Steelseries Rival vs Steelseries Rival 300?

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival vs Steelseries Rival 300?

Hej! Jag kollade runt på prisjakt på olika möss och hittade Steelseries Rival och även en Steelseries Rival 300. Jag undrar ifall det är någon skillnad på dessa två. Och i så fall vilka skillnader??

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Hej! Jag kollade runt på prisjakt på olika möss och hittade Steelseries Rival och även en Steelseries Rival 300. Jag undrar ifall det är någon skillnad på dessa två. Och i så fall vilka skillnader??

Det verkar iaf finnas både en Rival 100 och en Rival 300, dessa är olika.

Dock verkar det som att bara "Rival" har använts som namn Rival 300. T.ex. http://steelseries.com/products/mice/steelseries-rival skickar dig vidare till Rival 300.

Edit: Alternativt om de bara anser att 300 ersätter den nummerbefriade. De verkar dock väldigt lika. 100 däremot är tydligt annorlunda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alltså det här är sjukt förvirrande... Antingen kör Steelseries en fuling och försöker lura på folk steelseries rival 300 med billigare sensor eller så står det fel på förpackningarna...

Var på elgiganten de hade bägge två. Listade 300 som 2000 dpi och 20g i acceleration medan rival hade de specar jag förvänta mig. Men både där och på prisjakt så säljs 300 dyrare? kan någon förklara?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Steelseries släppte Rival för sisådär två år sedan. I mitten av Oktober i år släppte de en nerbantad version med samma form som de kallar Rival 100. I samma veva, för att undvika förväxling, döpte de om gamla Rival till Rival 300.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Varför kopierade de inte över specsen bara i såna fall utan listar 300 som 3 ggr sämre gällande upplösning... Läste iof i någon intervju om att de ändrat hur de räknar om det är det men det borde väl inte påverka accelerationen dessutom? Går jag in på steelseries hemsida så hävda de att det är samma sensor där i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför kopierade de inte över specsen bara i såna fall utan listar 300 som 3 ggr sämre gällande upplösning...

Varför Elgiganten har fel info får du nog fråga dem

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Vad jag vet så är Steelseries 300 annorlunda utanpå. Typ att Gummit på sidorna inte nöts bort så otroligt snabbt som det gjorde på Original Rival som släpptes 2013. Själva specsen i Musen är desamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför Elgiganten har fel info får du nog fråga dem

Det är ju inte Elgiganten som gör lådorna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju inte Elgiganten som gör lådorna

Ah, ja var det en låda till en 300 (och inte bara en felplacerad 100) är det ju lite lurigare

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit:

Ena lådan stod det rival på och den andra rival 300. Jag kolla på flera lådor fel på allihop

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag fick tydligen gamla Rival. Men det är 100 % samma som 300?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Vad jag vet så är Steelseries 300 annorlunda utanpå. Typ att Gummit på sidorna inte nöts bort så otroligt snabbt som det gjorde på Original Rival som släpptes 2013. Själva specsen i Musen är desamma.

Gummi grejen vart fixat 2014 q3 har jag för mig. Köpte en rival 2013 ett år senare hade gummit nötts bort så jag fick en ny på garantin som har annan gummi. De fixade kvalitén på gummit, jag har "gamla" rival och gummit är stenhårt och sitter där som den ska göra.

Permalänk
Medlem

62271 är serienumret på min kan inte se datum. Verkar vettig har aldrig ritat så snyggt i paint men ja gummit får man väl se hur länge det håller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Maratonkört lite Fallout 4 och the Hunter. Nog kommer det här fungera. Mycket precis och helt okay känsla i knapparna. Lagom motstånd på scrollhjulet hoppas inte det mjukas upp för mycket. Blir inte svettigt som med Zowie EC1 Gummit ger kanske ingen premiumkänsla men fyller sin funktion.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför kopierade de inte över specsen bara i såna fall utan listar 300 som 3 ggr sämre gällande upplösning... Läste iof i någon intervju om att de ändrat hur de räknar om det är det men det borde väl inte påverka accelerationen dessutom? Går jag in på steelseries hemsida så hävda de att det är samma sensor där i alla fall.

DPI och musens upplösning har inget med varandra att göra. DPI är bara musens inbyggda sens. Alla dessa skyhöga DPI är bara multiplikationer av musens naturliga DPI som tillverkarna lägger in för att det ser bra ut och får folk att tro att musen är bättre. Du kan ge vilken skitsensor som helst 25.000 DPI om du vill. I de flesta fall ska man absolut inte köra mössen i över typ 3200 DPI eftersom de blir MINDRE precisa då.

Kolla bara vad musen har för sensor. "Gamla" Rival har iaf sensorn 3310 vilken är en av de bästa som finns och sitter i de flesta tillverkares dyrare möss.

Permalänk

Steelseries Rival 300 är nuvarande namnet så folk inte ska tro Rival 100 är en nyare uppgraderad version än rival. Det kanske nämndes i tidigare kommentarer :/

Permalänk
Medlem

Så logitech G502s 1000 dpi eller vad det är är bluff? Föredrar ligga under 2000 annars flyger musen av skärmen men vad jag förstått om man har 4K skärmar så blir det ju mycket mer pixlar att färdas mellan så då måste man köra högre sense så kan väl va vettigt framöver kanske. Nu går det ju givetvis öka känsligheten även hos möss med mindre dpi så det spelar månne ingen roll ändå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vilket fusk. De har någon funktion som ger en raka linjer. Slut att använda böcker för att svinga bättre i tiger woods

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så det är ingen skillnad på dem? På steelseries sida står det ju att dom har gjort några förbättringar. Jag trodde att det var gummit som hade förbättrats men det var det ju inte. Jag har googlat runt och den enda skillnaden verkar vara att det finns en silvrig verision och att på den svarta modellen så är gummit bättre på att motverka hand svett. Är detta sant?

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Skrivet av samkanga:

Så det är ingen skillnad på dem? På steelseries sida står det ju att dom har gjort några förbättringar. Jag trodde att det var gummit som hade förbättrats men det var det ju inte. Jag har googlat runt och den enda skillnaden verkar vara att det finns en silvrig verision och att på den svarta modellen så är gummit bättre på att motverka hand svett. Är detta sant?

Jag har Rival fade och svarta rival framför mig. Fade är lite mer blank/plastig på ytan, den svarta är lite mer gummi i ytan/matt.
Men de är inte lika stor skillnad som det är mellan
Sensei Raw Rubberized Black
Sensei Raw Glossy Black
men det är skillnad, så man har mer grepp på svarta om man tänker så.

Permalänk
Medlem

Grymt trevlig mus. Perfekt balans och perfekt glid på min qck och spårar grymt bra. Måste va proffs för att behöva bättre sensor. Lättarbetade knappar och bra scrollhjul. Gummit gör sitt jobb Brukar köra hårda mattor men funderar på att gå över till tyg för att inte slita fötterna så jädrans fort. Nya fötter på en mus så blir de ju som nya igen.

Hade den vart lite högre kanske det vart lite mer avlastning men maratonköra Fallout 4 är inga problem.
En sak som hade vart coolt hade vart någon tryckkänslig knapp typ under de två sidoknapparna för sense. Vem fasen trycker på sense knappen innan man går in i kikarsiktet? Fungerar för the Hunter men inga action lir :p. Går mappa till sidoknapparna men då blir greppet annorlunda mot det brukliga och känns inte riktigt lika bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Så det är ingen skillnad på dem? På steelseries sida står det ju att dom har gjort några förbättringar. Jag trodde att det var gummit som hade förbättrats men det var det ju inte. Jag har googlat runt och den enda skillnaden verkar vara att det finns en silvrig verision och att på den svarta modellen så är gummit bättre på att motverka hand svett. Är detta sant?

Av vad jag läst på forum av steelseries representanter så är de senaste revisionerna av "vanliga" Rival identiska med Rival 300.
Dvs en ren rebranding för att framöver enklare kunna hålla reda på modellerna alltså. (100 + 300)
Köper man 300 är man alltså säker på att få senaste revisionen om inte annat.

Lite småsugen på en Rival själv, men min halvgamla Logitech G400 snurrar på helt OK än

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Äh hitta på något som är fel med den / det är alltid bra med backup den kommer hålla längre om du har flera möss.

Bara jag som har otur och köper möss som aldrig pajar? Zowie EC1 och Logitech G700 är de enda möss som pajat för min del. Microsoft Sidewinder X5 har drasat i backen 500 gånger pga ffb ratt och jag har den på en mindre arm snarare än rejält skrivbord men går banne mig aldrig sönder.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Snacka om I-landsproblem

... jo min G5 jag hade innan höll riktigt bra den också, och har svårt att hitta något specifikt att klaga på gällande min G400 heller.

Jag borde väl kanske kolla på Logitechmöss i första hand då jag brukar trivas med dem, men de börjar balla ur lite väl i designen och priset verkar klättra uppåt. Hade inte G303 haft så extremt underlig form hade jag nog köpt en sån.

Rival (300) verkar riktigt trevlig, men jag är lite orolig att den är för hög och "djup" för att riktigt passa mitt semi-claw grip.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Snacka om I-landsproblem

... jo min G5 jag hade innan höll riktigt bra den också, och har svårt att hitta något specifikt att klaga på gällande min G400 heller.

Jag borde väl kanske kolla på Logitechmöss i första hand då jag brukar trivas med dem, men de börjar balla ur lite väl i designen och priset verkar klättra uppåt. Hade inte G303 haft så extremt underlig form hade jag nog köpt en sån.

Rival (300) verkar riktigt trevlig, men jag är lite orolig att den är för hög och "djup" för att riktigt passa mitt semi-claw grip.

Jag upplever Rival som bland de lägre möss jag testat har ingen puckel för handflatan direkt. Handflatan drar i musmattan en hel del men hindrar inte egentligen. Kanske obekvämt om man kör aluminium eller något. Jag testade gå tillbaks till Sidewinder X5 den trackar bra måste nog va proffs för att behöva bättre egentligen men den kändes faktiskt klumpig nu. Rival är perfekt balanserad den vill inte vrida sig åt något håll och lyfter jag den så sitter den helt plant tiltar inte framåt, bakåt eller någonting. Sidewinder X5 är lite högre ger kanske lite mer stöd. Fast åh andra sidan får jag ju lite stöd när jag drar med delar av handen mot musmattan också. vete tusan om jag känner någon direkt skillnad i långtidskomfort men jag har sällan problem med möss.

Har kollat efter slitage fingrarna luktar ju lite gummi men vad jag kan se så ser jag inte slitage på själva gummit vid sidan men istället materialet ovanpå syns det ju väldigt tydligt att den är använd. den blir liksom blankpolerad där man hållt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

10 dar till med musen. Aldrig haft en mus som slitits så fort. Gummit är intakt vad jag kan se det är coatingen som far direkt. Men så länge allt fungerar som det ska så kvittar det ju. Tassarna märker jag har nöts lite trots jag enbart kör steelseries tygmatta. Svårt att säga om jag märker någon skillnad på glidet dock. Stör mig lite på att måsta dra handen på musmattan för jämnan. Med handfett och grejer borde det ju påverka glidet men måhända är det en fördel att ha den låg för balansens skull för den är 110 % perfekt helt underbar att använda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x