Permalänk
Medlem

Laptop för studier

Hej.
Jag sitter idag på en Surface Pro 2 som jag är mycket missnöjd med. Jag söker en laptop för studier (CAD, Office, Photoshop o.s.v) och filmtittande. That's it. Portabilitet är ett stort plus.
Jag har snöat in rätt rejält på Macbook (den passivt kylda) men för att bekräfta att jag inte missar något gör jag ett inlägg här. Budget är irrelevant.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

@Casper:

Jag hade nog avstått från Macbook, den passiva. Processorn i den är riktigt usel för krävande saker dessvärre. Photoshop kan vara krävande så osäker på hur bra det blir. CAD har jag ingen erfarenhet av, men det är väl kanske ännu mer krävande?

Vill du ha lite mer kraft så kika på MacBook Air istället. Enda minuset är väl upplösningen egentligen. Fläkten gör sällan något väsen av sig.

Permalänk
Medlem

Om budget är irrelevant så finns väl ingen anledning att inte köra på retina macbook pro i stället för macbook? Jag är jättenöjd med min rMBP. Om man inte belastar den jättemycket så hörs inte fläktarna alls.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Vad menar du med studier? CAD, Office och Photoshop kallar jag inte för studier...? OneNote 2013 är exceptionellt för studier och finns inkluderat i Office-paketet, således tillgängligt för nästintill alla datorer. Pennorna till Surface är ett stort plus i OneNote.
Vad är det för fel på Surface Pro 2? För långsam? För liten skärm? För tung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

@MrMunchy:

Jag hade nog avstått från Macbook, den passiva. Processorn i den är riktigt usel för krävande saker dessvärre. Photoshop kan vara krävande så osäker på hur bra det blir. CAD har jag ingen erfarenhet av, men det är väl kanske ännu mer krävande?

Vill du ha lite mer kraft så kika på MacBook Air istället. Enda minuset är väl upplösningen egentligen. Fläkten gör sällan något väsen av sig.

Hm, intressant. Jag har nämnligen två vänner som köpt samma modell och de nämner inte dessa problem, men det är mycket möjligt. Tack!

Skrivet av Piece of Cake:

Om budget är irrelevant så finns väl ingen anledning att inte köra på retina macbook pro i stället för macbook? Jag är jättenöjd med min rMBP. Om man inte belastar den jättemycket så hörs inte fläktarna alls.

Tack för tipset!

Skrivet av Igelkotten Igge:

Vad menar du med studier? CAD, Office och Photoshop kallar jag inte för studier...? OneNote 2013 är exceptionellt för studier och finns inkluderat i Office-paketet, således tillgängligt för nästintill alla datorer. Pennorna till Surface är ett stort plus i OneNote.
Vad är det för fel på Surface Pro 2? För långsam? För liten skärm? För tung?

Jag vet inte hur jag ska formulera mig, med studier tänker jag saker precis som de jag nämnt; studier för mig är program vi använder i studerande syfte genom skolan.

SP2:n har jobbigt tangentbord/touchpad, drar åt sig fettfläckar och repor, throttlar gärna samt gör mycket ljud, även när den utsätts för enkla saker så som att kolla på Twitch.tv.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler