Permalänk
Datavetare

Tips på mini-ITX låda

Har till slut kommit till skott och börjat bygga min "PC-konsol". Vill bygga något som ser ut ungefär som en konsol och systemet ska endast användas som spelmaskin kopplad till TVn.

Så det handlar om en liten och tyst maskin som ska köra 1920x1080.

Stod i valet och kvalet mellan i7-6700K och i7-5775C, valde den senare p.g.a. 65W TDP. Grafikkortet lär bli 970, alternativen är 380 och 960 för något annat lär jag inte få in i den typ av mini-ITX chassi jag siktar på.

Min idé för chassi är Fractal design node 202 med 450 PSU.

Min fråga är: vad finns det för likvärdiga alternativ? Kraven är så litet chassi som möjligt och det ska gå att få in 960, 380 alt. 970.

Edit: har en del håra krav p.g.a. av placering, får maximalt vara 40-50 cm brett, 18 cm högt och 40 cm djupt. Node 202 är 38x8x33 (bxhxd). Är däremot helt irrelevant om det finns 3,5" platser, jag tänker ändå köra 2,5" diskar och ingen DVD.

Problemet med Node 202 är att ingen verkar ha det i lager och det verkar inte komma innan nyår. Problemet jag sett med de flesta andra chassin i motsvarande storlek är att de knappast kan ta kort i 380/970 storlek och de har inte heller PSUer som kan hantera dessa kort. Node 202 går att köpa med 450W PSU som måste vara tillräckligt då det är en rätt "snäll" CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har till slut kommit till skott och börjat bygga min "PC-konsol". Vill bygga något som ser ut ungefär som en konsol och systemet ska endast användas som spelmaskin kopplad till TVn.

Så det handlar om en liten och tyst maskin som ska köra 1920x1080.

Stod i valet och kvalet mellan i7-6700 och i7-5775C, valde den senare p.g.a. 65W TDP. Grafikkortet lär bli 970, alternativen är 380 och 960 för något annat lär jag inte få in i den typ av mini-ITX chassi jag siktar på.

Min idé för chassi är Fractal design node 202 med 450 PSU.

Min fråga är: vad finns det för likvärdiga alternativ? Kraven är så små som möjligt och det ska gå att få in 960, 380 alt. 970.

Fick hem en Cooltek Coolcube Maxi från Tyskland idag (http://www.quietpc.com/ctc-coolcube-maxi).

Sjukt fint och litet chassi. Hittade inget i den här klassen när jag sökte runt på den svenska marknaden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare

@Stoff3th3m4n: Ser faktiskt riktigt bra ut, höjden är ett problem men går eventuellt att lösa.

Hur pass kraftig PSU fick du in i detta chassi och hur långa grafikkort går in? Kan man ha den "vanliga" versionen av 970, vill slipp den korta versionen då jag tvivlar på att kylningen är lika tyst och effektiv på ett sådant?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

A4-SFX är ett intressant alternativ att kolla på. Har dimensionerna (HxWxD): 200x112x317mm och mindre volym än Node 202 (7,25l mot 10,2l) men är ungefär dubbelt så dyr och inkluderar ingen PSU. Däremot så borde den svälja ditt grafikkort.

Permalänk
Datavetare

@m0nster: tack för tipset, ska kolla in detta. Priset är kanske inte största problemet, inte när man väljer 5775C som CPU

Edit: tja, lär ju inte vara något problem med med GPU, något som lyckats få in ett Titan X

Detta chassi verkar dock inte finnas på prisjakt, gissar att man måste köpa från någon tillverkare i NA eller liknande?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Stoff3th3m4n: Ser faktiskt riktigt bra ut, höjden är ett problem men går eventuellt att lösa.

Hur pass kraftig PSU fick du in i detta chassi och hur långa grafikkort går in? Kan man ha den "vanliga" versionen av 970, vill slipp den korta versionen då jag tvivlar på att kylningen är lika tyst och effektiv på ett sådant?

Det går in vanliga ATX nätaggregat så det bör inte vara några problem så länge du inte väljer de allra största du kan hitta.

Vad gäller grafikkort sväljer det upp till 260mm kort, så det är bara att kika på hur långa korten du är intresserad av är.

Ska väl också nämnas att jag länkade till mATX versionen av chassit, den finns även i m-itx version på samma sida om man vill ha ännu mindre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare

@Stoff3th3m4n: Verkar dock som mini-ITX versionen inte har plats för dGPU

Synd då måtten på denna version var väldigt tilltalande: 200 x 170 x 200 mm

Fördelen med mATX-versionen är rimligen att det blir lite lättare att få till vettig kylning, ska som sagt fundera om det går att lösa höjden på något sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Du kan även kolla in NCASE M1 som är aningen större på 12,6l. Har ett själv och är mycket nöjd. På HardForums sub-forum Small Form Factor Systems kan man få reda på det mesta eller ställa frågor.

Permalänk

Kolla min dator i sign. Liten och smidig och går att spela på. Skäms inte för sitt utseende i hyllan heller.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Har till slut kommit till skott och börjat bygga min "PC-konsol". Vill bygga något som ser ut ungefär som en konsol och systemet ska endast användas som spelmaskin kopplad till TVn.

Så det handlar om en liten och tyst maskin som ska köra 1920x1080.

Stod i valet och kvalet mellan i7-6700K och i7-5775C, valde den senare p.g.a. 65W TDP. Grafikkortet lär bli 970, alternativen är 380 och 960 för något annat lär jag inte få in i den typ av mini-ITX chassi jag siktar på.

[...Text...]

Problemet jag sett med de flesta andra chassin i motsvarande storlek är att de knappast kan ta kort i 380/970 storlek och de har inte heller PSUer som kan hantera dessa kort. Node 202 går att köpa med 450W PSU som måste vara tillräckligt då det är en rätt "snäll" CPU.

Blir inga problem att få in ett GTX 970

Finns t.o.m. plats för längre grafikkort än så i node 202.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Ska själv snart bygga om min dator till mitx. Dock ska jag bygga i ett node 304, men har även sneglat lite på node 202.
Undrar dock över valet av processor du gjort? Varför inte bara en i5 6600k om du ändå bara ska ha den som spelmaskin?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Acherry:

Ska själv snart bygga om min dator till mitx. Dock ska jag bygga i ett node 304, men har även sneglat lite på node 202.
Undrar dock över valet av processor du gjort? Varför inte bara en i5 6600k om du ändå bara ska ha den som spelmaskin?

i5 6600K har en TDP på 91W i7 5775C har en TDP på 65W, det kommer vara trångt och är inte på en tight budget. Även SweC test av 5675C/5775C visar att dessa även i praktiken drar något mindre än de "vanliga" modellerna.

Sedan optimerar jag för hög lägsta FPS och låg varians, inte högsta möjliga genomsnittliga FPS. I de tester som gjorts verkar L4-cachen i 5x75C modellerna faktiskt kunna hjälpa till i just spel.

Sist men inte minst: givet hur långsamt utvecklingen går på CPU-sidan nu när vi slagit i frekvensvallen och IPC-vallen samt när det inte är marknadsmässigt vettigt att pusha mer än fyra kärnor till normalkonsumenterna så kommer CPUn stå sig väldigt länge, så varför snåla?

Räknar däremot att byta ut GPU-delen inom 12-24 månader när 16nm GPUerna börjar nå ut. Var lite därför jag funderade på 960/380 ett tag, sedan tänkte jag att om 380 fungerar så måste även 970 fungera då de drar ungefär lika mycket ström. 970 finns rätt ofta hos t.ex. CDON för 3200-3300, blir helt enkelt bättre perf/$ att välja det kortet jämfört med de andra och definitivt bättre absolut perf.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m0nster:

@Yoshman: Du kan även kolla in NCASE M1 som är aningen större på 12,6l. Har ett själv och är mycket nöjd. På HardForums sub-forum Small Form Factor Systems kan man få reda på det mesta eller ställa frågor.

Helt klart stiliga chassin, har du något tips på lämplig butik som säljer dessa? Gissar att det blir att beställa från Nordamerika eller i alla fall utanför Sverige då dessa inte chassin inte verkar finnas på prisjakt.

Skrivet av Skogsmard:

Blir inga problem att få in ett GTX 970http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8725851/2015-10-24 Finns t.o.m. plats för längre grafikkort än så i node 202.

Är just det jag hoppas på, att man får in ett "vanligt" 970 i t.ex. Node 202 då dessa kommer vara tystare tack vare större kylare och två fläktar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Stoff3th3m4n: Verkar dock som mini-ITX versionen inte har plats för dGPU
http://www.quietpc.com/images/products/ctc-coolcube-mini-rear.jpg
Synd då måtten på denna version var väldigt tilltalande: 200 x 170 x 200 mm

Fördelen med mATX-versionen är rimligen att det blir lite lättare att få till vettig kylning, ska som sagt fundera om det går att lösa höjden på något sätt.

Jag tänkte ungefär likadant. Tycker att mATX versionen är liten nog och samtidigt enklare att bygga i än i den mindre varianten. Kommer att sätta ihop mitt system under helgen. Blir eventuellt lite foton.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Yoshman Man kan beställa NCASE M1 direkt från deras hemsida (nästa leverans verkar bli i januari):

https://www.ncases.com/

Dock är den ganska dyr, runt 2200 kr med tull och moms inräknat. Annars finns det folk som säljer sina gamla chassin på eBay, Blocket eller liknande platser (har sett dem säljas här på Sweclockers för tusenlappen). Väldigt fint chassi, kommeer nog själv att använda det till mitt nästkommande bygge

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m0nster:

A4-SFX är ett intressant alternativ att kolla på. Har dimensionerna (HxWxD): 200x112x317mm och mindre volym än Node 202 (7,25l mot 10,2l) men är ungefär dubbelt så dyr och inkluderar ingen PSU. Däremot så borde den svälja ditt grafikkort.

Gah! Hittade anledningen till varför det är så svårt att hitta återförsäljare för A4-SFX:
"Subscribe now to be informed when the case is ready to purchase!"
Detta chassi är nog favoriten så här långt och även Node 202 verkar inte kunna levereras innan jul, så får ju vänta även där.

Enda chassi jag har just nu är ett skitfult mid-tower som just nu husserar en Athlon 64 3200+ och ett Radeon 9800Pro, står någonstans nere i källaren. Får kanske stoppa i prylarna där så man får testa i alla fall då jag har RAM, moderkort och CPU med iGPU

@Icte: japp, hittade till deras sida och såg att man kunde beställa där, såg också att nästa leverans var efter nyår

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

En alternativ jag tittar lite på nu är SilverStone RAVEN RVZ01. Inte det snyggast chassit, men det ser ut lite åt konsol hållet, verkar ha bra kylning, håller måtten och till skillnad från många andra alternativ: det finns i lager och går att köpa idag

Att just chassit skulle vara den mest problematiska komponenten hade jag knappas räknat med, i.o.f.s. hade det inte varit så lätt om jag valt 6700K (och fanns inte många 5775C heller, en räckte för mig dock).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Om Node 202 inte kan levereras innan jul så tycker jag att du bör helt klart vänta på A4-SFX. Vad jag har läst så kommer chassiet att säljas via en distributör i Europa. Förmodligen från Tyskland så leveranstiderna bör inte bli så hiskeligt långa.

Permalänk
Datavetare

@m0nster: Gillar det chassit skarpt, så det är värt att vänta på. Få se när jag har tid att plocka med detta bygge, har lite andra saker som äter upp min tid på helgerna för tillfället... Får jag igång prylarna i mitt nuvarande gammelchassi så får jag försöka vänta. Om det inte går och jag känner mig själv så lär jag då köpa whatever som går att få tag på så jag kan testa prylarna

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman Om du gillar RVZ01 så kanske du även gillar ML07:

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=503
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2689277

I princip samma chassi som RVZ01, endast det yttre som skiljer sig (mindre plast)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Datavetare

@Icte: ser faktiskt lite mindre plastig ut och från baksidan ser det väldigt mycket ut att i grunden vara exakt samma chassi. Ska kolla in detta

Danke schön!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman Jag har ett RVZ01 chassi och jag har bara bra saker att säga om det.
Chassit känns mer gediget än vad det ser ut på bilder, chassit i sig har visserligen en lite fulsnygg design men det växer med tiden imo.

Anledningen att jag valde just det här chassit, var att jag hade ett 290x lightning liggandes sedan gpu-byte, sedan ville jag ha något som fick plats i tv-bänken till skillnad från ett kubchassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

i5 6600K har en TDP på 91W i7 5775C har en TDP på 65W, det kommer vara trångt och är inte på en tight budget. Även SweC test av 5675C/5775C visar att dessa även i praktiken drar något mindre än de "vanliga" modellerna.

Sedan optimerar jag för hög lägsta FPS och låg varians, inte högsta möjliga genomsnittliga FPS. I de tester som gjorts verkar L4-cachen i 5x75C modellerna faktiskt kunna hjälpa till i just spel.

Sist men inte minst: givet hur långsamt utvecklingen går på CPU-sidan nu när vi slagit i frekvensvallen och IPC-vallen samt när det inte är marknadsmässigt vettigt att pusha mer än fyra kärnor till normalkonsumenterna så kommer CPUn stå sig väldigt länge, så varför snåla?

Räknar däremot att byta ut GPU-delen inom 12-24 månader när 16nm GPUerna börjar nå ut. Var lite därför jag funderade på 960/380 ett tag, sedan tänkte jag att om 380 fungerar så måste även 970 fungera då de drar ungefär lika mycket ström. 970 finns rätt ofta hos t.ex. CDON för 3200-3300, blir helt enkelt bättre perf/$ att välja det kortet jämfört med de andra och definitivt bättre absolut perf.

Nu förstår jag hur du har tänkt, bra motivering!

Permalänk
Medlem

Den här tråden följs med spänning och bokmärks bums Tänker göra precis samma sak nästa år med sikte på AMD:s nya grejer.

Men alltså, Yoshman, 970... t-t-t... Har du lite ont om plats är denna 380 från Gigabyte modesta 243mm lång.

Skrivet av Yoshman:

@Stoff3th3m4n: Verkar dock som mini-ITX versionen inte har plats för dGPU
http://www.quietpc.com/images/products/ctc-coolcube-mini-rear.jpg
Synd då måtten på denna version var väldigt tilltalande: 200 x 170 x 200 mm

Fördelen med mATX-versionen är rimligen att det blir lite lättare att få till vettig kylning, ska som sagt fundera om det går att lösa höjden på något sätt.

Icke då. Version V3+ har definitivt plats för grafikkort.

Det gäller att ha tungan rätt i mun och fingret mitt på musen

Skrivet av m0nster:

@Yoshman: Du kan även kolla in NCASE M1 som är aningen större på 12,6l. Har ett själv och är mycket nöjd. På HardForums sub-forum Small Form Factor Systems kan man få reda på det mesta eller ställa frågor.

Shit, det där var nog det grymmaste mITX-chassit jag sett, och den kvalar dessutom in på min lista då den ha plats för optisk enhet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jmeistr:

@Yoshman Jag har ett RVZ01 chassi och jag har bara bra saker att säga om det.
Chassit känns mer gediget än vad det ser ut på bilder, chassit i sig har visserligen en lite fulsnygg design men det växer med tiden imo.

Anledningen att jag valde just det här chassit, var att jag hade ett 290x lightning liggandes sedan gpu-byte, sedan ville jag ha något som fick plats i tv-bänken till skillnad från ett kubchassi.

Läst på lite om RVZ01 samt ML07, som i praktiken är samma chassi då man på hemsidan skriver
"Based on the revolutionary RAVEN RVZ01 chassis, the Milo ML07 is a Mini-ITX HTPC"

Det som tester av dessa chassi plussar för är hur välventilerade dessa chassin är trots sin storlek. Precis som Node 202 har dessa chassin en design som separerar CPU/PSU från GPU så långt som möjligt, vilket är väldigt viktigt ur kylningssynpunkt.

Kub-chassin är typiskt snyggare och känns "lyxigare", men jag ska som sagt ha denna maskin inuti en TV-möbel och då känns designen kring kylning faktisk så nära optimalt man kan komma, främst för GPU-delen (som också är den del som drar mest).

Lek med tanken att det är något av RVZ01/ML07 jag kör på, någon som kan rekommendera PSU? Ska vara gold/platinum och ska nog ligga mellan 350-450W. Ingen poäng att ha mer än 450W, drar det så mycket effekt kommer det inte fungera värmemässigt inuti en TV-möbel (original PS3 drog väl runt 250W under last, det är nog någon form av maxgräns).

Skrivet av Gibbe:

Den här tråden följs med spänning och bokmärks bums Tänker göra precis samma sak nästa år med sikte på AMD:s nya grejer.

Men alltså, Yoshman, 970... t-t-t... Har du lite ont om plats är denna 380 från Gigabyte modesta 243mm lång.
Icke då. Version V3+ har definitivt plats för grafikkort. http://www.quietpc.com/images/products/ctc-coolcube-rear.jpg
Det gäller att ha tungan rätt i mun och fingret mitt på musen

Gillar designen på dessa chassin också, men dels är de kuber något som inte riktigt passar i en TV-bänk (men kan kanske kapa lite av en hylla), men det största problemet med Coolcube v3+ är
"Two PCI expansion slots are available for the installation of a graphics card with a maximum length of 185mm"
Inte ens det 380 du länkar går in, däremot passar R9 Nano med sina <16 cm.

Detta kanske är det chassi på marknaden där R9 Nano är vettig, men om man i stället väljer Node 202, RVZ01, ML07 eller A4-SFX så får man plats med ett "vanligt" 970 som drar något än mindre än R9 Nano, är klart billigare och i 1920x1080 kommer ett fabriksöverklockat 970 vara lika snabbt (de brukar ungefär matcha 980 i stock)

Ska se om man kan se ML07 IRL hos någon återförsäljare, det chassit kan ta GPUer upp till 32cm vilket betyder att 970 med eftermarknadskylare får plats.

Och varför 970? När jag började fundera så tänkte jag köra med i3-6320 (51W TDP) och 960 då jag antog att inget mer var rimligt ur kylningssynpunkt. Med en CPU med så pass hög enkeltrådprestanda tänkte jag att 380 kanske är ett bättre val, med en stark CPU verkar detta kort prestera bättre än 960 i genomsnitt (med svagare CPU väger det över mot 960).

Hade inte riktigt tänkt på att 380 och 970 drar lika mycket

Nu tror jag som många andra att övergången till 16nm kommer göra nuvarande GPUer relativt trista, så tänkte att kanske köra på en billigare GPU ett tag. Grejen är att skillnaden i pris mellan 4 GB 960/380 är alldeles för litet för att motivera prestandaskillnaden mot 970 när det är kampanj på dessa (vilket det är nästan hela tiden nu, CDON har två modeller just nu för bra pris).

När man ska köra på TV så är det 1920x1080@60 Hz som typiskt gäller (och är det som specifikt gäller för mig), med ett 970 borde jag kunna köra MSAA x2/x4 och ändå hålla väldigt stabil 60Hz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

När man ska köra på TV så är det 1920x1080@60 Hz som typiskt gäller (och är det som specifikt gäller för mig), med ett 970 borde jag kunna köra MSAA x2/x4 och ändå hålla väldigt stabil 60Hz.

Vilket/vilka spel är det som gäller?

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SoVeryIndie:

Vilket/vilka spel är det som gäller?

De jag köper

Initialt handlar det om bl.a. Project CARS, GTA V kanske Witcher 3. Har inte jättemycket tid att spela så föredrar spel man kan köra en kort stund lite då och då. Burout paradise är ett exempel på upplägg som passar mig perfekt, mycket att göra totalt sett men varje "delmål" tar typiskt 5-15 min. Gillar även spel som XCom, men det fungerar hur bra som helst att köra på min laptop med 750M, fungerar faktiskt på min senaste laptop som kör Ubuntu på en i7-5600U (kör med iGPU där).

Har kört konsol under de senaste 10 åren för spelade och där har jag främst kört olika bilspel, Uncharted-serien, Last of us, GTA och liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman:

Aha, ja, då blir det säkert ett stort steg framåt med ett 970, jämfört med konsolvarianterna då.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Tänkte slänga in en fråga här i tråden när jag ändå är igång:

Finns det chassin i dessa storlekar som har Firewire eller Thunderbolt i fronten?
Om inte, finns det något chassi ö.h.t. som har det?

Skrivet av Yoshman:

Gillar designen på dessa chassin också, men dels är de kuber något som inte riktigt passar i en TV-bänk (men kan kanske kapa lite av en hylla), men det största problemet med Coolcube v3+ är
"Two PCI expansion slots are available for the installation of a graphics card with a maximum length of 185mm"
Inte ens det 380 du länkar går in, däremot passar R9 Nano med sina <16 cm.

Detta kanske är det chassi på marknaden där R9 Nano är vettig, men om man i stället väljer Node 202, RVZ01, ML07 eller A4-SFX så får man plats med ett "vanligt" 970 som drar något än mindre än R9 Nano, är klart billigare och i 1920x1080 kommer ett fabriksöverklockat 970 vara lika snabbt (de brukar ungefär matcha 980 i stock)
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10596?key=ad4b5c4d37ab1e8b9693de8b061c0f9b

Ska se om man kan se ML07 IRL hos någon återförsäljare, det chassit kan ta GPUer upp till 32cm vilket betyder att 970 med eftermarknadskylare får plats.

Och varför 970? När jag började fundera så tänkte jag köra med i3-6320 (51W TDP) och 960 då jag antog att inget mer var rimligt ur kylningssynpunkt. Med en CPU med så pass hög enkeltrådprestanda tänkte jag att 380 kanske är ett bättre val, med en stark CPU verkar detta kort prestera bättre än 960 i genomsnitt (med svagare CPU väger det över mot 960).

Hade inte riktigt tänkt på att 380 och 970 drar lika mycket
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10578?key=f1b7129dc6912968f9abbcf627ff702a
Nu tror jag som många andra att övergången till 16nm kommer göra nuvarande GPUer relativt trista, så tänkte att kanske köra på en billigare GPU ett tag. Grejen är att skillnaden i pris mellan 4 GB 960/380 är alldeles för litet för att motivera prestandaskillnaden mot 970 när det är kampanj på dessa (vilket det är nästan hela tiden nu, CDON har två modeller just nu för bra pris).

När man ska köra på TV så är det 1920x1080@60 Hz som typiskt gäller (och är det som specifikt gäller för mig), med ett 970 borde jag kunna köra MSAA x2/x4 och ändå hålla väldigt stabil 60Hz.

Jag är själv inte särskilt förtjust i kubdesigner, speciellt de liggande. Men eftersom du svarade entusiastiskt på den som föreslog Coolcube men blev besviken på att det inte fanns plats för grafikkort, så kunde jag i alla fall upplysa att det visst fanns.

Jag gillar chassin som tar liten bord/golvyta och bygger lite på höjden, men "kubtorn" tycker jag är opraktiska att flytta och bära, vilket jag ämnar göra en del, samt ev ställa på andra saker då vikten blir väldigt koncentrerad, eller för den delen ställa saker ovanpå datorn/chassit.

Problemet som jag ser det med R9 Nano är att den inte direkt blåser ut varmluften baktill. Det är ju i stort sett ett krav för så små lådor som Nano kan husera i. Blir väldigt motsägelsefullt. Jaja, den är i stort sett den första i sitt slag, utvecklingen går framåt, så man får väl hoppas att framtida iterationer tar det i beaktning.

Kan inte säga emot dig om 970 där då. Köp begagnat vetja

Tummen upp för Burnout Paradise förresten

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian