[No Budget] Jag har bara två krav: lätthet och batteritid

Permalänk
Medlem

[No Budget] Jag har bara två krav: lätthet och batteritid

Som titeln säger. Min nuvarande laptop väger ca 1.6 kg. Jag vill helst komma ner runt 1 kg.

Batteritiden (200 nits, lätt surfning eller liknande) borde vara så hög som bara är möjligt, minst över 10 wattimmar. Finns denna laptop över huvud taget? Skärmen får gärna vara 1080p, för då räcker batteritiden längre, men har inget måste på upplösning. Igen: tänk batteritid.

Naturligtvis ska inte trackpaden vara skit etc men den måste inte vara världsbäst.

Förslag?

Justja, jag har i praktiken ingen budget. Jag går efter specs, inte pris.

Permalänk
Medlem

Finns väll den nya från LG gram
https://www.youtube.com/watch?v=WBmABS5VmRo
annars blir det antagligen något liknande till en macbook air

Permalänk
Permalänk

finns ju schyssta powerbanks för de som VERKLIGEN bryr sig om batteritiden?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Låt oss göra det enkelt. Laptops filtrerade på max 1.1kg vikt och minst 8h batteri på pappret:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s24374686...

Har du inte bråttom hade jag nog avvaktat lite. Många för din smak intressanta laptops med Skylake-Y (Core M) och Skylake-U (i3-i7U) kommer nog börja dyka upp i butikerna innan jul. Energieffektivitet, prestanda och grafikprestanda har hoppat upp rätt markant.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem

Asus UX305 är för tok för tung.

När det gäller prisjakt så är batteritidsfiltret för opålitligt. Det är subjektiva siffror som sätts in. Det är bättre att referera till en känd sajt, som t.ex. notebookcheck eller Anandtech som har lång erfarenhet. Apple brukar vara konservativa med sina batteritidssiffror men tyvärr är de ganska ensamma om det.

LG Gram ser högintressant ut, men den kan man väl inte ens köpa i Europa, låt oss inte ens tala om Sverige? Annars så hur ser det ut med batteritiden där? Typ 7.5 H av det jag har sett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Umbrellas:

Asus UX305 är för tok för tung.

Den är väl lättare än AIR:en iaf? Den med core-m ligger väl på 1.26Kg (hade dock tagit den med vanlig core isf, fortfarande lättare än mba13). Men då är alltså de flesta 13" ultrabooks nogo? Typ en macbook12 kanske skulle kunna vara nått om batteri och vikt är så viktigt.

edit. http://www.ultrabookreview.com/4219-the-lightest-ultrabooks/

Permalänk
Medlem

Personligen väntar jag på MacBook Air 2016, dom har extremt bra batteritid. Dock hade jag nog inte köpt en mac om jag inte höll på med programmering. PC's har bättre specs för pengarna.

Permalänk
Medlem

Svårt att se varför man inte köper en XPS13 om man har de önskemålen?
1.2 Kg, grym batteritid och bra byggkvalitet (om man ska tro recensioner).

Bryr man sig inte om prestanda så borde väl den nya macbooken vara intressant? 0.9 Kg, helt ok batteritid.

Permalänk
Medlem

XPS 13 ligger högt på listan. Dock väntar jag på Skylakeuppdateringen.

Trots det så är 1.2 kg ändå en hel del. LG Gram har t.ex. 14" och en vikt på under 1 kg. Så en större skärm och bra mycket lägre vikt.

XPS 13 har kanske bättre prestanda/specs men som jag nämnde i titeln så är vikt+batteritiden viktigast(i den ordningen).

Har dock fortfarande inte fått svar om man ens kan köpa LG Gram i EU. Någon som vet? Och om man måste importera från USA, råkar man inte ut för en enorm avgift?

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Och om man måste importera från USA, råkar man inte ut för en enorm avgift?

Moms, om du köper som privatperson. Observera att du betalar moms på i stort sett hela din utgift: även frakt, växlingsavgift och liknande kringkostnader. Tullsatsen på bärbara verkar vara 0%, så den slipper du. Ovanpå detta kommer tullens administrationsavgift på en dryg hundring.

Permalänk
Medlem

Lenovo X1 Carbon? Väger visserligen 1,36...

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Surface book väger 1,5 kg och som tablet 0,7 kg. Batteritiden är bra som laptop (9% användande på 1 timme) men dålig som tablet (ett par timmars användande tömmer batteriet i skärmen).

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Trots det så är 1.2 kg ändå en hel del. LG Gram har t.ex. 14" och en vikt på under 1 kg. Så en större skärm och bra mycket lägre vikt.

XPS 13 har kanske bättre prestanda/specs men som jag nämnde i titeln så är vikt+batteritiden viktigast(i den ordningen).

Har dock fortfarande inte fått svar om man ens kan köpa LG Gram i EU. Någon som vet? Och om man måste importera från USA, råkar man inte ut för en enorm avgift?

XPS13 med skylake finns på svenska sidan sedan igår.
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC

LG Gram är sjukt häftig, men efter att ha läst t.ex. The Verges "recension" så tycker jag det känns som man kompromissat lite väl mycket för att nå vikten.

Permalänk
Medlem

Var/är själv väldigt sugen på LG gram. Men hittar inget om den i Europa alls. Är intresserad av vilken du väljer och berätta gärna hur den valda fungerar. Är ute efter samma sak och vill inte hamna i *macbookusergruppen*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Umbrellas:

LG gram är väl så lätt för att de har snålat på batteriet och att den är plastig. Skulle absolut inte offra batteritid och byggkvalitet för några 100gram, är ju ett bra mycket större batteri i xps13 (2cell 34wh vs 4cell 56wh)

Permalänk
Medlem

Hittade den här med studentrabbat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3361983
Den lär väll vara rätt prisvärd? skylake 8gb ram 128gb ssd 1080p IPS.

Rätta mig om jag har fel!
Någon som har testat en HP envy?

EDIT : 7990 med studentrabbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Surface book väger 1,5 kg och som tablet 0,7 kg. Batteritiden är bra som laptop (9% användande på 1 timme) men dålig som tablet (ett par timmars användande tömmer batteriet i skärmen).

Lite beroende på vad du ska ha din laptop till så kan det ju vara värt att slänga ett öga på just en Windows surfplatta-hybrid. Är det viktigaste att den ska vara smidig så är det ju gött att kunna haka av den från dockningsstationen och använda den som surfplatta.

Fördelar är väl just att den är smidig, har touch och att du inte behöver en separat surfplatta (om du nöjer dig med Windows). Har du en riktig Intel x64-processor i så har du ju "riktiga" Windows och kan köra program som vanligt.

Nackdelar är att du sannolikt är låst till Windows 10 (eller 8), det kan bli meckigt att koppla in tillbehör, och att de inte är särskilt kraftfulla om du ska göra annat än att surfa, om du nu skulle få för dig det.

Finns ju en hel del olika modeller, men exempelvis Dell Venue 11 Pro verkar ha god batteritid:
http://www.sweclockers.com/test/19805-dell-venue-11-pro-flakt...
Just den här modellen verkar inte helt högaktuell, med Windows 8.1, utan är mer tänkt som referens sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spg:

Den såg ju riktigt trevlig ut!

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

@erssn: Visst gjorde den! jag funderar på att slå till nu ikv!

Permalänk
Medlem

Surface pro 3/4?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på nya macbook?

Det är lungt den bästa hårdvaran du kan få tag i när det kommer till vikt kontra batteritid. Skärmen är det bara chromebook pixel som går att jämföra med. Tangentbordet är i en egen liga, touchpaden likaså.

Det är helt klart en av de bästa laptopar som byggts hådvarumässigt. För surf och dagligt användande är OSX en fröjd. Jag köpte min första Mac när jag behövde en bärbar att surfa och skriva på, jag ångrar det verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

Har du kollat på nya macbook?

Det är lungt den bästa hårdvaran du kan få tag i när det kommer till vikt kontra batteritid. Skärmen är det bara chromebook pixel som går att jämföra med. Tangentbordet är i en egen liga, touchpaden likaså.

Det är helt klart en av de bästa laptopar som byggts hådvarumässigt. För surf och dagligt användande är OSX en fröjd. Jag köpte min första Mac när jag behövde en bärbar att surfa och skriva på, jag ångrar det verkligen inte.

*Hängiven apple följare*

:>

Permalänk
Medlem
Skrivet av spg:

*Hängiven apple följare*

:>

Verkligen inte, jag sitter på min PC nu och jag har aldrig haft en iPhone eller någonting annat från Apple. Dock framför jag gärna hur nöjd jag är med min Macbook, speciellt här på Swec där Windows är överrepresenterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

Verkligen inte, jag sitter på min PC nu och jag har aldrig haft en iPhone eller någonting annat från Apple. Dock framför jag gärna hur nöjd jag är med min Macbook, speciellt här på Swec där Windows är överrepresenterat.

Låter rimligt! På mitt universitet så är Apple överreppat kan jag lova och det stör mig när folk inte vet varför dom köper det utan bara gör det för att dom ska ha det. Apples varor är ju självklart bra, men allt är en smaksak!

EDIT: Köpte precis datorn, beräknad på måndag. Kan uppdatera om den var en HIT eller ej. Man fick även med ett läderfodral om det är intressant för ngn ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Moms, om du köper som privatperson. Observera att du betalar moms på i stort sett hela din utgift: även frakt, växlingsavgift och liknande kringkostnader. Tullsatsen på bärbara verkar vara 0%, så den slipper du. Ovanpå detta kommer tullens administrationsavgift på en dryg hundring.

Kunskapsbanken! Tack för infon. Av det du säger så tolkar jag det som att det inte riktigt är värt det generellt sett förutom i fall som mina, där budget inte är ett problem och allt handlar om att få tag i rätt produkt.

Vad tror du jag skulle få betala om jag valde denna basmodell?

Nu kanske inte Amazon's amerikanska webbplats skeppar till Sverige, men rent pengamässigt, vad talar vi om för summor?

Skrivet av anon75480:

LG gram är väl så lätt för att de har snålat på batteriet och att den är plastig. Skulle absolut inte offra batteritid och byggkvalitet för några 100gram, är ju ett bra mycket större batteri i xps13 (2cell 34wh vs 4cell 56wh)

Ärligt talat bryr jag mig inte alls om att den har plast. Om det hjälper att få ner vikten så more power to them.

Batteritiden är snarare ett större bekymmer för mig. Men så länge man klarar 7-8 timmar så är 980 gram ett otroligt lätt chassi. Dessutom är 14" en skön uppgradering. Bättre än att gå från en 13-tummare ner till något mindre.

Skrivet av spg:

Säkert ett bra val för gemene man men 1.36 kilo är för tungt. Vet att mina krav är kräsna, men ska det vara så svårt att hitta en duglig laptop runt 1 kilo med helt okej batteritid? (Vikt viktigare än batteritid, även om den ska ligga på typ 7-8 timmar)

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Kunskapsbanken! Tack för infon. Av det du säger så tolkar jag det som att det inte riktigt är värt det generellt sett förutom i fall som mina, där budget inte är ett problem och allt handlar om att få tag i rätt produkt.

Vad tror du jag skulle få betala om jag valde denna basmodell?

Nu kanske inte Amazon's amerikanska webbplats skeppar till Sverige, men rent pengamässigt, vad talar vi om för summor?

1368,40 USD = 11871.76 SEK

Sedan säger Amazon att

Citat:

This item does not ship to Stockholm, Sweden

, så du behöver anlita en vidaredistributionstjänst som tar emot paketet i USA och sedan skickar det vidare till dig. (En kompis eller kollega over there funkar naturligtvis också.) Jag har aldrig använt någon, men kanske finns det andra i tråden som har några erfarenheter. De har lite olika betalningsmodeller, men brukar kosta en hel del. Shipito tar ca 100 USD (~850 SEK) för att ta emot och vidarebefordra en laptop till Stockholm.

Väl framme i Sverige läggs moms på, om jag fattat det rätt bägge ovanstående summor: (11871.76 + 850) * 1.25 = 15902.2, och ovanpå det tullens administrationsavgift (~100 SEK, drickspengar i sammanhanget).

Sexton tusen.

Det känns ganska rimligt för privatimport med tanke på att en konsument-USD brukar motsvara ungefär 11 konsument-SEK. (En Macbook Air 13" kostar 12295 SEK/1099 USD för privatpersoner, ett förhållande på 1:11,19*)

* Dessutom verkar alla priser i USA vara exklusive moms och moms betalas ändå väldigt sällan vid köp online; jag har för mig att företag som säljer till kunder i delstater där de inte har någon verksamhet (lager, butik, säljorganisation) inte behöver lägga på moms på priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Umbrellas:

Batteritiden är snarare ett större bekymmer för mig. Men så länge man klarar 7-8 timmar så är 980 gram ett otroligt lätt chassi. Dessutom är 14" en skön uppgradering. Bättre än att gå från en 13-tummare ner till något mindre.

Min poäng var att den inte har någon bra batteritid http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/lg-gram 5.5h här vs 11.5 och 14 för xps/MBA. Batteriet är pyttelitet (där av vikten) , tänk även på att det kommer degraderas rätt snabbt också, de små 2cells batterier jag haft i laptops har blivit värdelösa rätt fort.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kika på ThinkPad X1 Carbon-serien från Lenovo. Tunna, lätta och med bra batteritid. Generation 4 med Skylake lär vara riktigt trevliga kan jag tänka mig. Nuvarande generation har ju en batteritid på cirka 11 timmar, så fjärde generationen lär ha ännu bättre.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W