Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Valve Steam Link

Valve vill omvandla PC-spelare till soffpotatisar med den lilla strömningslådan Steam Link, som idag tar plats i testlabbet och vardagsrummet för en rejäl spelsession.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Blir ett tjöp för mig!

Om jag t.ex lägger till Diablo 3 i Steam biblioteket kan jag då spela det via Steam Link? Eller måste det vara spel som är köpta och installerade via Steam?

MSI z170 Pro Gaming . i5 6600k . Hyper Evo 212 . 8GB DDR4 2133ghz . GTX Evga 780 . 2x SSD 240gb . 1TB WD Black . Fractal Design Integra M 650W 80+ Bronze, Modulär . W10 .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2003

Fick installerat min igår och är nöjd efter mina initiella tester.

Från min burk (FX8350, 7970 Crossfire, 8gb ram) flöt allting jättebra i Rocket League och lagg märktes inte alls.

Från frugans burk (i5 2500k, R9 280x, 8gb ram) blev det däremot en del störande stuttering. Vet inte vad detta beror på i dagsläget men ska försöka få mer flyt på hennes dator en annan dag.

Burken: i5 7600k @ 4.6GHz , 16GB DDR4, GTX 1070 Strix, 512GB Samsung 950 PRO. Dell u2713hm.
unRAID: HP DL380G6, 2x Xeon 6 core 2.8GHz, 60GB ECC DDR3, 2x 120GB SSD (Cache), 4x 1TB (Storage), 2x 2TB (Parity).

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av doerman:

Blir ett tjöp för mig!

Om jag t.ex lägger till Diablo 3 i Steam biblioteket kan jag då spela det via Steam Link? Eller måste det vara spel som är köpta och installerade via Steam?

Det går att lägga till spel som "Non-Steam games", så det är inget krav att de är köpta genom Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Intressant produkt, men bor i en etta så har typ 2m till tvn så om jag vill spela på den så får det bli att koppla in en hdmi-kabel direkt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fridhelmsplan; Stockholm.
Registrerad
Aug 2006

Fan, jag måste få tag i en sån här snabbt! Jag äger ett ps4 men spelar det ALDRIG mer än vid typ förkrök och anledningen till detta är att man är för bunden i spelen. Man kan helt enkelt inte bara tabba ut och in och göra lite som man själv behagar. Detta kanske är räddningen?

@JonasT:
"..om man nu inte är någon form av cs-proffs där varje millisekund räknas" Dodged a flaming bullet!

Chassi: Fractal Design Define R5 (vit) MB: ASUS ROG MAXIMUS VII HERO RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB CPU: Intel Core i7-4790k GPU: ASUS GeForce STRIX GTX 980 Ti SDD: Samsung 850 EVO 250GB HDD1: Seagate 1TB HDD2: WD 1TB PSU: EVGA SuperNova G2 1300w Skärm: Acer 27" XB270HU Tangentbord: CM Storm QuickFire TK (Cherry MX Brown) Mus: Logitech G500 Hörlurar: Astro A50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Dec 2009

Jag har använd min i 2 dagar nu och tycker det funkar okej.
Har testat både Watch Dogs och GTA5 som inte är Steam-spel och det funkar bra.
Kodi fick jag inte funka med handkontroll, Logitech F710 men gick bra med tangentbord, Logitech K400.
Just nu ställer jag ner upplösningen på datorn jag steamar från till 1920x1080, lite jobbigt, slutar med att när man väl sitter vid datorn så andrar man inte tillbaka upplösningen och sitter med en suddig dålig bild istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Smidigare än jag trodde det skulle vara! Verkligen.
Däremot för mig som bor i en 1:a med 3 meters mellanrum mellan datorn och burken så faller det enklare att bara dra en kabel, vilket jag gjort.
Men som sagt, riktigt imponerande. Och ett stort plus är ju att det inte är ett krav att spelet måste vara köpt via Steam, nu låser man inte in användarna och forcear dom till sin egen butik vilket jag tycker är riktigt bra

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Hämtar upp min om några timmar! Är riktigt taggad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av webbson:

Fick installerat min igår och är nöjd efter mina initiella tester.

Från min burk (FX8350, 7970 Crossfire, 8gb ram) flöt allting jättebra i Rocket League och lagg märktes inte alls.

Från frugans burk (i5 2500k, R9 280x, 8gb ram) blev det däremot en del störande stuttering. Vet inte vad detta beror på i dagsläget men ska försöka få mer flyt på hennes dator en annan dag.

Tips: kolla så hårdvaruacceleration är aktiverad i hennes steam settings. Finns under hemmaströmning.

Skrivet av JonasT:

Det går att lägga till spel som "Non-Steam games", så det är inget krav att de är köpta genom Steam.

En brasklapp - detta fungerar i de flesta fall bra men vissa spel kan vara lite bekymmer med. Exempelvis spel som måste öppnas via en launcher och inte går rakt in i spelet (FIFA är ett notoriskt exempel)

ASUS Z170I PRO GAMING | i5 6600K | ASUS GTX 970 Strix | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Peterboxy:

Just nu ställer jag ner upplösningen på datorn jag steamar från till 1920x1080, lite jobbigt, slutar med att när man väl sitter vid datorn så andrar man inte tillbaka upplösningen och sitter med en suddig dålig bild istället.

Varför då? Du kan väl ange 1080p som target resolution?

ASUS Z170I PRO GAMING | i5 6600K | ASUS GTX 970 Strix | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Dec 2009

@magkliarn: Var ställer jag in det, i Steam på datorn eller på "Linken"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Högst intressant för alla oss som redan har en spelburk men vill ta del av en upplevelse liknande en HTPC eller Steammachine. Om ändå bara Steam fick en mediaspelare hade detta varit komplett.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Mar 2014

Hade jag haft en TV som inte har responstid på runt en halv sekund så hade jag garanterat köpt.
Nu blir det dock att vänta tills jag skaffat en lite bättre TV, kanske runt nästa skatteåterbäring eller så.

Grafikkort är bara högljudda skrivbordsvärmare.
Bibeln får en att verkligen se klarare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av thomas_skane:

Högst intressant för alla oss som redan har en spelburk men vill ta del av en upplevelse liknande en HTPC eller Steammachine. Om ändå bara Steam fick en mediaspelare hade detta varit komplett.

Du kan lägga till Kodi eller Plex till Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Något. som alla borde veta att HW Encoding inte fungerar alls om ni kör nVidia och SLI. Så om ni lider av dålig prestanda vid INhouse streaming eller via steamlink. Stäng av SLI...

Enligt valve jobbar de på det tillsammans med nVidia...

https://steamcommunity.com/app/353380/discussions/0/483367798...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008

@Peterboxy: På Linken, se step 2 här: http://www.kotaku.com.au/2014/06/how-to-setup-steam-in-home-s...

Tycker du borde kunna köra native resolution på din host dator och sedan ställa in 1080p på Linken för att få det att funka. Dock vet jag inte riktigt vad som händer om båda skärmarna har olika aspect ratio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Hade problem med musplattan med Steam controller först. Blev grymt besviken, musen levde sitt egna liv. Fanns inga firmware uppdateringar när jag hade kopplat in den med Steam link. Men när jag plugga in usb mottagaren i datorn och startade pig picture så kunde jag lägga till kontrollen och få in den senaste firmwaren. Sen fungerade musplattan perfekt.
Bara ett litet tips ifall någon annan råkar ut för samma problem.

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS Maximus VI HERO | CPU: Intel Core i7 4770K | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz | GPU: MSI GeForce GTX 970 | PSU: Corsair HX 1000W 80+ | SSD/HDD: Samsung SSD 840 EVO, 4*2TB lagringdiskar, NAS: Synology DS213j

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Steam Link, bra med konkurrens mot NVIDIA Shild.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av doerman:

Blir ett tjöp för mig!

Båda funkar. Du kan streama icke steamspel också.

Aerocool DS Cube|AMD Ryzen 5 1600X|Hd 7950|MSI B350M Mortar Arctic|16 GB RAM|Kingston 120GB SSD|2 TB Lagring|Deepcool Captain 240EX|Plexgear 600W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Steam Link: Valve vill omvandla PC-spelare till soffpotatisar.
Steam Machine: Valve vill omvandla soffpotatisar till PC-spelare.

Hmm

Intel Core i7 4790K, Asus Maximus VII Formula, 32 GB DDR3 2400MHz, EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 + Några SSD'er

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

Problemet med att lira i soffan är väl inte direkt hårdvarubaserat, utan snarare bristen på yta för mus/tangentbord. Eller missar jag något?

Är väl både billigare och enklare att kroka fast en HDMI/DVI rätt in i TV:n, utan latenser/lagg/, eller?

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av magkliarn:

En brasklapp - detta fungerar i de flesta fall bra men vissa spel kan vara lite bekymmer med. Exempelvis spel som måste öppnas via en launcher och inte går rakt in i spelet (FIFA är ett notoriskt exempel)

Dock inte alla. Ett fall jag aldrig trodde skulle fungera men som fungerar klanderfritt är att jag spelar Supreme Commander Forged Alliance via tredje-part lobbyn kallad Forged Alliance Forever. Jag la till .exen till 'FAF' och utan krångel så startar Steam In-Game när spelet i sig startas, trots att FAF inte påverkar orginal-spelets filer alls.

Bara slänger upp det här.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Just nu kör jag en 15m aktiv HDMI kabel mellan dator/TV och funderade på Link för att slippa ha kablarna för handkontrollerna över hela rummet. Dock verkar som sagt var Ethernet krävs för Link och det är lika långt att dra en sådan som för HDMIn. Skippar nog Link och lägger dom pengarna och lite till på en trådlös XONE kontroller istället

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av EyeNEye:

Problemet med att lira i soffan är väl inte direkt hårdvarubaserat, utan snarare bristen på yta för mus/tangentbord. Eller missar jag något?

Är väl både billigare och enklare att kroka fast en HDMI/DVI rätt in i TV:n, utan latenser/lagg/, eller?

Bor man i villa och har datorn i källaren och ett "spel-rum" 2 trappor upp så är streaming mycket smidigare.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2015

Blir nog ett köp, tyvärr stödjer min 42" TV bara 1080i

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Jag är riktigt sugen på en Steam Link. Men det är bara ett prylbegär och inget behov....
Under TVn sitter en HTPC färdigbyggd och allt, hyffsat vass sådan till och med. Men utan OS, suck, kanske dags att ta sig i kragen.

Tips på vilken Windows som är bra till HTPC? Är van vid 7an, har sett 8an och ingen erfarenhet alls av 10an.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2013

Hur mycket bandbredd använder den per sekund på högsta kvaliteten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007

Hej
Tycker att det även borde lyftas fram i artikeln att man inte är begränsad till att endast skicka bild & ljud från Steam. Det går utmärkt att välja "Return to desktop" i Steams huvudmenyn och då återgå till datorns skrivbord medan streamingen fortfarande är aktiv. På så sätt kan man streama allt man gör på datorn till sin mottagande Steam link. Jag har exempelvis använt det en hel del för att kolla på Youtube eller HBO Nordic (då det inte finns någon app till första Apple TV).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2008

Var köper man steam link ifrån? Steam?