn. Men det kanske går bra det med.
Skickades från m.sweclockers.com

Det var inga problem för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Okej!

Är inte tynnre ett ord? Det kanske är något lokalt i sådana fall.

Jag har aldrig hört det, så gissar att det är dialektalt. Vad betyder det?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Jag har aldrig hört det, så gissar att det är dialektalt. Vad betyder det?

Tunnare. Jag har aldrig reflekterat över det innan, men jag sökte lite och hittade detta inlägg[1] om ordet och det är visst dialektalt.

[1]: http://dialektologisallskapet.se/April%202012%20-%20Gunilla%2...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Någon som upplever stabilitetsproblem med Leeku-pcb? Det är ganska många som klagar på att man tappar konfig osv. Länk. Jag har inga problem med mitt. Det enda är att det går ner i sleep efter en stund men det tror jag att man kan deaktivera vilket leder till att jag får trycka en gång så det kommer igång och sen kan jag skriva igen.

Vad finns för alternativ?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: TMK? Xauser har gjort grovjobbet med att konvertera L3 till TMK och baserat på det har DanielT lyckats TMK-konvertera en Finger L3. Han har, så vitt jag vet, inte färdigställt guiden än, men enligt min kommunikation med honom verkar det som om han har koll på det mesta vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er som är experter på att bygga tangentbord och löda. Har ett tbord där några brytare slutat klicka så tänkte att det kunde vara kul att försöka fixa det. Har väldigt lite erfarenhet med lödning men har varit sugen på att börja fixa lite saker så var ett bra tillfälle. Var ute och köpte en lödkolv och tillbehör men har stött på lite problem nu när jag försöker löda bort brytarna. Det är Cherry mx med en led och det jar har mest problem med är att leden är väldigt svår att få bort allt lödten på. Jag sätter dit kolven och använder sen borttagaren men det är som att det är kvar i hålet och det komer jag inte åt. Har ni tips på hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem

@Karazhan: Använder du tennsug eller lödfläta? Om det förstnämnda brukar jag köra med lödspetsen under tennsugen, så att jag värmer även när tennsugen skall suga upp lödtennet. Du skriver att du köpt en vanlig lödkolv; min erfarenhet är att avlödning är enklare att göra med en ordentlig lödstation med lite mer effekt och temperaturreglering. Framförallt om det är fabrikslött uppfyllande RoHS. Ingenting är dock omöjligt, det blir bara lite svårare. Trilskande fabrikslödningar brukar, för övrigt, bli enklare att hantera om du smälter dit lite bly-tenn, som har lägre smältpunkt än det RoHS-kompatibla lödtenn som används vid tillverkningen. Om du misslyckats med avlödningen är det oftast en god idé att slänga på lite mer lödtenn, då det generellt, pga ytspänning, är enklare att få med sig lite större droppar smält tenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@dorf_se: TMK? Xauser har gjort grovjobbet med att konvertera L3 till TMK och baserat på det har DanielT lyckats TMK-konvertera en Finger L3. Han har, så vitt jag vet, inte färdigställt guiden än, men enligt min kommunikation med honom verkar det som om han har koll på det mesta vid det här laget.

Man tackar. Ska kolla igenom.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Några fler än jag som beställde Rama M60-A igår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Några fler än jag som beställde Rama M60-A igår?

Nej, men du var långt ifrån ensam. Med siffrorna Rama presenterat fick jag det till 786* sålda tangentbord. Svårslaget, men även riktigt tungt att få ut genom dörren. Hoppas han inte kör en jchan.

* Jag vill passa på att slänga in en brasklapp om att jag kan ha fel på någon siffra.

Permalänk
Medlem

En fundering. Gör det stor skillnad för kvalitetskänsla och stabilitet att använda en plate av denna typ istället för denna, om man ändå inte ska använda piltangenter, utan snarare ganska standard layout för modifiers nere till höger? Det som lockar med den andra varianten är mässingen, men om det är stor skillnad för stabiliteten tar jag den första.

Permalänk
Medlem

Happ.. Jag har av egen erfarenhet lärt mig att man inte ska köra MX Silent-stammar i Tealios.

Jag fick för mig att jag ville ha tysta brytare så jag köpte lite Cherry MX Silent-brytare och bytte stammarna, men väldigt snabbt insåg jag att jag inte gillade vare sig känslan eller tystnaden, sistnämnda var ju lite oväntat lär jag säga. Nåja, sagt och gjort bytte jag tillbaka stammarna och nu är mina Tealios inte längre vidare roliga.. På något underligt sätt har det blivit marginellt trögare, men framförallt mycket repigare!?

Hur fan gick det till? Jag trodde det var lugnt att byta stammar mellan olika switchar?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Nej, men du var långt ifrån ensam. Med siffrorna Rama presenterat fick jag det till 786* sålda tangentbord. Svårslaget, men även riktigt tungt att få ut genom dörren. Hoppas han inte kör en jchan.

* Jag vill passa på att slänga in en brasklapp om att jag kan ha fel på någon siffra.

786, Jeeeeeeeesus, med det priset också. Det är ju helt sjukt.
Jag ska inte ha ut det genom dörren så det är lugnt.

Däremot behöver jag införskaffa switchar och jag är osäker på vad jag ska köra på. Var köper du switchar ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

En fundering. Gör det stor skillnad för kvalitetskänsla och stabilitet att använda en plate av denna typ istället för denna, om man ändå inte ska använda piltangenter, utan snarare ganska standard layout för modifiers nere till höger? Det som lockar med den andra varianten är mässingen, men om det är stor skillnad för stabiliteten tar jag den första.

Skillnad gör det, men så länge du använder PCB-monterade brytare och inte trycker alltför hårt på tangenterna är det ingenting väsensskilt. Nackdelen med en platta lik den andra du länkar är att det nedre högra hörnet är ett område som på standard 60%-tangentbord är benäget att flexa även med en ganska solid platta och avsaknaden av material gör inte situationen bättre. Ett styvare material på monteringsplattan kan därmed vara att föredra, jag hade till exempel personligen undvikit en aluminium-, kolfiber eller pc-platta med ett sådant stort hål i till ett vanligt brickmonterat (Eng. tray mount) 60. Inte egentligen för att det flexar mycket, utan för att olika delar av tangentbordet kommer flexa olika mycket.

Skrivet av careface:

786, Jeeeeeeeesus, med det priset också. Det är ju helt sjukt.
Jag ska inte ha ut det genom dörren så det är lugnt.

Däremot behöver jag införskaffa switchar och jag är osäker på vad jag ska köra på. Var köper du switchar ifrån?

Jag köper nästan uteslutande gamla tangentbord för att få tag i brytare, så eBay ;).

Beroende på vad du är ute efter finns dock en hel uppsjö av olika handlare som kan erbjuda allt mellan himmel och jord. Vad är du ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Beroende på vad du är ute efter finns dock en hel uppsjö av olika handlare som kan erbjuda allt mellan himmel och jord. Vad är du ute efter?

Well, där är jag lite osäker. Jag kör på HHKB Type-s sedan tre år tillbaka och allt jag provat sedan jag bytte har känts fel, med det sagt så har jag endast provat MX. Jag kikade lite på Youtube igår efter typing sounds osv för att få en känsla för vad jag är ute efter och kom inte direkt fram till något. MX Silent är verkligen intressant men jag vet inte om jag skulle kunna leva med ljudfritt.. 🙄

Vad kör du för något? Har du några starka preferenser?

Permalänk
Medlem

Om någon har missat det så finns det ett internationellt kit (med svenska legends) tillgängligt till gruppköpet av EnjoyPBT 9009 på KBDFans. Svenska tecken, PBT, cherry-profil och stöd för relativt många layouter är ju riktigt bra! Som bonus får man med ett planck-kit.

Permalänk
Medlem

@careface: När det kommer till Cherry-kompatibla brytare tycker jag bäst om bara om vintage blacks (dvs, Cherry MX Blacks tillverkade före 1992). HHKB ligger även mig varmt om hjärtat, och på grund av det provade jag en hel hög taktila Cherry-kompatibla brytare, men kom snart till insikten att de helt enkelt inte var något att ha. Nej, frågar du mig skall det vara linjärt när det kommer till Cherry, och vintage blacks (och nixies) är de bästa jag provat.

När det kommer till Ramas m60 är dock inte vintage blacks någon vidare bra matchning då de lirar dåligt med alla RGB-finesser, om det är något du tänkt använda dig utav. Tealios (zealpcs linjära brytare) talas det ofta varmt om, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. @Hund kanske kan ge en faktagrundad bild av det hela. Min grundinställning är dock att zealpcs prylar är obefogat dyra (säger jag samtidigt som jag har ~250 nixies – dubbelmoralen är slående). Linjära Gaterons är hyfsat trevliga (99.99% samma sak som Tealios). Cherry gör också RGB-kompatibla brytare med genomskinliga brytarhus.

Som du märker är utbudet större än någonting en vanlig människa orkar med och då har jag inte ens tagit upp Kailh, Outemu etc. än. Det finns säkert andra, @anon257891?, som kan ge en bättre bild av de olika Cherryklonerna, jag brukar hålla mig till vintage blacks

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Well, där är jag lite osäker. Jag kör på HHKB Type-s sedan tre år tillbaka och allt jag provat sedan jag bytte har känts fel, med det sagt så har jag endast provat MX. Jag kikade lite på Youtube igår efter typing sounds osv för att få en känsla för vad jag är ute efter och kom inte direkt fram till något. MX Silent är verkligen intressant men jag vet inte om jag skulle kunna leva med ljudfritt.. 🙄

Vad kör du för något? Har du några starka preferenser?

Jag trodde att jag skulle älska ett tyst tangentbord, men utan ljud började jag hamra på det onödigt hårt, hur och varför vet jag inte, men det blev väldigt anstränange. Och visst, det var häftigt med en extremt tyst bräda, men jag föredrar dock ändå lite ljud om det är rätt typ av ljud så att säga.

Skrivet av Khers:

@careface: När det kommer till Cherry-kompatibla brytare tycker jag bäst om bara om vintage blacks (dvs, Cherry MX Blacks tillverkade före 1992). HHKB ligger även mig varmt om hjärtat, och på grund av det provade jag en hel hög taktila Cherry-kompatibla brytare, men kom snart till insikten att de helt enkelt inte var något att ha. Nej, frågar du mig skall det vara linjärt när det kommer till Cherry, och vintage blacks (och nixies) är de bästa jag provat.

När det kommer till Ramas m60 är dock inte vintage blacks någon vidare bra matchning då de lirar dåligt med alla RGB-finesser, om det är något du tänkt använda dig utav. Tealios (zealpcs linjära brytare) talas det ofta varmt om, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. @Hund kanske kan ge en faktagrundad bild av det hela. Min grundinställning är dock att zealpcs prylar är obefogat dyra (säger jag samtidigt som jag har ~250 nixies – dubbelmoralen är slående). Linjära Gaterons är hyfsat trevliga (99.99% samma sak som Tealios). Cherry gör också RGB-kompatibla brytare med genomskinliga brytarhus.

Som du märker är utbudet större än någonting en vanlig människa orkar med och då har jag inte ens tagit upp Kailh, Outemu etc. än. Det finns säkert andra, @anon257891?, som kan ge en bättre bild av de olika Cherryklonerna, jag brukar hålla mig till vintage blacks

Jag äger två tangentbord med Gateron och ett med Tealios och jag vill påstå att skillnaden är tillräckligt stor för att motivera prisskillnaden.

Men det sagt beror det ju också på användsområdet, jag skulle bara kosta på Tealios på mina två dagliga arbetshästar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Khers Inte direkt riktat mot dig, men på tal om cherry's brist på bra taktila brytare... Vad tycker folk om de klickaiga/taktila Kailh BOX-varianterna? Fortfarande mx-mount, men med en annan mekanism för att generera taktil feedback. Nu tänker jag främst på de som använder "click-arm", att döma av chyrosran22's videor på youtube är de rejält taktila (till skillnad från de flesta cherry/gateron-varianter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

@Khers Inte direkt riktat mot dig, men på tal om cherry's brist på bra taktila brytare... Vad tycker folk om de klickaiga/taktila Kailh BOX-varianterna? Fortfarande mx-mount, men med en annan mekanism för att generera taktil feedback. Nu tänker jag främst på de som använder "click-arm", att döma av chyrosran22's videor på youtube är de rejält taktila (till skillnad från de flesta cherry/gateron-varianter).

Det är väldigt taktila! Gillar man taktila brytare med clickljud kommer man att digga dessa. Jag har aldrig haft något emot Cherry MX Blue innan, men efter att ha testat BOX-brytarna låter MX Blue inte alls lika bra som innan och den taktila feedbacken är inte alls lika go som hos BOX.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Om någon har missat det så finns det ett internationellt kit (med svenska legends) tillgängligt till gruppköpet av EnjoyPBT 9009 på KBDFans. Svenska tecken, PBT, cherry-profil och stöd för relativt många layouter är ju riktigt bra! Som bonus får man med ett planck-kit.

Jag la en order. Det verkar ju bra. Lite skeptisk är jag då tidigare set med international set sett apa ut. Får se hur det blir när det dyker upp...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

@Khers Inte direkt riktat mot dig, men på tal om cherry's brist på bra taktila brytare... Vad tycker folk om de klickaiga/taktila Kailh BOX-varianterna? Fortfarande mx-mount, men med en annan mekanism för att generera taktil feedback. Nu tänker jag främst på de som använder "click-arm", att döma av chyrosran22's videor på youtube är de rejält taktila (till skillnad från de flesta cherry/gateron-varianter).

Jag vill slå ett slag för Cherry Mx Clear. Lite Krytox så är man på banan. Svart brytarhus så klart.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@careface: När det kommer till Cherry-kompatibla brytare tycker jag bäst om bara om vintage blacks (dvs, Cherry MX Blacks tillverkade före 1992). HHKB ligger även mig varmt om hjärtat, och på grund av det provade jag en hel hög taktila Cherry-kompatibla brytare, men kom snart till insikten att de helt enkelt inte var något att ha. Nej, frågar du mig skall det vara linjärt när det kommer till Cherry, och vintage blacks (och nixies) är de bästa jag provat.

När det kommer till Ramas m60 är dock inte vintage blacks någon vidare bra matchning då de lirar dåligt med alla RGB-finesser, om det är något du tänkt använda dig utav. Tealios (zealpcs linjära brytare) talas det ofta varmt om, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. @Hund kanske kan ge en faktagrundad bild av det hela. Min grundinställning är dock att zealpcs prylar är obefogat dyra (säger jag samtidigt som jag har ~250 nixies – dubbelmoralen är slående). Linjära Gaterons är hyfsat trevliga (99.99% samma sak som Tealios). Cherry gör också RGB-kompatibla brytare med genomskinliga brytarhus.

Som du märker är utbudet större än någonting en vanlig människa orkar med och då har jag inte ens tagit upp Kailh, Outemu etc. än. Det finns säkert andra, @anon257891?, som kan ge en bättre bild av de olika Cherryklonerna, jag brukar hålla mig till vintage blacks

Jag blir allt mer sugen på att skaffa MX Vintage Black. Min första bräda, som är ett Ducky Mini V1 med vanliga MX Black, är fortfarande tangentbordet med MX brytare som jag drar mig tillbaka mot och då har jag ändå ägt samt använt tangentbord med MX Brown, Red, Blue, Clear, diverse Gateron switchar, Zealios, Kailh BOX Navy och många fler. Inväntar just nu MX Tactile Grey till ett Planck bygge men jag vet inte. MX Silent Black som jag skaffade till detta bygge är för lätta (kommer från GB som omtalades mycket på geekhack där alla i princip fick MX Red-style springs istället för MX Black), och mina Kailh BOX Navy vars taktila känsla är superb är helt enkelt för högljudda. MX Tactile Grey som jag inväntar skulle vara end-game switcharna, men nu när man har tänkt efter lite...

MX Vintage Black.. Det är något med den där linjära känslan som avslutas i ett lite tyngre, "cushioned" motstånd, som gör att jag gillar tunga linjära MX switchar. Vintage Black har jag velat testa hur länge som helst, men jag har inte riktigt hittat 40-50 st (till ett Planck såklart) till ett bra pris.

Var köper du dina ifrån?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag la en order. Det verkar ju bra. Lite skeptisk är jag då tidigare set med international set sett apa ut. Får se hur det blir när det dyker upp...

Fast nu är det ju EnjoyPBT som gör dem.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag vill slå ett slag för Cherry Mx Clear. Lite Krytox så är man på banan. Svart brytarhus så klart.

Nu vill jag inte svära i kyrkan, men är inte mx clear ganska lika en tyngre variant av Zealios? *duckar undan kanonkulorna*

Skrivet av Icte:

Mx Tactile Grey

Är detta en ny switch? Har aldrig hört talas om dom alls. Var placerar du dom i förhållande till övriga Cherry?

Skrivet av Hund:

Fast nu är det ju EnjoyPBT som gör dem.

Exakt, det är det som gör mig väldigt pepp! Ska bli intressant att känna skillnaden från mina Varmilo, som jag tycker är på gränsen till lite för sträva i texturen och vassa om kanterna.

Skickades från m.sweclockers.com